راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دومین دورهمی چای تلخ با محوریت بررسی اقتصاد اشتراکی، چالش‌ها و فرصت‌ها برگزار می‌شود

مرکز نوآوری ایران زمین، رویداد «چای تلخ» را با هدف بررسی مسائل دنیای کسب‌وکار،  با استفاده از دستمایه‌های فرهنگی برگزار می‌کند.

محور اولین دوره از این رویداد که قرار است 15 بهمن ماه برگزار شود، اقتصاد اشتراکی است و قرار است کتاب «اقتصاد اشتراکی» که توسط انتشارات راه پرداخت منتشر شده نیز مورد بررسی قرار گیرد.



در این رویداد، رضا قربانی، رئیس هیئت مدیره موسسه شبکه عصر تراکنش، حسین اسلامی، قائم مقام پروژه ققنوس و مهدی دریایی، مترجم کتاب اقتصاد اشتراکی به سخنرانی خواهند پرداخت. در ادامه با عنوان «بررسی اقتصاد اشتراکی، فرصت‌ها و چالش‌ها» با حضور حسین اسلامی و فرهاد اینالویی، معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین برگزار می‌شود. رسول قربانی، سردبیر راه پرداخت نیز به عنوان مجری در این پنل حضور خواهد داشت. برای شرکت در این رویداد می‌توانید این لینک را کلیک کنید. مخاطبان راه پرداخت با کد تخفیف Way2Pay می‌توانند از 30 درصد تخفیف برخوردار شوند.

کتاب اقتصاد اشتراکی ترجمه مهدی دریایی و دکتر رضا رادفر است که برای اولین بار در ایران در انتشارات راه پرداخت منتشر شده است. این کتاب که توسط MIT منتشر شده به تفاوت های میان اقتصاد اشتراکی، اقتصاد هدیه و اقتصاد بازار می پردازد و تعاریف دقیقی از آنها ارائه می کند.


مصادیق اقتصاد اشتراکی


بسیاری از ما (تقریبا ۷۰ میلیون نفر از سال ۲۰۱۶) برای اسکان در شهر یا روستایی که برای چند روز از آن دیدن می‌کنیم، از طریق پلتفرم ایربی‌ان‌بی در اتاق اضافه یک نفر دیگر مانده‌ایم یا کل خانه را اجاره کرده‌ایم. می‌توانید مسافت‌های کوتاه را با استفاده از اپلیکیشن‌هایی مثل لیفت و اوبر سفر کنید، اینها پلتفرم‌هایی هستند که راننده‌های صاحب ماشین و علاقه‌مند به رساندن افرادی که به ماشین نیاز دارند را به هم ارتباط می‌دهند. اگر تاکسی دربستی یا تاکسی درخواستی، مناسب سفر شما نبود، می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن دیدی‌کوادی در چین داخل اتوبوس صندلی بگیرید یا با استفاده از پلتفرم اولا در هند اتوریکشا بگیرید. قادر خواهید بود از طریق پلتفرم‌های اجاره همتابه‌همتا گت‌اروند و تورو (ریلی‌رایدز سابق) در ایالات ‌متحده، درایوی در فرانسه و آلمان، اسنپ‌کار در هلند، ایزی‌کارکلابدر انگلستان و یوردرایوردر نیوزیلند، به ماشین افراد دیگر دستری پیدا کنید.

می‌توانید از طریق پلتفرم‌های غذاخوری اجتماعی، مثل ایت‌ویت در بارسلونا، فیست‌لیدر نیویورک، یا ویزایت در پاریس که به افراد علاقه‌مند به آشپزی اجازه می‌دهند تا سایرین به خانه آنها سر زده و شام یا ناهارشان را با دیگران صرف کنند، سر میز یک نفر دیگر غذا بخورید. با داشتن دارایی نقدی ناچیز ۱۰۰ پوند می‌توانید وامی با بهره ۲۰ پوند یا بیشتر را از طریق پلتفرم وام‌دهی همتا‌به‌همتای فاندینگ‌سرکلبه کسب‌وکارهای کوچکی که دوست دارید قرض بدهید. می‌توانید از طریق بازارهای کار هندی، تسک‌ربیت و تام‌تک خدمات خود را به‌عنوان یک نظافتچی منزل، تاسیسات کار، لوله‌کش، برق‌کار، یا نقاش عرضه کنید. (یا یک نفر فریلنسر استخدام کنید که چنین مهارت‌هایی را دارد.)

دریافت این خدمات به‌صورت مستقیم از دیگران بسیار ساده است و معمولا فقط نصب یک اپلیکیشن و احراز هویت با دسترسی به ‌حساب کاربری فیس‌بوک‌تان را شامل می‌شود. تبدیل‌شدن به یک تامین‌کننده ـ کسی که این خدمات اشتراکی را ارائه می‌دهد ـ نیز بسیار ساده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.