راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

وقتی از بازار خرسی و گاوی صحبت می‌کنیم، از چه چیزی صحبت می‌کنیم؟

شخصی که تازه وارد دنیای رمزارز می‌شود تعجب می‌کند که این همه حیوان مثل نهنگ، گاو یا خرس در بازار رمزارز چه‌کار دارند و چرا همه از نهنگ، گاو و خرس صحبت می‌کنند یا به حرکت به سمت ماه اشاره دارند.

اما وقتی با اصطلاحات رمزارز آشنا شوید متوجه خواهید شد که هر یک از این اصطلاحات مفهوم خاصی را منتقل می‌کنند و به جای نوشتن جمله‌های طولانی با این اصطلاحات مفهوم مد نظر خود را منتقل می‌کنند.

در این مطلب به سراغ بازار خرسی و گاوی رفته‌ایم تا برای کسانی که قصد خرید بیت‌کوین و سایر رمزارزها را دارند مشخص کنیم که مفهوم این اصطلاحات چیست و چه زمانی در این بازار باید به خرید رمزارزها پرداخت.


چرا بازار خرسی و گاوی؟


قبل از اینکه به توضیح دو اصطلاح بازار خرسی و بازار گاوی بپردازیم حتما برای شما این سؤال پیش آمده که چرا برای توضیح وضعیت بازار به سراغ این دو حیوان رفته‌اند و چرا از نام سایر حیوانات استفاده نکرده‌اند.

دراین مورد نظریه‌های مختلفی مطرح می‌شود، بعضی‌ها بر این باور هستند که شاید شیوه نبرد این دو حیوان با یکدیگر باعث شده که برای تشریح وضعیت بازار به سراغ این دو بروند.

تفسیرهای متعددی هم مطرح می‌شود مثل اینکه گاو نر هنگام جنگیدن با دشمنان شاخ‌های خود را به سمت بالا می‌برد و تداعی کننده وضعیت صعودی است و خرس هنگام نبرد پنجه‌های خود را رو به پایین می‌گیرد و وضعیت نزولی را نشان می‌دهند.

در سال‌های دور که پوست حیوانات کالای مبادله‌ای ارزشمندی بود بعضی از بازرگانان پوست خرس را به قیمت روز به مشتریان پیش‌فروش می‌کردند و باور داشتند اگر آن را نگه دارند قیمت‌ها کاسته می‌شوند. این بازرگانان به قیمت کم پوست خرس را از شکارچیان می‌خریدند و با پیش‌بینی روند بازار به قیمت بالا به فروش می‌رساندند.

بعضی هم اعتقاد دارند چون در مکزیک هم مردم دوست داشتند جنگ گاو و خرس را تماشا کنند برای تشریح وضعیت بازار به سراغ خرس و گاو رفته‌اند.

همه این موارد گمان زنی‌هایی هستند که دلیل مطرح شدن این اصطلاحات را توجیه می‌کنند اما دلیل واقعی چندان مشخص نیست؛ اما این اصطلاح برای اهل بازار کاملا شناخته شده است و به عنوان یک زبان مشترک مفاهیم مدنظر فعالان بازار را به خوبی منتقل می‌کند. وقت آن رسیده که این اصطلاحات را بیشتر توضیح دهیم.


مفهوم بازار خرسی


بازار خرسی که ترجمه عبارت Bear Market است، زمانی به‎‌کار برده می‌شود که بازار حالت نزولی دارد و به مرور زمان با کاهش قیمت مواجه شده است.

استمرار این روند به بازار خرسی تعبیر می‌شود. فعالان بازار در این مدت انتظار افزایش قیمت را ندارند و معتقدند این کاهش قیمت برای مدتی تداوم خواهد داشت.

روانشناسی بازار در حالت خرسی چندان مطلوب نیست و فعالان بازار از بهبود بازار ناامید هستند.


تصمیم درست در بازار خرسی


قیمت‌ها در بازار خرسی تا جایی شکسته می‌شوند که قیمت به کف بازار برسد و بعد از آن قیمت‌ها روند افزایشی خواهند داشت.

تنها در آن صورت است که وضع بازار بهبود می‌یابد، تریدرهای حرفه‌ای بازار خرسی را زمان مناسبی برای خرید رمزارز می‌دانند.

بسیاری انتشار اخبار منفی درباره بازار را از عوامل اصلی شکل گیری بازار خرسی می‌دانند. فروشنده‌ها در این بازار زیاد می‌شوند و به نوبه خود راه را برای کاهش بیشتر قیمت‌ها باز می‌کنند.

تشخیص بازار خرسی از طریق نمودارها و تحلیل تکنیکال امکان پذیر است و به تحلیل‌گران و مبادله‌کننده‌های حرفه‌ای این فرصت را می‌دهد که وضعیت بازار را پیش‌بینی کنند و نسبت به طول مدت وضعیت خرسی تصمیم بگیرند.


بازار گاوی


Bull Market به وضعیت صعودی قیمت‌ها اشاره دارد. وقتی قیمت‌ها در حالت مطلوب هستند و با افزایش مواجه می‌شوند فعالان بازار می‌گویند در وضعیت بازار گاوی قرار گرفته‌ایم. این روند افزایشی قیمت‌ها که تحت تأثیر اخبار مثبت و نگرش مثبت فعالان به بازار شکل می‌گیرد، سبب می‌شود سرعت تغییر قیمت‌ها (که اینجا به مفهوم افزایش قیمت است) نسبت به بازار خرسی بیشتر باشد.

بازار گاوی در نقطه مقابل بازار خرسی است و در این بازار هیجانات معمولا بیشتر است همین امر سرعت بیشتر جهش قیمت‌ها را به دنبال می‌آورد.

بر هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا به همراه انتشار اخبار و اطلاعات مختلف مهم‌ترین عوامل شکل‌گیری بازار گاوی و خرسی هستند.


تصمیم درست در وضعیت بازار گاوی


وقتی قیمت‌ها به سرعت در حال افزایش هستند یک تصمیم درست و فروش در نقطه اوج می‌تواند سود سرشاری را به تریدر تقدیم کند؛ اما تشخیص نقطه اوج و زمان فروش یک تخصص است که تنها از تحلیل‌گران حرفه‌ای و تریدرها با تجربه برمی‌آید.

تشخیص بازار خرسی از بازار گاوی سخت‌تر است و شما با دیدن سیگنال‌های مثبت بازار و افزایش قیمت‌ها به سرعت متوجه شکل‌گیری بازار گاوی خواهید شد.

تشخیص نقطه خرید در بازار خرسی و زمان مناسب برای خرید هم بسیار مهم است و تصمیم اشتباه ممکن است شما را به سمت از دست دادن سرمایه بکشاند.


نتیجه‌گیری


اصطلاح بازار خرسی و بازار گاوی در اغلب بازارهای سرمایه به ویژه بازار رمزارزها بسیار رایج است و برای تشریح وضعیت قیمت‌ها به‌کار برده می‌شود.

تشخیص اینکه وضعیت بازار خرسی یا گاوی است از طریق تحلیل تکنیکال و بررسی مداوم جداول امکان پذیر است. در هر یک از این شرایط لازم است تصمیم‌های مناسبی گرفته شود تا تریدر بتواند از بازار سود مناسب را دریافت کند.

برای تشخیص وضعیت بازار لازم است اصول تحلیل تکنیکال را بشناسید و بتوانید جداول و نمودارها را به درستی تفسیر کنید.

کوین نیک پلتفرم خریدوفروش ارزهای رمزنگاری شده است که انواع رمزارزهای دلخواه شما را در اختیارتان قرار می‌دهد. اگر می‌خواهید رمزارز دلخواه خود را بخرید یا به فروش برسانید می‌توانید از طریق مراجعه به سایت کوین نیک با کارشناسان به شیوه‌های مختلف و در اغلب ساعات شبانه روز در ارتباط باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.