راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا ارزهای رمزنگاری‌شده بخشی از فناوری‌های مالی یا فین‌تک هستند؟

تا همین ۲۰ سال پیش اگر به کسی می‌گفتیم که قرار است پول دیجیتالی به بازار بیاید که بدون پشتوانه دولت و حکومت‌های مرکزی به شکل غیرمتمرکز اداره شود و از تکنولوژی بلاکچین استفاده کند؛ اگر به ما نمی‌خندید حتماً سردرد می‌گرفت!

اگر اضافه می‌کردیم که برای خرید رمزارز صرافی‌های آنلاین به وجود می‌آیند و انتقال پول در کسری از ثانیه و بدون هزینه اضافی انجام می‌شود حتماً ما را به کلاهبرداری متهم می‌کرد. اما حقیقت این است که فناوری بلاکچین و رمزارزها پس از تولد مسیری طولانی‌ را طی کرده‌اند و توانسته‌اند جایگاه خاص خود را در بازار پیدا کنند.

به گزارش روابط عمومی کوین‌نیک، همیشه این سؤال وجود داشته که کسب‌وکارهای فعال در این حوزه دقیقاً به کدام بخش از فناوری و اقتصاد مرتبط هستند و آنها را در کدام گروه باید طبقه بندی کرد.

در این نوشتار تصمیم داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که آیا رمزارزها به حوزه فناوری‌های مالی یا فین‌تک مرتبط هستند یا اینکه باید آنها را در طبقه دیگری جای بدهیم.

.

فین‌تک چیست و چرا به وجود آمد؟

فین‌تک به دنبال یافتن راه‌حل‌های فنی و تخصصی جدید بر مبنای تکنولوژی‌های نوین است تا بتواند به بخش مالی کمک کند از پیچیدگی‌های کاری خود بکاهد تا همه اقشار مردم بتوانند از آن به راحت‌ترین شکل ممکن استفاده کنند.

financial technology به مرور توانسته بخش مالی را در اختیار خودش بگیرد و خدماتی که قبلاً در انحصار بخش خاصی از متخصصان مالی بود را در اختیار بخش گسترده‌ای از مردم که به آن علاقه داشتند و توانایی استفاده از آن را نداشتند قرار دهد.

هزینه پایین، سرعت بالای ارائه خدمات و راحتی استفاده سبب شده بسیاری خدمات فین‌تک را به خدمات بانکداری سنتی ترجیح دهند و این امر سبب شده بازار را در اختیار خودشان بگیرند و سایرین را دنباله‌رو خودشان کنند.

.

چطور فین‌تک‌ها را تشخیص بدهیم؟

برای اینکه بتوانید فین‌تک‌ها را تشخیص بدهید لازم است چند اشتباه کلی که معمولاً در مورد فین‌تک‌ها وجود دارد را بشناسید.

اول اینکه عموم مردم تصور می‌کنند شرکت‌های فین‌تک همگی استارت‌آپ هستند اما حقیقت این است که Fintech لزوماً استارت‌آپ نیست، ماهیت نوآورانه و استفاده آنها از فناوری باعث شده که بخش عمده‌ای از فعالان این عرصه استارت‌آپ‌ها باشند که به دلیل ماهیت تند و تیز و پیشرو خود به حوزه فین‌تک قدم گذاشته‌اند اما همه فین‌تک‌ها استارت‌آپ نیستند.

دوم اینکه در مورد فین‌تک‌ها کفه مالی بر فناوری برتری دارد. بنابراین همه کسب‌وکارهای حوزه فین‌تک لزوماً کسب‌وکار فناوری اطلاعات نیستند.

اما فراموش نکنید که در حوزه مالی حتماً باید ابتکار و نوآوری‌ صورت گرفته باشد که بتوانیم نام فین‌تک را بر روی آن بگذاریم.

حال که اشتباهات رایج در حوزه فناوری‌های مالی را شناختید تشخیص آن برای شما ساده‌تر از قبل خواهد بود. کسب‌وکارهای این حوزه بسیار متنوع هستند و بخش‌های مختلفی در حوزه بانک و بیمه را در بر می‌گیرد. خدمات مختلفی مثل پرداخت، سرمایه‌گذاری، بیمه، مشاوره و زیرساخت‌های امنیتی می‌تواند در این حوزه مورد بررسی قرار بگیرد.

.

آیا خدمات ارزرمزها به حوزه فین‌تک تعلق دارد؟

ارزهای رمزنگاری‌شده که در ایران به اشتباه به ارز دیجیتال مشهور شده‌اند، یک واقعیت انکارناپذیر قرن معاصر هستند که در مدت کوتاهی توانسته‌اند به پیشرفت‌های بزرگی در دنیای فناوری و خدمات مالی دست پیدا کنند.

این پول‌های آنلاین یا اینترنتی با استفاده از فناوری رمزگردانی و بلاکچین تمام مشخصات یک پول یا ارز شناخته شده به جز ماهیت فیزیکی آن را در اختیار دارند. با توجه به تعریف بالا می‌توان ارزهای رمزنگاری‌شده یا رمزارزها را در حوزه فین‌تک جا داد و به این ترتیب آنها را طبقه بندی کرد. این حوزه توجه بسیاری از مردم، مسئولان، متخصصان، کارآفرینان و فعالان شبکه‌های مالی را به خود جلب کرده است.

اگرچه این بخش از فین‌تک بسیار جوان است و با خلاهای مختلف حقوقی، قانونی و تکنولوژیک روبرو است اما پتانسیل بالای آن سبب شده به سرعت بتواند جایگاه خود را در بین فین‌تک‌ها پیدا کند و کسب‌وکارهای موفق زیادی در این حوزه شکل گرفته‌اند.

.

خدمات متقابل فین‌تک و ارزهای رمزنگاری‌شده به یکدیگر کدام است؟

حقیقت این است که فین‌تک به عنوان سرشاخه اصلی خدمات ارزهای رمزنگاری‌شده تجربیات مختلفی که در این حوزه وجود دارد را در اختیار ارزهای دیجیتال می‌گذارد تا اشتباه‌های کمتری را مرتکب شوند و در مقابل ارزهای رمزنگاری‌شده هم با پیشرفت برق آسای خود مسیری را به روی فین‌تک‌ها گشوده که پیش از این حتی تصور نمی‌شد وجود داشته باشد.

.

وضعیت ارزهای دیجیتال در ایران چگونه است؟

طی ماه‌های اخیر بحث استخراج بیت‌کوین به عنوان مهمترین رمزارز شناخته شده بخش مهمی از اخبار ایران را به خود اختصاص داده است.

بحث‌های مختلفی هم مثل راه اندازی ارزرمز ملی طی سال‌های اخیر مطرح شده است اما این صنعت جوان در ایران پیشرفت زیادی نداشته و کار عمده‌ای در این خصوص انجام نشده است. البته این حوزه طرفداران زیادی دارد و افرادی مشغول کار و کسب درآمد از ارزهای رمزنگاری‌شده هستند اما این فناوری و کارکردهای آن به صورت عمومی در ایران شناخته شده نیست و جای رشد بسیار زیادی دارد.

اهمیت این موضوع و گرایش هرچه بیشتر جامعه کسب‌وکار به این حوزه سبب شده مسئولان هم به شکل جدی‌تری به این موضوع نگاه کنند.

.

نتیجه‌گیری

هرروز به تعداد کسانی که به دنبال خرید بیت‌کوین، خرید تتر و سایر ارزرمزها هستند افزوده می‌شود اما کمتر کسی از ماهیت حقیقی آنها خبر دارد. ارزهای رمزنگاری‌شده به بخشی از فناوری‌های مالی که به فین‌تک معروف هستند تعلق دارند و هدفشان تمرکز زدایی و دسترسی هرچه سریع‌تر و راحت‌تر عموم مردم به خدمات مالی است. در ایران این صنعت عمر بسیار کمی دارد و هنوز جای رشد بسیار زیادی دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.