راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دومین جلسه جمع‌اندیشی محاسبات شناختی توسط مرکز نوآوری گروه بهسازان فردا برگزار شد

دومین جلسه جمع‌اندیشی محاسبات شناختی در مرکز نوآوری پل‌وینو با محوریت صنعت ارتباطات و مخابرات در روز چهارشنبه یکم آبان ماه 1398 برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی گروه بهسازان فردا، در آغاز جلسه اسماعیل ثنایی مقدمه‌ای در زمینه روندهای فناوری در صنعت مخابرات مطرح کرد. او روند کلی صنعت مخابرات در طول چند سال اخیر را بررسی کرد و پس از آن به جایگاه فناوری‌های مخرب از جمله هوش مصنوعی و محاسبات شناختی در کل اکوسیستم ارتباطات پرداخت.

در ادامهٔ این جلسه حسین نیلی خلاصه‌ای از مطالب جلسه پیش، شامل معرفی مبحث علوم شناختی و زیر مجموعه‌های در حال شکل‌گیری آن از جمله فناوری‌های شناختی و محاسبات شناختی و ارتباط آن با هوش مصنوعی را بیان و چشم‌اندازی از آینده بحث محاسبات شناختی را ارائه کرد.

پس از مطالبی در مورد فناوری محاسبات شناختی و روندهای صنعت مخابرات؛ مهدی عرب زاده یکتا به واشکافی بحث محاسبات شناختی در صنعت مخابرات پرداخت. او ابتدا وارد بحث چالش‌های صنعت مخابرات در سال‌های اخیر شد و سپس راهکارهای برون‌رفت از مسائل و مشکلات امروز را مورد بررسی قرار داد. ظهور فناوری‌های نوین همچون هوش مصنوعی و محاسبات شناختی به عنوان حد بلوغ آن، از جمله راهکارهای برون‌رفت از وضعیت موجود و حرکت در جهت توسعه پایدار در این صنعت برشمرده شد. همچنین عرب‌زاده یکتا به کاربردهای مهمی از محاسبات شناختی در صنعت ارتباطات مانند تحلیل رفتار مشتریان، قیمت‌گذاری پویا و نیز افزایش بهره‌وری سیستم‌های پشتیبان و عملیاتی اپراتورها پرداخت.

در بخش پایانی نشست، پیمان ستوده عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه شیراز و محقق آزمایشگاه محاسبات شناختی هوآوی در کانادا مهمان اسکایپی این برنامه بود. او از تجربه‌های عملی استفاده از محاسبات شناختی در صنعت ارتباطات دنیا به واسطه هوآوی سخن گفت و روند تکامل محاسبات شناختی، از استفاده از شبکه‌های عصبی تا تکنیک‌های نوین ریاضی در راستای هوشمندسازی یک سیستم را تشریح کرد. توضیحات او بر کم رنگ شدن مرز میان مباحثی چون فناوری‌های 5G، محاسبات شناختی و هوش مصنوعی دلالت داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.