راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا خاورمیانه برای دنیای اینشورتک مهم است؟

برای هر شرکت بیمه با هر شکل فعالیت سنتی یا دیجیتالی مهم است که بداند آینده به کجا می‌رود و مشتریان در حال حاضر چطور تغییر می‌کنند و چه چیزی ممکن است نیاز سال‌های بعد مشتری باشد. در این میان جغرافیای حضور بیمه مساله مهمی است که می‌تواند در جواب دادن به این سؤال‌ها یاری‌رسان باشد. این جغرافیای استقرار است که نشان می‌دهد هر شرکت بیمه باید به دنبال چه چیزی باشد و چطور به آن دست پیدا کند. و در این میان خاورمیانه و شمال آفریقا جغرافیای مطلوب دنیای اینشورتک‌هاست. منطقه‌ای با ظرفیت بازار 2 میلیاردی فین‌تک!

.

چرا خاورمیانه مهم است؟

خاورمیانه یکی از نقاط جذاب برای استارت‌آپ‌های اینشورتک است. این منطقه بالاترین نرخ پذیرش دیجیتالی در دنیا را دارد. در سال 2018 میلادی این منطقه با افزایش 150 برابری میزان استفاده از جریان داده‌ها توانست نگاه جهانی را در روند رو به رشد دیجیتالی شدن در عرصه‌های مختلف کسب کند. علاوه بر این، نرخ عجیب و قابل توجه پذیرش دیجیتال، استقبال دولتمردان و حکومت‌های منطقه برای رسیدن به فناوری‌های دیجیتالی و مکانیسم ماشینی رویکردهای اداری می‌تواند به عنوان نقطه قابل‌توجهی برای استارت‌آپ‌های فعال اینشورتک دارای اهمیت باشد. اما خاورمیانه فقط دارای همین مشخصه نیست. این منطقه قابلیت‌های بسیار دیگری دارد که هر کدام می‌تواند برای ابداع یک محصول تازه و توزیع آن یک نقطه عطف محسوب شود:

  1. گستره جمعیت منطقه 300 میلیون نفر است.
  2. میانگین سن منطقه 26 سال است.
  3. در برخی کشورها حداقل 90 درصد ضریب نفوذ گوشی هوشمند برآورد شده است.
  4. در بیشتر کشورها 70 درصد ضریب نفوذ شبکه‌های اجتماعی برآورد شده است.
  5. بیش از 310 میلیون بار در روز ویدئوهای یوتیوب از این منطقه دیده می‌شوند.
  6. با بیش از 41 درصد رشد، بیشترین میزان نرخ رشد ترافیک ابری برای منطقه خاورمیانه است.
  7. پیش‌بینی می‌شود تا سال 2020 میلادی قریب به 2 زتابایت داده فقط از منطقه خاورمیانه تولید شود.

.

بازاری با ظرفیت گسترده

باتوجه به واقعیت‌های بالا و حضور 192 شرکت بیمه عمده در منطقه با میانگین سنی مشتری 45 سال (و 26 سال عموم مردم) بسیار جای تعجب دارد که نرخ نفوذ بیمه در این منطقه زیر یک درصد است! در گزارشی که مجموعه تحقیقاتی Sigma در سال 2018 میلادی منتشر کرد خاورمیانه و شمال آفریقا دارای نرخ نفوذ بیمه 0.76 درصد هستند، با افزایش 10 درصدی نرخ حق بیمه در سال به عقیده کارشناسان، منطقه خاورمیانه بازاری با افزایش هر روز جمعیت و نیازهای متفاوت است، البته با میزان وفاداری بسیار پایین مشتری‌ها در صنعت بیمه.

در این میان شرکت‌های بیمه‌ای که برای حفظ یا افزایش رضایت مشتری، ارزش خود را فراتر از قیمت تلقی می‌کنند پیشرو مسابقه هستند و می‌توانند به معدن طلای خاورمیانه دست پیدا کنند. و این وسط چه راهکاری بهتر از اینشورتک برای جمعیت بالای آشنا با فضای دیجیتال در خاورمیانه!

از آنجا که قابلیت‌های دیجیتال تقریباً در هر صنعتی نفوذ می‌کنند، به نظر می‌رسد فرصت بزرگی برای صنعت بیمه منطقه‌ای وجود دارد تا مدل‌های تجاری خود را بر اساس تجربه مناطق دیگر تغییر دهد و با استفاده از فناوری‌های روز دنیا در صنعت بیمه و اینشورتک از قابلیت‌های ویژه این منطقه بهره ببرد.

البته باید این نکته مهم را هم در نظر داشت. اینکه نمونه‌برداری کامل از مدل‌های مناطق دیگر نمی‌تواند راهکار مفیدی برای منطقه‌ای چون خاورمیانه با گستره فرهنگ‌ها و نیازهای خاص باشد. جدا از مقررات و موانعی که در هر کشور برای استفاده از داده‌ها تعیین شده است، مطالعه ارزش‌ها و خواسته‌های مصرف کنندگان، خرده فرهنگ‌ها و همین طور پذیرش بیمه را نیز باید در نظر گرفت. بنابراین، بینش عمیق بازار یک نیاز اساسی برای موفقیت اینشورتک‌ها در منطقه خاورمیانه به شمار می‌رود تا آنها را از سرزمین دست‌نخورده بیمه بهره‌مند کند.

منبع: شبکه نوآفرینی پلنت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.