راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چگونه از دام فرار مالیاتی در امان بمانیم؟ / پرداخت‌های غیر رسمی سالیانه صدها میلیارد دلار هزینه به دولت‌ها وارد می‌کنند

یک راهکار برای اجتناب از فرار مالیاتی این است که مردم را به استفاده از پرداخت الکترونیکی ترغیب کنیم.

بنجامین فرانکلین یک بار اظهار داشت: «هیچ چیز قطعی نیست، مگر مرگ و مالیات.» مالیات را اصلاح کنید؛ وگرنه آن دسته از دادوستد کالا و خدمات قانونی که به شکل عامدانه از مقامات دولتی پنهان می‌شوند و مالیاتی برای آن‌ها پرداخت نمی‌شود، چیزی حدود یک سوم از اقتصاد جهان را شامل خواهد شد.

آفریقای سیاه و آسیای مرکزی بزرگترین سهم را در این اقتصاد زیرمیزی (under the table economies) دارند، ولی هیچ نقطه‌ای از جهان از فرار مالیاتی در امان نیست.

اقتصاد سایه ماهیتی غیرشفاف دارد، به همین دلیل نمی‌توان رقم دقیقی برای آن تعیین کرد. محققان به منظور دستیابی به ارقام تخمینی از روش‌هایی مانند نظرسنجی عمومی یا شناسایی اختلاف‌های موجود در داده‌های اقتصاد کلان استفاده می‌کنند. بررسی تفاوت در میزان درآمدها و هزینه‌های هر کشور، نمونه‌ای از همین روش‌هاست. تحقیقی که در سال 2018 انجام گرفت، نشان داد که اقتصاد سایه در اتحادیه اروپا با 17 درصد از تولید ناخالص داخلی برابری می‌کند.

ندادن مالیات به معنای این است که پول کمتری در حوزه‌های سلامت، آموزش و امنیت عمومی صرف خواهد شد. در بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا، حجم اقتصاد سایه به حدی بزرگ است که کسری بودجه سالانه را تحت پوشش قرار می‌دهد.

چنین کسری‌هایی را نمی‌توان به شکل کامل جبران کرد. برخی از کسانی که از زیر بار پرداخت مالیات فرار می‌کنند، به جای آن‌که حساب خود را به شکل تمام و کمال پرداخت کنند، کار خود را ترک می‌کنند؛ ولی چگونه می‌توان چنین افرادی را محدود کرد؟ یک روش این است که ابزار پرداخت انتخابی آن‌ها را از دستشان بگیریم. این ابزار پول نقد است. پول نقد غیر قابل ردیابی است، ولی پرداخت از طریق نقل و انتقال بانکی، کارت بدهی و کارت اعتباری را می‌توان به شکل راحت‌تری مورد ردیابی قرار داد؛ از این رو اکثر تراکنش‌های غیر رسمی با پول نقد انجام می‌گیرند. .

یک روش دیگر برای اجتناب از فرار مالیاتی و کاهش حجم اقتصاد سایه، تشویق مردم به استفاده از پرداخت الکترونیکی است. در آن دسته از کشورهایی که بیش از مابقی کشورها از پرداخت کارتی استفاده می‌کنند، حجم اقتصاد سایه کوچک‌تر است (نگاهی به شکل زیر بیندازید).

اجتناب از فرار مالیاتی

اغلب کشورهای اروپایی مسیر دور شدن از پرداخت نقدی را در پیش گرفته‌اند. در سال 2015 کمیسیون اروپا کارمزد تراکنش‌های انجام گرفته توسط کارت‌های بدهی و اعتباری را محدود کرد؛ از این رو بر میزان محبوبیت این روش در بین فروشندگان خرد افزوده شد.

اپلیکیشن‌های پرداخت موبایلی، از قبیل آی‌دیال در هلند و سوییش در سوئد بیش از پیش مردم را از سکه و اسکناس دور می‌کنند. در کشور سوئد، طی ده سال گذشته تعداد تراکنش‌های نقدی خرد به ازای هر نفر، 80 درصد کاهش یافته است. در نروژ پول نقد تنها 6 درصد از ارزش دادوستدها را به خود اختصاص می‌دهد. روز به روز بر میزان محبوبیت پرداخت‌های الکترونیکی افزوده می‌شود، در این میان دولت‌ها باید اطمینان پیدا کنند که افراد مسن و ساکنین روستاها از قافله عقب نمی‌مانند. نگرانی‌هایی که در مورد حفظ امنیت وجود دارد نیز باید جدی گرفته شوند.

هر چه بر میزان وابستگی کشورها بر سیستم پرداخت دیجیتال افزوده شود، میزان آسیب‌پذیری آن‌ها در مقابل حملات سایبری افزایش خواهد یافت. هیچ کس دوست ندارد که هکرها جای ماموران مالیات را بگیرند.

منبع: اکونومیست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.