راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

یک بانک دانمارکی برای اولین بار در جهان، وام مسکن با بهره منفی ارائه می‌دهد

یک بانک دانمارکی به نام جیسکه، برای اولین بار در جهان، به مشتریانش وام مسکن با بهره منفی ارائه می‌دهد. نرخ بهره این وام، منفی نیم درصد در سال است.

نرخ بهره منفی به این معناست که بانک در ازای دریافت سرمایه از وام‌گیرندگان، به آن‌ها پول می‌پردازد؛ در نتیجه افراد مبلغ کمتری را به بانک برمی‌گردانند.

بانک جیسکه، سومین بانک بزرگ دانمارک است. این بانک نسبت به ارائه وام مسکن با بازپرداخت 10 ساله و نرخ بهره منفی نیم درصد اقدام کرده است. یک بانک دانمارکی دیگر به نام نوردا نیز اعلام کرده که وام مسکن با نرخ صفر درصد و بازپرداخت 20 ساله را ارائه می‌دهد. یکی دیگر از محصولات وام مسکن بانک نوردا، بازپرداخت 30 ساله و نرخ بهره نیم درصد دارد.

جیسکه اعلام کرده که مبلغ بهره، به صورت ماهیانه در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت، این مبلغ از مقدار بدهی مشتریان کسر می‌شود.

میکل هوگ، اقتصاددان بخش مسکن این بانک، عنوان کرده است: «ما به صورت مستقیم پول را به حساب مشتریان واریز نمی‌کنیم، بلکه هر ماه از مقدار بدهی که مشتریان باید به بانک بپردازند، کم خواهیم کرد.»

اخبار این وام جدید مشتریان را سردرگم کرده است، به طوری‌که بخش سوالات متداول بانک مذکور پر شده از سوال‌هایی با این مضمون: آیا چنین امری امکان‌پذیر است؟ بانک در پاسخ اعلام کرده: بله، این اخبار صحت دارد.

نرخ بهره بازارهای پول در کشور دانمارک، همانند سوئد و سوئیس، به حد زیادی کاهش یافته و صنعت بانکداری را زیر و رو کرده است، به همین دلیل است که بانک جیسکه می‌تواند نسبت به ارائه وام مسکن با بهره منفی اقدام کند.

هوگ اعلام کرد که بانک جیسکه می‌تواند با مراجعه به سرمایه‌گذارهای نهادی فعال در بازارهای پول، وام‌هایی با نرخ بهره منفی را دریافت کند. این بانک تصمیم گرفته چنین سرویسی را به مشتریانش نیز منتقل کند.

یکی از پیامدهای ناخوشایند روند مذکور، این است که هیچ سودی به سپرده‌های بانکی تعلق نمی‌گیرد و این موضوع، به مذاق کسانی که پول خود را در بانک پس‌انداز می‌کنند، خوش نمی‌آید. حتی این احتمال نیز وجود دارد که سود سپرده‌ها منفی شود.

بانک یو‌بی‌اس واقع در کشور سوئیس چند روز پیش به مشتریان ثروتمند خود اعلام کرد که اگر مبلغ سپرده آن‌ها از 500 هزار یورو فراتر رود، سالیانه 0.6 درصد از آن‌ها کارمزد دریافت خواهد کرد.

بانک جیسکه در دانمارک، معادل بانک هالیفاکس یا نشنال‌واید در بریتانیا به شمار می‌رود. مدتی است که این بانک نرخ بهره‌ سپرده‌های خود را به صفر درصد کاهش داده است. اکنون بانک‌های دانمارک به این فکر هستند که رویکرد بانک‌های سوئیس را در پیش گرفته و نرخ بهره‌ سپرده‌های خود را به عددی منفی تبدیل کنند.

هوگ عنوان کرد: «در حال حاضر، نرخ بهره سپرده‌های ما منفی نیست، ولی مسئولان رده‌ بالای مربوطه در حال رایزنی در این مورد هستند. موضوع این‌جاست که هیچ بانکی دوست ندارد اولین ارائه دهنده خدمات سپرده با نرخ بهره منفی باشد.»

نرخ بهره پایه بانک انگلستان 0.75 درصد است. نرخ بهره اصلی بانک مرکزی اروپا نیز صفر است. دانمارک جزو کشورهای منطقه یورو محسوب نمی‌شود، ولی نرخ بهره خود را به منفی 0.4 درصد رسانده است.

درست است که نرخ اسمی بهره‌های وام مسکن بانک جیسکه دانمارک منفی خواهد بود، ولی وام‌گیرندگان مبلغی بیش از مقدار دریافت شده را به بانک پرداخت خواهند کرد. علت این امر وجود کارمزدها و هزینه‌های مرتبط با تنظیم معامله است.

در بریتانیا، همانند سایر نقاط اروپا، بازدهی اوراق قرضه بازارهای پول به شدت کاهش پیدا کرده، ولی بانک انگلستان در مورد کاهش نرخ بهره پایه خود اقدامی انجام نداده است.

بانک‌های بریتانیا نرخ بهره وام مسکن خود را به صفر درصد رسانده‌اند، ولی هیچ کسی پیش‌بینی نمی‌کند که نرخ بهره‌های وام مسکن این کشور به عددی منفی تبدیل شود.

بانک بارکلیز برای این‌که بتواند با بانک ناتوست رقابت کند و در جدول پرفروش‌ترین بانک‌های بریتانیا قرار بگیرد، طی هفته گذشته نرخ بهره 15 مورد از خدمات وام‌ مسکن خود را کاهش داد.

سه سال پیش، زمانی که مشابه امروز، بازدهی اوراق قرضه دولتی بریتانیا کاهش پیدا کرده بود، ناتوست به مشتریانش اخطار داد که احتمال دارد برای سپرده‌های خود کارمزد تعیین کند، ولی میزان این کارمزد هیچ گاه اعلام نشد.

منبع: گاردین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.