راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

لایت‌کوین پاداش‌ کریپتوی ماینرهای خود را نصف کرد

لایت‌کوین که در حال حاضر از لحاظ ارزش، چهارمین رتبه بازار کریپتوکارنسی‌ها را در اختیار دارد، پاداش بلوک‌‌ ماینرهایش را به نصف کاهش داد.

طبق جستجوگر لایت‌کوین در اپراتور استخر ماینینگ BTC.com، روز دوشنبه در ساعت 10:16 به وقت جهانی، بلاکچین لایت‌کوین به ارتفاع بلوک 1680000 رسید.

شبکه لایت‌کوین به نوعی طراحی شده که به ازای هر 840000 بلوک، پاداش ماینرهایش را تا 50 درصد کاهش دهد؛ از این رو، رسیدن ارتفاع بلوک به عدد 1680000، اتفاق مهمی برای ماینرها بوده است. این اتفاق تقریبا هر چهار سال یکبار رخ می‌دهد. قبل از این اتفاق، پاداش ماینینگ هر بلوک 25 لایت‌کوین بود و اکنون به 12.5 لایت‌کوین کاهش پیدا کرده است.

با در نظر گرفتن سرعت تولید بلوک در شبکه لایت‌کوین که برابر با یک بلوک در هر 2.5 دقیقه است، در هر 24 ساعت تقریبا 576 بلوک تولید می‌شود. در نتیجه این امر، قبلا در هر شبانه‌روز 14400 لایت‌کوین وارد بازار می‌شد که اکنون نصف شده و به 7200 لایت‌کوین رسیده است.

پاداش ماینینگ لایت‌کوین

از زمان شروع به کار لایت‌کوین تاکنون، 63 میلیون از 84 میلیون لایت‌کوین صادر شده به شکل فعالانه در گردش قرار گرفته‌اند. بنابراین برای پاداش‌دهی به ماینرها، 21 میلیون لایت‌کوین باقی می‌ماند. ارزش این 21 میلیون لایت‌کوین، با قیمت امروز، برابر است با 2 میلیارد دلار. ماینرها می‌توانند برای دسترسی به این لایت‌کوین‌ها در آینده با یکدیگر به رقابت بپردازند.

در اوایل سال جاری میلادی، قیمت لایت‌کوین با افزایش قابل توجهی مواجه شد و از رقم 30 دلار در ماه ژانویه، به 120 دلار در ماه ژوئن رسید، ولی اکنون دوباره سقوط کرده و به رقم 100 دلار رسیده است.

افزایش قیمت از یک طرف و پیش‌بینی نصف شدن پاداش ماینرها از طرف دیگر، موجب شد تا نرخ هش محاسباتی و سختی شبکه لایت‌کوین از دسامبر سال گذشته با افزایشی 200 درصدی روبرو شوند.

نصف شدن مقدار پاداش در میزان شور و علاقه ماینرها تاثیر خواهد گذاشت. بسیاری از دستگاه‌های فراگیر مورد استفاده برای ماینینگ لایت‌کوین، برای این که بتوانند حجم مناسبی از لایت‌کوین را تولید کنند و هزینه‌های برق مصرفی را جبران کنند، با مشکل روبرو خواهند شد.

اف‌2‌پول از نظر هش‌ریت، یکی از بزرگترین استخرهای ماینینگ جهان است. بر اساس شاخص سود ماینر که توسط این استخر تعریف شده، سه مورد از سودآورترین ماینرهای لایت‌کوین تولید شده توسط اینوسیلیکون و فیوژن‌سیلیکون ایکس‌6، قبل از 5 اوت حاشیه سودی برابر با 55 تا 60 درصد داشته‌اند.

مدل‌های قدیمی‌تری نیز وجود دارند، مانند انت‌ماینر L3 که توسط بیتمین ساخته شده است. با حساب هزینه برق 0.04 دلار به ازای هر کیلووات و در نظر گرفتن قیمت لایت‌کوین قبل از نصف شدن، سودآوری این دستگاه‌ها کمتر از 50 درصد بوده است.

با ثابت در نظر گرفتن سایر عوامل، کاهش 50 درصدی درآمد ماینرها باعث می‌شود که ماینرهای مجهز به مدل‌های قدیمی ضرر چشمگیری را متحمل شوند. شیژینگ مائو، هم‌بنیان‌گذار اف‌2پول در پست ویبوی خود عنوان کرد:

با احتساب قیمت برق 0.26 یوآن (برابر با 0.037 دلار)، ماینرهایی از قبیل +L3 همین امشب خاموش خواهند شد.

منبع: کوین‌دسک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.