راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نخستین حضور فعالان حوزه فناوری اطلاعات در انتخابات اتاق بازرگانی تهران / جوانمردی: با کمک فعالان فناوری اطلاعات می‌توان روی اولویت‌های کشور متمرکز شد

یکی از موضوعات قابل توجه که پیش‌ از این در اتاق‌‌های بازرگانی وجود داشت این بود که اعضای این اتاق‌ها، معمولا فعالان صنایع سنتی‌ بودند و در صنایع سنگین، کارخانه‌های تولیدی و یا حوزه بازرگانی کالاهای صادراتی نظیر فرش و خواربار فعال بوده‌اند. در چنین شرایطی صنایع نوظهور از جمله فناوری اطلاعات و ارتباطات جایگاه چندانی در تصمیم‌گیری‌های اتاق بازرگانی نداشتند اما حالا ورق برگشته است و بازارهای دیجیتالی کشور در سال‌های اخیر آنقدر رشد کرده‌اند که چشم‌پوشی از آنها سخت شده است.

حالا با توجه به نگاه اتاق بازرگانی به فعالان بازارهای دیجیتالی در جشن امین‌الضرب سال گذشته و امسال و همچنین حضور گسترده فعالان عرصه فناوری اطلاعات در انتخابات اتاق‌ بازرگانی تهران، به نظر می‌رسد که باید شاهد پررنگ‌تر شدن نقش فعالان فناوری اطلاعات در اتاق بازرگانی تهران و در نتیجه در عرصه تجاری ایران باشیم.

در مراسم امین‌الضرب که چندی پیش برگزار شد،  محمدجواد شکوری‌مقدم، مدیرعامل «صبا ایده» و بنیان‌گذار سایت‌های آپارات و فیلیمو و همچنین سعید محمدی و حمید محمدی، بنیان‌گذاران سایت دیجی‌کالا، لوح و نشان امین‌الضرب را دریافت کردند تا در کنار افرادی قرار بگیرند که سال‌هاست در صنایع مختلف، به فعالیت تولیدی و ارزش‌آفرینی برای کشور می‌پرداخته‌اند.

ببینید: سومین مراسم سالانه اهدای نشان امین‌الضرب با حضور معاون اول رییس جمهور برگزار شد / بنیان‌گذاران دیجی‌کالا و آپارات نشان امین‌الضرب گرفتند

 

ائتلاف برای فردا

در لیست ائتلاف برای فردا افرادی چون شهاب جوانمردی (مدیر‌عامل فناپ)، مجید حسینی‌نژاد (بنیان‌گذار علی‌بابا)، افشین کلاهی (مدیر‌عامل گروه ره‌نگار)، فرزین فردیس (موسس گروه پارس)، سامان علی‌رضا کلاهی (عضو هیات مدیره سرآوا‌پارس و دیجی‌کالا)، سید مجید صدری، مدیر‌عامل شرکت مخابرات، سادینا آبایی (مدیرعامل شرکت سیمرغ سامانه تهران)، محمدرضا طلایی (رئیس اتحادیه صادرکنندگان نرم‌افزار)، ویدا سینا (مدیرعامل مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک) و سعید محمدی (هم‌بنیانگذار و مدیرعامل دیجی‌کالا) حضور دارند. این تعداد بالاترین تعداد حضور کاندیداهای صنعت ICT در تاریخ انتخابات اتاق تهران به شمار می‌آیند.

 

جوانمردی: باید در سطحی بالاتر با هدف سیاست‌سازی و سازمان‌دهی بخش خصوصی و تعامل با دولت، وارد گفت‌وگو شد

شهاب جوانمردی، مدیرعامل هلدینگ فناپ و نایب رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران که نام او در لیست انتخابات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران دیده می‌شود، در گفت‌وگو با خبرنگار راه پرداخت درباره اولین حضور مدیران فناوری اطلاعات در این انتخابات گفت: «به اعتقاد من دو اتفاق همزمان رخ داده و این تحول را موجب شده است. نخست آنکه کسب‌وکارهای حوزه فناوری اطلاعات و شرکت‌های دانش‌بنیانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، به این آگاهی رسیده‌اند که باید در سطحی بالاتر با هدف سیاست‌سازی و سازمان‌دهی بخش خصوصی و تعامل با دولت، وارد گفت‌وگو شوند.»

او افزود: «در واقع، آن‌ها به این بلوغ و باور رسیده‌اند که به صنعتی مستقل تبدیل شده‌اند و بخشی جدی، اثرگذار و نقش‌آفرین در کسب‌وکار هستند. دوم آنکه بدنه سنتی کسب‌وکار متوجه شده با توجه به تغییر و تحولات در حوزه دیجیتال، ادامه حیات بدون حضور نمایندگان فناوری اطلاعات و ارتباطات میسر نیست. در حقیقت در این شرایط هر دو طرف باور کرده‌اند که باید نقش یکدیگر را بپذیرند و برای ساختن آینده‌ای بالنده‌تر بایکدیگر مشارکت کنند.»

جوانمردی به مهم‌ترین برنامه‌ها و دغدغه‌های خود در این مسیر اشاره کرد و گفت: «معتقدم با کمک فعالان فناوری اطلاعات می‌توان روی اولویت‌های کشور متمرکز شد؛ به‌خصوص در حوزه‌هایی که به شیوه سنتی نمی‌توان مسائل آن‌ها را حل کرد، مواردی نظیر بازتوزیع ثروت، کمک به شفافیت و عدالت، و اصلاح نظام یارانه‌ها از جمله این موارد هستند.»

او افزود: «ما در این مقطع با مشکلات جدی اقتصادی و اجتماعی دست به گریبانیم و با نگاه مجدد از دریچه فناوری می‌توان برای حل بخش مهمی از این مشکلات گام‌های استواری برداشت. اگر قرار است حضور فناوری را پررنگ کنیم، باید روی مسائل کشور تمرکز کنیم. به این ترتیب، بازارهای جدیدی برای شرکت‌های فناوری ایجاد خواهد شد و در پی رشد و توسعه این شرکت‌ها و در مرحله دوم، می‌توان درباره صادرات محصولات و توانمندی‌های آن‌ها اقدام کرد.»

او ادامه داد: «همچنین می‌توان به صنایع سنتی کمک کرد تا به‌واسطه بازسازی و نوسازی، خود را برای ادامه مسیر آماده کنند. در گام سوم باید این رشد و بالندگی را با تدوین قوانین روزآمد در حوزه فناوری پشتیبانی کرد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.