پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
گزارش شاپرک از شناسایی پایانههای غیرمجاز در کارتخوانها / محرومیت متخلفان از دریافت خدمات پرداخت الکترونیک
بیش از هزار پایانه مرتبط با دستگاههای کارتخوان متخلف که دارای تراکنش غیرمجاز و مشکوک تشخیص دادهشدهاند، توسط شاپرک مسدود شده است.
به گزارش روابط عمومی شاپرک، پس از موفقیتهای چشمگیری که شبکه پرداخت الکترونیک کشور در شناسایی و انسداد درگاههای پرداخت الکترونیک غیرمجاز و متخلف به دست آورد، همانگونه که اعلامشده بود اعمال نظارت دقیقتر و شدیدتر بر رفتار پذیرندگان دستگاههای کارتخوان نیز در دستور کار شاپرک و شرکتهای پرداخت الکترونیک قرارگرفته است.
نخستین سری از گزارشهای دورهای از اعمال این نظارتها نشانیدهی مجموع پایانههای دارای تراکنش غیرقانونی بر روی دستگاههای کارتخوان که تا پایان دیماه سال جاری توسط واحد نظارت بر شبکه در شاپرک مسدود شده به ۱۰۰۹ پایانه رسیده است.
علاوه بر این ۱۴۶ پایانه فعال با ابزار موبایلی و ۵۷۶۸ پایانه تعریفشده برای درگاههای پرداخت اینترنتی نیز مسدود شده که بهاینترتیب تعداد کل پایانههای مسدود شده از ابتدای سال ۹۶ تا پایان دیماه سال جاری به ۶۹۲۳ پایانه رسیده است.
از میان پایانههای مسدود شده در ابزار پذیرش موبایلی، حدود ۱۰۰ پایانه یعنی تقریبا ۷۰ درصد متعلق به یک شرکت ارائهدهنده خدمات پرداخت و در پایانههای متصل به درگاههای اینترنتی نیز حدود ۳۰۰ پایانه یعنی تقریبا ۳۰ درصد مرتبط با یک شرکت پرداختی بوده است.
از این تعداد پایانه مسدود شده در ابزار پذیرش اینترنتی دو شرکت پرداختی هر یک پایانههای مسدود شدهای نزدیک به هزار پایانه و دو شرکت دیگر نیز هر یک حدود ۹۰۰ پایانه داشتهاند. بهاینترتیب حدود ۴۰۰۰ هزار پایانه متعلق به ۴ شرکت پرداختی بوده است.
بر اساس این گزارش، مجموعا ۱۲۷۳ کد ملی و شناسه ملی متعلق به پذیرندگان حقیقی و حقوقی دارای تراکنش غیرمجاز توسط شرکت شاپرک در سامانه جامع پذیرندگان مسدود شده و این افراد بنا به نوع تخلف تا دورههای مشخصی امکان دریافت خدمات پرداخت الکترونیک در قالب پذیرندگی را نخواهند داشت.
گفتنی است بر اساس نتایج این پایش، تذکرات لازم برای افزایش نظارت و دقت این شرکتها بر پذیرندگان مرتبط با آن از سوی شاپرک دادهشده است.
با درود بر همت و تلاش شرکت شاپرک بابت شناسایی پذیرندگان متخلف و عدم ارائه خدمت پرداخت به این افرادی که کدملی ایشان شناسایی شده است، از آنجایی که در این حوزه، فردی ناآشنا می باشم، سوالاتی به ذهنم رسید که پاسخی برای آن نیافتم.
هدف نهایی شناسایی این افراد چیست؟
آیا قرار است اعمال قانونی از سوی دستگاه قضا برای این افراد در نظر گرفته شود؟
مدت زمان عدم ارائه خدمات پرداخت به این افراد چقدر است؟
آیا قرار است با شناسایی این افراد، افراد دیگری که با پول تطمیع خواهند شد تا مدارک شناسایی و حساب بانکی خویش را در اختیار این افراد بگذارند نیز، به دردسر بیافتند؟
آیا شاپرک تاکنون نسبت به ارائه قوانین و مقرراتی مبنی بر تخلفات آشکار در حوزه پرداخت اقدام نموده بود و این افراد با علم به این قوانین مرتکب خلف شده اند؟