راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

احتمال تغییر نام «نماد اعتماد الکترونیکی» قوت گرفت

به گزارش پیوست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی طرح بازتعریف و آسیب‌شناسی نماد اعتماد الکترونیکی را در دستور کار خود قرار داده است.

بررسی‌های مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نشان می‌دهد واژه اعتماد به کار رفته شده در نماد اعتماد الکترونیکی به دلیل ابهام‌آمیز و کلان بودن مفهوم آن معمولاً بار معنایی متفاوتی از کارکرد اولیه «اینماد» به مخاطب القا می‌کند.

نماد اعتماد الکترونیکی در تعریف اولیه‌اش فقط هویت متقاضی کسب‌وکار اینترنتی، آدرس وی و مجوزهای اولیه فعالیت اشخاص حقیقی و حقوقی را چک می‌کند؛ اما واژه اعتماد بکار رفته در نماد اعتماد این پیش‌فرض را برای مخاطب ایجاد می‌کند که در تمامی شرایط می‌تواند به فروشنده کالا و خدمات اعتماد کند.

علی رهبری، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در گفت‌وگو با پیوست در این خصوص گفت: «ما شروع کسب و کار را تضمین می‌کنیم اما سلامت ادامه کارش را با فرایندهایی که داریم نمی‌توانیم تضمین دهیم. برای این منظور دنبال واژه مناسب‌تری هستیم تا مفهوم واقعی را منتقل کند.»

طبق پیشنهادهای مطرح شده هم‌اکنون عناوینی مانند رتبه اعتماد و ضریب اعتماد به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی پیشنهاد شده‌است؛ اما هیچ‌کدام این عبارات مورد تصویب نهایی قرار نگرفته است و نتیجه نهایی پس از اتمام طرح آسیب‌شناسی نماد اعتماد الکترونیکی مشخص می‌شود. مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در حال تعریف طرحی پژوهشی به منظور آسیب‌شناسی و بازتعریف نماد اعتماد الکترونیکی است تا بتوانند در یک دوره زمانی کوتاه علاوه بر انجام یک بروزرسانی کامل در پژوهش‌ها و مطالعات گذشته آسیب‌های نماد اعتماد الکترونیکی نیز شناسایی و امکان نظارت بهتر از طریق نماد فراهم شود.

هم‌اکنون نقشه راه (RFP) این طرح تهیه شده است و به زودی برای اجرایی شدن در اختیار یک پیمانکار دانشگاهی یا خصوصی قرار خواهد گرفت.

1 دیدگاه
  1. مرضیه جلالی ابیانه می‌گوید

    با درود بر مرکز توسعه تجارت الکترونیکی که به این اندیشه واقف شده اند که با نصب لوگوی اعتماد الکترونیک بر سر در کار و زار کسب و کارهای اینترنتی، خریداران به تصور اینکه سازمانی یا نهادی به عنوان ناظر در راستای ایفای حقوق مصرف کنندگان گام برمی دارد، با طیب خاطر به درگاه بانک ها رفته و پس از انجام تراکنش موفقیت آمیز در صورت عدم رضایت از کالا یا خدمت یا عدم ایفای تعهدات از سوی فروشنده، دسترسی به جایی برای بازگشت وجه پرداختی نخواهند داشت. بنده بابت یک تراکنش که به جهت عدم موفقیت، تکرار شده بود و موجب کسر هر دو تراکنش از حساب بنده و انتقال آن به حساب فروشنده شده بود، بارها با مرکز توسعه تجارت الکترونیک بخش نماد اعتماد الکترونیک، تماس گرفتم تا اعتماد از دست رفته را به بنده بازگرداند، لکن بنده با توجه به عدم پرداخت وجه از سوی فروشنده علیرغم پیگیری ها، نتوانستم آن مرکز محترم را مجاب نمایم که حداقل سال آینده این نماد به این فروشگاه اینترنتی تعلق نیابد.
    علی ایحال بسیار خرسندم و از مدیران و کارشناسان مرکز توسعه تجارت الکترونیک سپاسگزارم که در گام نخست به بار مفهومی “نماد اعتماد الکترونیک” توجه نموده اند که بار مسئولیت سنگینی را بر دوش ایشان خواهد گذاشت.
    نام پیشنهادی بنده “نماد هویت سنجی” یا “همکار” که تجمیع عبارت “هویت متقاضی کسب و کار اینترنتی” است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.