راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی به کمیسیون فرهنگی مجلس رفت

طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی دیروز بیست و هفتم آبان ماه در صحن علنی مجلس و به صورت عادی به کمیسیون فرهنگی اعلام وصول شد تا پس از بررسی این طرح در کمیته فضای مجازی، این کمیسیون نیز اصلاحات خود را روی این طرح پر سر و صدای مجلس اعمال کند.

محمداسماعیل سعیدی، در گفتگو با خبرنگار پیوست در مورد روند بررسی‌های طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی در مجلس گفت: «در ابتدا این طرح پیش نویس بود. برای اینکه این طرح به صحن کمیسیون فرهنگی وارد شود، آن را با حضور دستگاه‌ها و کارشناسان مختلف بررسی کردیم و کلیاتی از این طرح آماده شد. حال این کلیات به کمیسیون فرهنگی اعلام وصول شد.»

به گفته سعیدی این طرح در کمیسیون فرهنگی نیز با حضور دستگاه‌ها و کارشناسان مورد بررسی قرار می‌گیرد و متن حاضر دوباره دچار تغییراتی خواهد شد.

او با بیان اینکه این طرح هنوز خام است و نیاز به تغییراتی دارد، بیان کرد: «این طرح هنوز هم نیاز به تغییرات و اصلاحاتی دارد برای همین هم در کمیته فضای مجازی و هم در کمیسیون فرهنگی تمام بندها و مواد بررسی می‌شود و در پایان جمع بندی و اصلاحیه نهایی به رأی گذاشته خواهد شد و در مرحله نهایی به صحن علنی مجلس می‌رود.» سعیدی امیدوار است با توجه به اینکه در کمیته فضای مجازی روی این طرح کار کارشناسی صورت گرفته است، بررسی این طرح در کمیسیون فرهنگی با سرعت بیشتری انجام شود.

اوایل آبان ماه طرح «ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» در کمیته فضای مجازی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت اما برخی مواد آن از جمله ماده ۱۲ این طرح که در اصلاحیه جدید به ماده ۴ تغییر کرده با حاشیه‌های گوناگونی همراه شد.

در این ماده به مرزبانی دیجیتال با محوریت ستاد کل نیروهای مسلح اشاره شده و اولین بار یکی از نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با پیوست خبر از این ماده که به معنی خارج شدن «مدیریت گذرگاه اینترنت بین‌الملل» از دولت و واگذاری آن به نیروهای مسلح بود را داد.

این ماده از طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی تا کنون واکنش‌های مختلفی از سوی وزارت ارتباطات (شرکت زیرساخت) به عنوان مسوول اصلی مدیریت گذرگاه‌های اینترنت بین‌الملل به دنبال داشته است. از جمله اینکه حمید فتاحی، معاون وزیر ارتباطات و رییس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در توییتر خود و در واکنش به این ماده از طرح، واگذاری مدیریت ورود اینترنت به یک نهاد نظامی را راهی برای ایجاد انحصارگرایی عنوان کرده است.

در ادامه این واکنش‌های وزارت ارتباطات نیز رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور، در گفت‌وگو با پیوست در مورد این ماده پر حاشیه در نظر گرفته شده در پیش‌نویس طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های خارجی در مجلس این خبر را یک شایعه و تحلیل غلط مسئله عنوان کرد.

1 دیدگاه
  1. مرضیه جلالی می‌گوید

    با سلام و درود بر فرزندان این مرز و بوم که در این خصوص تلاش هایی را آغاز نموده اند. در همه اعصار، فقدان قوانین و مقررات، عرصه را برای سوء استفادکنندگان و فرصت طلبان بی وجدان فراهم خواهد نمود تا آزادی روانی و اجتماعی عده ای را به مخاطره اندازند، نیاز است تا اقداماتی از این دست با حدت و شدت از سوی آغازگران و نمایندگان مردم پیگیری و به نتیجه رسد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.