راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

محبوبیت‌ها و محدودیت‌های ارزهای رمزنگاری‌شده

علی سنگینیان؛ رئیس کمیسیون بازار پول سرمایه اتاق تهران / ارزهای رمزنگاری‌شده از ابتدا بیشتر به‌عنوان ذخیره ارزش در نظر گرفته می‌شدند. این ارزها بیشتر در سرمایه‌گذاری موردتوجه قرار گرفت و کمتر در معاملات کاربرد داشت.

در ماه‌های اخیر اما امکانات لازم برای استفاده از این ارزها در معاملات مختلف در دنیا فراهم‌شده و می‌توان از ارزهای رمزنگاری‌شده برای پرداخت هزینه‌هایی مثل رزرو هتل یا تهیه بلیت استفاده کرد. بنابراین استفاده از ارزهای رمزنگاری‌شده برای مبادلات و تراکنش مالی یک پدیده تازه است.

ارزهای رمزنگاری‌شده در ایران هم موردتوجه قرارگرفته است. با توجه به محدودیت‌های مالی که اکنون در کشور وجود دارد ارزهای رمزنگاری‌شده این ظرفیت را دارد که در تسویه معاملات مالی با شرکای خارجی مورداستفاده قرار بگیرد. اما باوجود همه ظرفیت‌های پیش‌بینی‌شده، محدودیت‌هایی هم دراین‌باره وجود دارد.

اولین محدودیت این‌که حجم ارزش بازار این ارزها به‌اندازه‌ای نیست که در معاملات بزرگ کاربرد داشته باشد. از سوی دیگر این استفاده از این ارزها فراگیر نیست. این محدودیت نه‌تنها در ایران بلکه در دیگر کشورها هم وجود دارد. بسیاری از طرف‌های تجاری ما با ارزهای رمزنگاری‌شده آشنایی ندارند تا بتوان از این ارزها به‌طور گسترده استفاده کرد.

غیرازاین درزمینه قانون، مقررات و زیرساخت‌های لازم که امکان استفاده از این ارزها به‌طور گسترده را ایجاد کند نیز محدودیت‌هایی وجود دارد. باوجوداین محدودیت‌ها اما جذابیت استفاده از ارزهای رمزنگاری‌شده بالاست. امکان استفاده از این ارزها برای فعالان اقتصادی با فراهم کردن زیرساخت‌های قانونی، اصلاح محدودیت‌های بانک مرکزی و آموزش تجار ممکن است.

فعالان اقتصادی باید با ماهیت ارزهای رمزنگاری‌شده و ارتباط آن با کسب‌وکار آشنا شده و آن را بفهمند. پس‌ازاین می‌توان با ایجاد نرم‌افزارهای لازم برای استفاده و تبدیل ارزهای رمزنگاری‌شده از این ارزها در مبادله با شرکای خارجی استفاده کرد. به راین اساس پیش‌بینی می‌شود که در سال‌های آینده با تقویت زیرساخت‌های فنی و مقرراتی استفاده مبادلاتی از این ارزها به رشد قابل‌توجهی برسد.

کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران با توجه به اهمیت این موضوع و کارکردهای پیش‌بینی‌شده برای ارزهای رمزنگاری‌شده، جلسه‌های متعددی را به بررسی شرایط، ظرفیت‌ها، مشکلات و ریسک‌های استفاده از این ارزها اختصاص داده است. در این جلسه‌ها موضوع ارزهای رمزنگاری‌شده با دعوت از کارشناسان مختلف بررسی و نظرات دریافت و جمع‌بندی شده است.

بر اساس همین ارزیابی‌ها، با موافقت رئیس اتاق تهران مقرر شد که مرکز ارزهای رمزنگاری‌شده در این اتاق راه‌اندازی شود. برای این مرکز دو وظیفه اصلی در نظر گرفته‌شده است. وظیفه اول آشنایی کاربران با ارزهای رمزنگاری‌شده و آموزش فعالان اقتصادی درباره ادبیات و کارکردهای آن است.

از سوی دیگر این مرکز وظیفه دارد برای ایجاد هم‌افزایی بین کارشناسان و متخصصانی که در حوزه توسعه نرم‌افزارهای مرتبط با ارزهای رمزنگاری‌شده فعالیت می‌کنند؛ یعنی ارزیابان سیستم معاملاتی و معدن‌کاوی این ارزها، تلاش کند.

تلاش اتاق تهران این است که کارشناسان این حوزه در یک مرکز با یکدیگر در ارتباط بوده و با همکاری یکدیگر به استفاده از ظرفیت‌های ارزهای رمزنگاری‌شده کمک کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که تلاش متمرکزی برای ساماندهی ارزهای رمزنگاری‌شده در کشور وجود ندارد و فعالان اقتصادی و کارشناسان به‌طور انفرادی در این حوزه فعالیت می‌کنند.

در چنین شرایطی مرکز ارزهای رمزنگاری‌شده در اتاق تهران می‌تواند به تمرکز انرژی کارشناسانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند کمک کند. موضوع دیگری که در مورد آن برنامه‌ریزی‌شده تدوین مقررات اجرایی درباره ارزهای رمزنگاری‌شده است. اکنون مقرراتی دراین‌باره وجود ندارد اما مرکز می‌تواند به تدوین آیین‌نامه‌هایی که منافع بخش خصوصی در آن دیده می‌شود، کمک کند.

منبع: روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.