راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ماجرای ورشکستگی سکه ثامن به کجا رسید؟

چند روزی است که خبر اعلام ورشکستگی سکه ثامن در فضای مجازی دست به دست می‌شود، جایی که شعارش «انصاف پیشه کار ماست، اعتماد شما اعتبار ماست» با اعلام رسمی ورشکستگی خود، خط بطلانی کشید بر سرمایه‌گذارانی که به این سایت اعتماد کرده بودند.

در اعلام رسمی ورشکستگی سکه ثامن آمده است: «به اطلاع می‌رساند بنا به استفاده کاربران و تریدرها از ربات‌های غیرمجاز و همچنین کارمند ثامن که به نام شوهر خود معامله می‌کرد به مبلغ 500 میلیون تومان و………به مبلغ 500 میلیون تومان و سودهای غیر متعارف کاربران که به وسیله ربات‌ها و همچنین اتورفرش استفاده شده است، به اطلاع می‌رساند سکه ثامن ورشکستگی خود را اعلام می‌نماید و از امروز فقط کاربران می‌توانند پول‌های خود را بدون دریافت سودهای غیر متعارف را ثبت درخواست نمایند. کاربران امروز مهلت دارند موجودی خود را بفروش رسانده و درخواست واریز بزنند.»

در حال حاضر آمار غیر رسمی و تایید نشده از مالباختگان شرکت سکه ثامن خبر از کلاهبرداری 15 هزار میلیارد تومانی سکه ثامن و عدم توانایی این موسسه ورشکسته برای بازپرداخت اصل پول مالباختگان را دارد که باعث اعتراض سرمایه گذاران شده است.

 

داستان از چه قرار است؟

«خرید و فروش امن طلا، با طلای ثامن» عنوان خبری است که خبرگزاری‌های مطرح کشور کار کرده‌اند. جست‌وجویی کوتاه با همین عنوان نشان می‌دهد، این گزارش رپورتاژهایی بوده که از سوی مسئولان این سایت برای خبرگزاری‌ها ارسال شده تا از این طریق اعتماد مخاطبان و افکار عمومی را جلب کنند.

علاوه بر این اخبار در خبرگزاری‌های مطرح، این سایت نماد اعتماد الکترونیکی هم دارد که مردم دیگر با آن آشنا هستند و درحقیقت برای آنها نشانه اعتماد است. هرچند حالا دیگر نماد اعتماد این سایت در دسترس نیست. علاوه بر این، در سایت سکه ثامن، مجوزهای دیگری هم وجود داد:

بورس معاملاتی سکه وطلای ثامن دارای شماره مجوز ۰۴۵۵۴۴۶۵۷۰ از اتحادیه سکه، طلا و جواهر

دارای کد آیسیک به شماره: ۵۲۳۸۵۲

دارای پروانه کسب الکترونیکی واحد صنفی از وزارت صنعت، معدن و تجارت به شماره: ۰۸۱۱۴۳۲

دارای نماد اعتماد الکترونیکی ۲ ستاره (ای نماد) از سازمان صنعت و معدن و تجارت

دارای نشان ملی ثبت در ستاد ساماندهی

اما ماجرا چه بود و چرا موسسه‌های اعتباری که زمان زیادی هم از پایان کار آنها و تبعات آنها بر اقتصاد کشور نمی‌گذرد، درس عبرت نشد و باز هم عده زیادی مالباخته از این مساله متضرر شدند.

قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهیم باید این نکته را متذکر شویم که مطابق با قوانین بانک مرکزی، خرید و فروش آنلاین سکه و طلا ممنوع است و مجوز چنین کاری به هیچ مرجعی داده نشده است. این در حالی است که اتحادیه طلا و جواهر هم هشدار داده است که به هیچ سایتی برای خرید و فروش آنلاین سکه و طلا مجوز نداده است. اعلام مجوز از سوی اتحادیه سکه، طلا و جواهر نیز درحالی است که آیت محمدولی رئیس این اتحادیه از عدم اعطای هر گونه مجوزی به این شرکت خبر داده و تاکید کرده است: «از ابتدا فعالیت این شرکت فاقد مجوز بوده و تذکرهای لازم و همچنین اقدامات لازم برای توقف فعالیت این شرکت داده شده بود.»

 

سکه ثامن چگونه فعالیت می‌کرد؟

کاربران سایت سکه ثامن، به محض عضویت و انتقال پول، می‌توانستند در تمامی ۶ روز هفته از ساعت ۱۱ صبح تا ۶ عصر، اقدام به خرید و فروش طلا در فضای مجازی کنند. سایت سکه ثامن نیز با توجه به قیمت طلا در بازار تهران و ضمن کسر کارمزد ناچیز (۶۵۰۰ تومان برای سکه ۴.۵ میلیون تومانی)، خریدار دائمی تمامی موجودی طلای کاربران خود بود.

بازارهای مجاز این سایت، در ظاهر به معامله سکه، طلای آب‌شده، مثقال طلا و انس طلا می‌پرداختند. طبیعتا، کاربر می‌توانست بنا به میزان سرمایه و صلاحدید خود، در هرکدام از این قسمت‌ها، وارد شده و مثلا یک سکه یا چند مثقال طلا خریداری کند.

در هفته اخیر و پیش از اعلام ورشکستگی، سایت سکه ثامن با افزایش ساعات معاملات تا ۹ شب (ساعت ۲۱)، حرکت سوال‌برانگیزی دیگری انجام داده بود؛ چراکه زمان رسمی معاملات طلا در بازار تهران، ساعت ۶ عصر به پایان می‌رسد.

 

بررسی وضعیت از سوی پلیس فتا

سرهنگ تورج کاظمی، رییس پلیس فتای تهران با اشاره به پرونده شرکت سکه ثامن، گفته است: «پرونده شرکت تجارت الکترونیک ثامن یا همان «سکه ثامن» در مراحل تحقیقات اولیه خود بوده و چند نفر شاکی هم دارد.»

رییس پلیس فتای تهران افزود: «اگر فردی شکایتی در این خصوص دارد باید در دادسرای جرایم رایانه‌ای شکایت خود را مطرح کند تا پرونده آنها برای رسیدگی در دستور کار قرار گیرد. موضوع این سایت در حال بررسی است و امیدواریم پس از احضار گردانندگان سایت مذکور وضعیت آن مشخص شود.»

پلیس فتا اما به مشتریان شرکت سکه ثامن هشدار داده که بار دیگر فریب تبلیغات فضای مجازی را نخورند و اعلام کرده است که برخی افراد سودجو با استفاده از وضعیت پیش‌آمده در خصوص شرکت تجارت الکترونیکی «سکه ثامن» با تبلیغات گسترده در سایت‌ها، کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی به قربانیان و مال‌باختگان اعلام کرده‌اند که با دریافت مبالغی به صورت نقدی بر اساس روابط و تعاملات با مدیریت شرکت مذکور توانایی استرداد مبالغ و وجوهات آنان را دارند.

سرهنگ رامین پاشایی معاون اجتماعی پلیس فتا با هشدار با مالباختگان موسسه سکه ثامن گفته است: «هدف این افراد سودجو صرفا کلاهبرداری ثانویه از مالباختگان بوده و با توجه به پیگیری‌های پلیس فتا در خصوص شرکت مذکور و سرنخ‌های به دست آمده صرفا مالباختگان از طریق مراجع قضایی و پلیس فتا پیگیر امورات خود بوده و تحت هیچ عنوان از پرداخت هرگونه وجوهات به افراد سودجو و کلاهبردار خودداری کنند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.