راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معرفی سامانه پیگیری وصول مطالبات در پنجمین کافه فین‌تک توسن

پنجمین برنامه از مجموعه برنامه‌های کافه فین‌تک توسن با معرفی سامانه پیگیری وصول مطالبات دیروز، 31 تیرماه در ساختمان توسن برگزار شد. سامانه پیگیری وصول مطالباتی که توسن در برنامه کافه فین‌تک معرفی کرد، درواقع رویکرد جدید شرکت به حوزه وصول مطالبات محسوب می‌شود. با اینکه توسن پیشتر هم ماژول‌هایی در این حوزه برای ارائه سرویس داشت، اما سیستم جدیدی که در برنامه دیروز معرفی شد، ویژگی‌ها و ارزش افزوده‌هایی در اختیار دارد که آن را متمایز کرده و قابلیت این را دارد تا کاملا متناسب با نیازها و شرایط کسب‌وکاری بانک‌ها شخصی‌سازی شود.

اصلی‌ترین نکته‌ای که در این سیستم وجود دارد، تغییر از نگاه متدمحور به حوزه فرایند محور است و همین تغییرات اساسی در طراحی باعث شده تا امکان طراحی سیستم‌های دعاوی و تملیک نیز در سامانه وصول مطالبات میسر شود. همچنین به جهت طراحی فرایندی این محصول، از نظر فنی وابستگی کمتری با حوزه کربنکینگ دارد و بنابراین تغییرات را می‌توان مستقیما در پلتفرم خود این محصول ایجاد کرد. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که اگر نیاز به تغییر اجزای محصول وصول مطالبات در بانک‌ها باشد و یا قرار باشد نقش‌ها یا شیوه نگاه به این پیگیری‌ها، در کوتاه مدت تغییر پیدا کند، می‌توان این کار را در سریع‌ترین زمان انجام داد.

باتوجه به ماهیتی که وصول مطالبات دارد و اینکه در مقاطع مختلف سال، بانک‌ها سیاست‌های مختلفی نسبت به این موضوع دارند، به همین جهت ارزش افزوده طراحی سیستم این است که بانک می‌تواند این محصول را متناسب با نیازها و شرایط کسب‌وکاری خود شخصی‌سازی کند؛ علاوه‌بر این می‌توان سیاست‌های مختلفی را هم برای مشتریان مختلف در بانک طراحی کرد.

 

معرفی ساختار محصول

پس از توضیحات مقدماتی که درباره سامانه جدید توسن ارائه شد، در ادامه حمزه مصطفایی سرپرست محصول پیگیری وصول مطالبات، دمویی از سیستم نمایش داد تا ویژگی‌ها و مشخصات فنی محصول را دقیق‌تر و واضح‌تر معرفی کند. به گفته مصطفایی، بحث فرایند پیگیری وصول مطالبات فعلا در حوزه تسهیلات است و البته امکان اضافه شدن بخش اعتبارات و ضمانت‌نامه به سیستم هم وجود دارد.

باتوجه به اینکه فرایندهای پیگیری وصول مطالبات از چندین قسمت تشکیل شده است، مصطفایی در صحبت‌هایش به معرفی ساختار محصول و فرایندهای داخلی وصول مطالبات در بانک پرداخت. طبق صحبت‌های مصطفایی، این فرایندهای تدوین‌شده شامل انتساب مشتری به کاربر، کارتابل پیگیری و اقدام، فرایند ارسال اخطار، کمیته وصول و تسهیلات سررسید شونده است که در ادامه هر کدام از این بخش‌ها را به‌طور کامل توضیح داد.

در بخش اول این فرایند، یعنی انتساب مشتری به کاربر، مشتریان بانک توسط معاون و یا رئیس شعبه بین کاربران شعبه توزیع می‌شوند. در بخش دوم یعنی کارتابل پیگیری و اقدام، مشتریان منتسب‌شده به کاربر اجراکننده، به ترتیب تاریخ اقدام با وضعیت منتظر پیگیری و مبلغ بدهی مشتری، نمایش داده می‌شوند و فرایند پیگیری و اقدام اجرا می‌شود.

در بخش سوم، یعنی فرایند ارسال اخطار، ابتدا نوع اخطار که شامل اخطار اول یا دوم است، توسط کاربر انتخاب شده و سپس به مشتریانی که مشمول ارسال اخطار هستند، ارسال می‌شود.

در قسمت کمیته وصول هم، کاربر لیست مشتریان منتسب‌شده‌ای که برای آنها اخطار دوم ارسال شده است را می‌تواند مشاهده و انتخاب کند. علاوه بر این، کاربر قادر به انتخاب یک مشتری خارج از لیست مذکور است و با انتخاب آن و ثبت اقدام مرتبط، عملا آن مشتری به کمیته وصول ارسال می‌شود.

در بخش آخر هم که مربوط به تسهیلات سررسید شونده می‌شود، کاربر با انتخاب یک تاریخ در آینده و انتخاب شعبه جاری یا یکی از شعب زیرمجموعه قادر به دریافت گزارشی کامل از تسهیلات با اقساط سررسید شونده تا تاریخ منتخب را دارد و می‌تواند آن را چاپ کند. در این بخش اطلاعاتی ازجمله مبلغ اصل پرونده، مبلغ قابل وصول، مبلغ پرداخت‌نشده، وضعیت پرونده، تاریخ تشکیل پرونده، ارز پرونده، تاریخ آخرین قسط و غیره قابل نمایش است.

 

تجربه مشتری

پس از صحبت‌های مصطفایی درباره عملکرد دقیق این سامانه، آقای سعیدی از بانک صنعت و معدن درباره تجربه این بانک در رابطه با استفاده از این سامانه گفت.

سعیدی با اشاره به اینکه فرایند مناسبی در بانک‌ها برای وصول مطالبات وجود ندارد، توضیح داد که هدف از طراحی و به‌کارگیری این سیستم پاسخ دادن به یک سری نیازهایی بوده که هم آنها در بانک صنعت و معدن و هم دیگر بانک‌ها آن را احساس کردند؛ نیازهایی مانند اینکه در حال حاضر این پرونده وصول در کدام شعبه قرار دارد، کارشناسش چه کسی است، این کارشناس چند پرونده دیگر در دست دارد، آیا در پرونده های قبلی خودش به خوبی عمل کرده و کارشناس خوبی برای وصول است و همچنین بدانیم که مشتری چه وضعیت وصولی دارد و چه پیگیری‌هایی و توسط چه کسی اتفاق افتاده است.

به گفته سعیدی، باتوجه به اینکه این سیستم وصول مطالبات طراحی‌شده، اولین تجربه از این نوع است، نیاز به چکش‌کاری‌ها و دقت بیشتری دارد و با اینکه هنوز به طور کامل در بانک عملیاتی نشده است، ولی با این وجود تجربه بسیار خوبی بوده و توانسته بسیاری از مشکلات موجود را برای کاربر و برای خود ما برطرف کند و قابلیت‌های زیادی نیز می‌تواند در اختیار ما قرار دهد.

 

حضور و معرفی استارت‌آپ بن‌پلنت

اما یکی از اتفاق‌های جدیدی که برای اولین بار در سری برنامه‌های کافه فین‌تک توسن رخ داد، معرفی یک استارت‌آپ حاضر در برنامه بود. در پایان برنامه کافه فین‌تک، فرصتی هم به محمد افرا از استارت‌آپ «بن پلنت» داده شد تا کسب‌وکار خودش را معرفی کند؛ کسب‌وکاری که هیچ ارتباطی با فضای آی‌تی ندارد و بیشتر مربوط به محیط‌زیست می‌شود.

بن پلنت کارش را از سه سال پیش و با هدف تغییر جنس و نوع هدایای تبلیغاتی، شروع کرد. باتوجه به اینکه بیشتر هدایای مورد استفاده شرکت‌ها و سازمان خودکار و سررسید است که رویکرد محیط‌زیستی هم ندارد، این استارت‌آپ گلدان‌هایی را ارائه می‌دهد که رنگ و بذر آن گلدان‌ها را هم می‌توانند متناسب با سلیقه فرد و یا رنگ سازمانی آن شرکت، شخصی‌سازی کنند.

به گفته افرا، صفر تا صد تولید کسب‌وکارشان بومی است و بذرهای گل و دمنوشی که دارند کاملا ایرانی است و از کشاورزانی تهیه می‌شود که هیچ‌گونه مواد صنعتی و شیمیایی در تولید آن بذرها به کار نبرده‌اند.

پنجمین کافه فین‌تک توسن با پذیرایی از مهمانان و اهدای گلدان‌های بن‌پلنت به حاضرین در برنامه، به پایان رسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.