راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تشکیل کمیته‌های ضد تحریم در مجلس / ارز رمزنگاری‌شده راهکار خروج از سیطره دلار

محمدرضا پور ابراهیمی داورانی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از تشکیل کمیته‌های ضد تحریم در مجلس و تهیه بسته پیشنهادی برای مقابله با شرایط کنونی خبر داد و گفت: «موضوع ارز رمزنگاری‌شده جهت خروج از سیطره دلار امروز در بانک مرکزی بررسی شد.»

به گزارش اقتصاد آنلاین، محمدرضا پور ابراهیمی در اولین نشست از سلسله جلسات کارشناسی با عنوان «بن‌بست نیست» بابیان اینکه اتکا به توانمندی‌های داخل می‌تواند ایران را از شرایط فعلی خارج کند، اظهار داشت: «استفاده از ظرفیت‌های موجود در کشور الزامی است. اینکه ما بخواهیم از طریق روابط بین‌الملل به توسعه اقتصادی برسیم محکوم‌به شکست است.»

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، با اشاره به دور جدید تحریم‌های آمریکا، افزود: «دور جدید تحریم‌های آمریکا شرایط خاصی را می‌تواند ایجاد کند. البته نسبت به تحریم‌های قبلی متفاوت است زیرا درگذشته همه نهادهای بین‌الملل در مقابل ما بودند اما در حال حاضر اگر تحریمی صورت گیرد ناشی از فشارهای آمریکا خواهد بود که مخالف قوانین بین‌المللی است.»

او بابیان اینکه در این بخش باید اقدامات لازم را انجام دهیم، گفت: «بحث‌هایی مطرح می‌شود مبنی بر که از طریق همکاری با FATF می‌توان مراودات بانکی را درست کرد که قطعاً فرضی اشتباه است. از سوی دیگر هرچند اروپا با ایران اعلام همبستگی می‌کند اما به آمریکا وابستگی دارد.»

پور ابراهیمی تصریح کرد: «مقام معظم رهبری بحث تشکیل اتاق جنگ را مطرح کرده‌اند که به نظرم منطقی است. درحالی‌که چیدمان دولت هنوز متناسب با این موضوع نیست.»

او افزود: «تا زمانی که ندانیم در جنگ اقتصادی قرار داریم هیچ کاری نخواهیم کرد. اگر بپذیریم که به اوج جنگ اقتصادی رسیده‌ایم باید آرایش جنگی بچینیم. این آرایش جنگی در دولت مربوط به تصمیمات می‌شود.»

پور ابراهیمی تأکید کرد: «انتظار است دولت متناسب با هر یک از سناریوهای احتمالی اقدام کند. درواقع وجود یک راهبرد مشخص در ارتباط با سناریوهای این حوزه ضروری است.»

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، همچنین از تشکیل کمیته‌های مختلف ضد تحریم در مجلس خبر داد و گفت: «به‌زودی بسته‌های پیشنهادی خود را در حوزه‌های مختلف اقتصادی برای مقابله و مواجه با شرایط کنونی ارائه می‌دهیم البته در حال اخذ پیشنهاد‌های بخش خصوصی نیز هستیم.»

او در ادامه بابیان اینکه برخی تصور می‌کنند با خروج آمریکا از برجام شرایط خاص شد درحالی‌که در زمان حضور آمریکا نیز شرایط خاص و اتفاق مثبتی نیفتاد، افزود: «به نظرم اروپا امکان همکاری با ایران را ندارد و اقدامات فعلی اروپا نیز تنها در حد روشن نگه‌داشتن چراغ است.»

پور ابراهیمی ادامه داد: «اروپا نمی‌تواند امکان استفاده از توانمندی‌های اقتصاد ایران را فراهم کند، البته می‌توانیم از فضای موجود استفاده کنیم اما نباید به اروپا متکی باشیم.»

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: «کشورهای دیگر همچون روسیه که با ما مراودات اقتصادی، امنیتی و منطقه‌ای دارند، ظرفیت بسیار مهمی برای کشور تلقی می‌شود.»

او ادامه داد: «ما تجربه دور زدن تحریم‌ها راداریم و باید اقداماتی که هم‌اکنون شده و اقداماتی که پیش‌بینی می‌کنیم در آینده عملیاتی خواهد شد را روی میز بگذاریم و برای آن‌ها سناریو تعریف کنیم. مجلس به این مبحث ورود کرده است. امروز جلسه چندساعته با بانک مرکزی در راستای ارز رمزنگاری‌شده داشتیم. ارز رمزنگاری‌شده یکی از راهکارهای جدا شدن از سیطره دلار است.»

پور ابراهیمی ادامه داد: «همچنین موضوع ارز مشترک با کشورهای همکار در بستر بلاکچین یا ارزهای متداول و پیمان‌های پولی نیز موردتوجه است.»

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بابیان اینکه از طرفی باید در خصوص نحوه فروش نفت خام بدون اینکه بابک زنجانی دیگری تولید شود، تصمیمات اساسی گرفته شود، یادآور شد: «ایران برای مواجهه با تحریم‌ها به بلوغ رسیده است. اگر دولت پای‌کار آید ما با کمترین هزینه می‌توانیم از گردونه تحریم خارج شویم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.