راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کارمزد انتقال وجه کارتی افزایش می‌یابد + جدول

با وجود ابلاغ نشدن بسته سیاستی ـ نظارتی بانك مركزی برای سال 92، بانك مركزی در نظر دارد با ابلاغ بخشنامه‌ای، نرخ كارمزد خدمات بانك‌ها را از 50 تا حداكثر 100 درصد افزایش دهد. با این‌كه نرخ كارمزد خدمات بانكی در اوایل سال گذشته با ابلاغ بخشنامه‌ای از سوی مدیریت نظارت بر بانك‌ها و موسسات اعتباری بانك مركزی افزایش یافته بود، ظاهرا به تقاضای متعدد بانك‌ها بزودی این كارمزدها اصلاح و افزایش خواهد یافت.

 

50 تا 100 درصد افزایش کارمزد خواهیم داشت

یك مقام مسئول در بانك مركزی در این باره با اشاره به این‌كه بخشنامه افزایش كارمزدهای بانكی آماده شده و با بازگشت رئیس‌كل بانك مركزی از سفر آمریكا ابلاغ خواهد شد، نرخ افزایش‌ها را بین 50 تا 100 درصد اعلام كرد. به طور كلی كارمزد خدمات بانكی به دو دسته برون شعبه‌ای و درون شعبه‌ای تقسیم می‌شود.

كارمزد خدمات برون شعبه‌ای بیشتر به خدمات ارائه شده از طریق شبكه شتاب اطلاق می‌شود كه كارت به كارت كردن پول از جمله مهم‌ترین آن است؛ اما كارمزدهای درون شعبه‌ای به كارمزد خدماتی چون صدور چك بانكی، بین بانكی، فروش ایران چك، وصول قبوض ثبتی، صدور ضمانت‌نامه‌های بانكی، حواله‌ها، خدمات ارائه شده به امور حساب‌های شخصی، هزینه‌های كارشناسی برای پرداخت اعتبارات بانكی و … اطلاق می‌شود.

بر این اساس بانك مركزی به درخواست برخی بانك‌ها، عمده خدمات شبكه بانكی را مشمول افزایش كارمزد قرار داده است.

 

نرخ کارمزد جدید برای انتقال وجه

بر این اساس قرار است نرخ كارمزد خدمات عمده شبكه شتاب ـ انتقال كارت به كارت پول ـ 50 درصد افزایش یابد. به این ترتیب انتقال كارت به كارت تا مبلغ یك میلیون تومان كه اكنون 500 تومان است به 750 تومان و انتقال كارت به كارت یك تا دو میلیون تومان از 700 تومان به هزار تومان افزایش می‌یابد. با این حال استفاده از خدمات بانكی شبكه پایاد برای انتقال آنی الكترونیكی مبالغ نقد تا ده میلیون تومان، همچنان بدون‌كارمزد باقی خواهد ماند.

.

دیگر کارمزدها

با این حال نرخ كارمزد برخی خدمات درون شعبه‌ای بانك‌ها به مردم تا 100 درصد افزایش می‌یابد. بیشتر این افزایش‌ها در دو گروه حوالجات و خدمات اعتباری بانك‌ها خواهد بود.

بر این اساس قرار است كارمزد صدور چك‌بانكی از 2500 تومان به 5000 تومان، صدور چك بین بانكی از 3700 تومان به 6500 تومان و كارمزد ابطال حواله‌های بانكی از 1400 تومان به 2800 تومان افزایش یابد. بانك مركزی در نظر دارد كارمزد خدمات مدیریت اوراق بهادار مشتریان بانك‌ها را ثابت یا همچنان بدون كارمزد نگاه دارد. با این حال كارمزد خدمات حساب‌های قرض‌الحسنه جاری 100 درصد افزایش خواهد یافت. رفع سوءاثر چك‌های برگشتی از 6000 به 12 هزار تومان افزایش خواهد یافت.

این گزارش می‌افزاید: در بخش خدمات بانكی كه بانك‌ها برای پرداخت اعتبارات به مشتری ارائه می‌دهند نیز شاهد افزایش كارمزد خواهیم بود. بانك‌ها پیش از پرداخت اعتبار یا وام نسبت به اعزام كارشناس برای ارزیابی اموال منقول یا غیرمنقول سپرده‌گذاری اقدام می‌كنند كه حق‌كارشناسی این امور نیز جزو خدمات كارمزددار بانك‌ها محاسبه می‌شود. براین اساس قرار است این‌گونه خدمات شامل رشدی از 80 تا 100 درصد باشد.

 

خرید با کارت هم کارمزد دارد

افزایش كارمزد خدمات بانكی در حالی در دستور كار قرار گرفته است كه بانك مركزی دو روز پیش رسما از برنامه خود برای اخذ كارمزد از شبكه شاپرك (شبكه پرداخت كارتی) خبر داد كه براساس آن از هر تراكنش كه برای خرید كالا یا خدمات از طریق كارتخوان‌های فروشگاهی انجام می‌‌شود و تا به حال رایگان بود، كارمزد اخذ خواهد شد.

موافقان افزایش كارمزد خدمات بانكی، رشد تورم و تاثیر آن در هزینه بانك‌ها را علت‌منطقی این امر معرفی كرده، اما منتقدان بویژه با یادآوری گسترش استفاده از بانكداری الكترونیك، این افزایش را عاملی در كاهش رویكرد مردم در استفاده از این خدمات ارزیابی می‌كنند.

karmozd-ehteghal-vajh-way2pay-92-02-04

منبع: جام‌جم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.