راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

غول‌های پرداخت موبایلی در جهان چه کسانی هستند؟

راه پرداخت؛

هر روز که می‌گذرد تبلیغات برای پرداخت‌ همراه در جهان بیشتر و بیشتر می‌شود. در رقابت ابزارهای جدید پرداخت بانک‌ها، شرکت‌های پرداخت و اپراتورهای تلفن همراه حضوری جدی دارند. حتی بزرگ‌ترین موتور جست و جوی جهان هم به دنبال کیف پول همراه خود است. شرکتی مانند پی‌پال هم که ریش سفید این بازی است.

فناوری‌های متفاوتی هم مورد توجه قرار گرفته است. برخی ارتباط میدانی نزدیک (NFC) از طریق اسمارت فون‌ها را هدف گرفته‌اند و برخی هم پرداخت‌های شخص به شخص که پای موبایل یا ایمیل را هم به بازی باز می‌کنند. راهکارهای جدید در تلاش هستند تا شیوه‌هایی که مردم پول‌هایشان را دریافت یا خرج می‌کنند تغییر دهند. در ادامه برترین و بزرگترین‌ شرکت‌های فعال در صنعت پرداخت همراه جهان معرفی شده است.

کیف پول دیجیتال ویزا

چه کار می‌کند: اطلاعات کارت‌های اعتباری بانکی ویزا و غیر ویزا را بر روی موبایل برای انجام خریدهای آنلاین و آفلاین ذخیره می‌کند؛ با کمک Visa PayWave از پرداخت‌های NFC پشتیبانی می‌کند.

مزایا: داشتن قابلیت click-to-buy، پرداخت‌های cross channel، مدیریت اولویت و پیشنهادهای خرید ویژه

معایب: دسترسی در خریدهای انلاین، بستگی به این دارد که فروشگاه مقصد به این سیستم مجهز باشد یا نه؛ پرداخت شخص به شخص هم را هم پشتیبانی نمی‌کند.

دسترسی: پاییز 2012

مطالبی که پیش از این در راه پرداخت درباره ویزا نوشته شده را اینجا مشاهده کنید.

ایسیس

چه کار می‌کند: یک سیستم پرداخت موبایلی ارتباطات میدانی نزدیک (NFC) با شراکت AT&T، Verizon و T-Mobile.

مزایا: کارت اعتباری را با یک کیف پول تماس نزدیک (tap-to-pay) جایگزین می‌کند؛ امکان استفاده از پیشنهادهای خرید ویژه و انواع کوپن‌های تخفیف در هنگام پرداخت در فروشگاه وجود دارد؛ امکان تعیین اولویت‌ها برای دریافت پیشنهادهای خرید ویژه؛ امکان خرید متوالی؛ استفاده از شبکه‌های پرداخت موجود.

معایب: برای انجام پرداخت‌های تماسی وابسته به NFC است؛ محدودیت تعداد موبایل‌های مجهز به NFC.

دسترسی: از نیمه اول سال 2012 در ایالت یوتا

مطالبی که پیش از این در راه پرداخت درباره ایسیس نوشته شده را اینجا مشاهده کنید.

اسکواِر (Square)

چه کار می‌کند: ایجاد قابلیت انتقال وجه شخص به شخص و انجام تراکنش‌های کارت‌های اعتباری به کمک هر نوع موبایلی.

مزایا: انجام پرداخت‌های نقدی با تراکنش‌هایی با هزینه پایین؛ ایجاد حساب مشتری و کارت‌خوان رایگان؛ قابلیت پرداخت بدون کارت و همچنین ذخیره اطلاعات کارت کاربر و اولویت‌های پرداختی‌ او.

معایب: محدودیت در استفاده از انواع کارت؛ پشتیبانی نشدن توسط NFC و بارکد؛ سقف جابجایی وجه محدود است.

دسترسی: 2012

پی‌پال

چه کار می‌کند: پرداخت‌های موبایلی و آنلاین؛ به کمک تکنولوژی Bump، پرداخت‌های شخص به شخص از طریق اپلیکیشن‌های آیفون را ممکن می‌‌کند؛ همچنین شامل گرفتن وجه از راه دور نیز می‌شود.

مزایا: به طور گسترده میان افراد و فروشندگان آنلاین استفاده می‌شود؛ حساب‌های پی‌پال به کارت‌های بانکی مختلف و حساب‌های بانکی مختلف متصل می‌شوند.

معایب: مبلغ تراکنش برای شخص دریافت کننده فورا قابل دسترسی نیست؛ از پشتیبانی NFC نیز برخوردار نیست.

دسترسی: 2012

مطالبی که پیش از این در راه پرداخت درباره پی‌پال نوشته شده را اینجا مشاهده کنید.

گوگل ولت

چه کار می‌کند: یک سیستم پرداختی مبتنی بر NFC که حاصل شراکت گوگل، سیتی بانک، مسترکارت، Sprint و First Data است و پرداخت‌های غیر تماسی از طریق اسمارت‌فون‌ها را امکان پذیر می‌سازد؛ پیشنهادهای خرید ویژه به مشتری می‌دهد و فهرست خریدهایش را ثبت می‌کند.

مزایا: نیاز به حمل کارت را از بین می‌برد؛ از سیستم touch-to-pay پی‌پاس که در حال حاضر همه جا موجود است استفاده می‌کند؛ هنگام استفاده می‌توان از انواع کوپن‌های تخفیف و پیشنهادهای ویژه استفاده کرد؛ همچنین بر مبنای استانداردهای باز ساخته شده است (امکان ارتقا و توسعه دارد).

معایب: فقط محدود به موبایل‌های مجهز به NFC است.

دسترسی: تابستان 2011

clearXchange

چه کار می‌کند: اولین شبکه پرداخت‌های شخص به شخص الکترونیکی که از سوی یک بانک ارائه می‌شود؛ پول به یک شماره موبایل یا آدرس ایمیل می‌فرستد؛ حاصل همکاری JPMorgan Chase Bank، Wells fargo و Bank of America است.

مزایا: پرداخت‌ها از یک حساب جاری شخصی می‌توانند به حساب مشتریان در هر یک از سه بانک شریک این سیستم بروند؛ دیگر نیازی به چک کردن اطلاعات یا اعداد تکراری نیست.

معایب: در حال حاضر فقط مخصوص کاربران بانک‌های Chase، ولزفارگو و بانک آمریکا است.

دسترسی: به زودی مشخص می‌شود که کی روانه بازار می‌شود.

 

پرونده گوگل ولت و پرداخت همراه، که پرونده‌ای کامل برای صنعت بانکداری موبایلی است را هم می‌توانید از اینجا مشاهده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.