راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کدام بانک در پرداخت الکترونیک موفق‌تر بوده است؟

راه پرداخت؛

به راستی کدام بانک‌ها در پرداخت الکترونیک موفق‌تر بوده‌اند؟ آنهایی که تعداد پایانه‌های فروش بیشتری دارند یا آنهایی که تراکنش‌های بیشتری را جذب می‌کنند؟ پاسخ این پرسش هم بله است و هم نه. برای رسیدن به پاسخ این پرسش و دانستن این که کدام بانک موثرترین و موفق‌ترین بانک ایرانی در زمینه پرداخت الکترونیک بوده است ادامه این یادداشت را بخوانید.

بررسی میزان اثر بخشی شبکه فروشگاهی در دیماه سال ۱۳۹۰؛
با استناد به آمار بانک مرکزی، تعداد بانک‌ها و موسسه‌های مالی و اعتباری که با مجوز رسمی فعالیت می‌نمایند، ۲۸ مورد هستد. هر کدام از این بانک‌ها و موسسه‌ها هم سهمی از پایانه‌های نصب شده در کشور دارند. اما آیا همه این بانک‌ها و موسسه‌ها، توانسته‌اند با توجه به سهم خود در بازار، در جذب تراکنش نیز موفق عمل کنند؟ ایا با افزایش تعداد ترمینال‌ها توسط بانک در شبکه، تعداد تراکنش‌ها نیز افزایش می یابد؟

شاخص اثربخشی پایانه

اگر میزان سهم در تعداد تراکنش‌ها را به میزان سهم در شبکه پایانه‌های فروشگاهی هر بانک تقسیم کنیم، ضریبی بدست می‌‌اید که میزان اثربخشی پایانه های یک بانک را در شبکه فروشگاهی نشان می‌دهد.که این مقدار، بیانگر ضریب افزاینده یا کاهنده جذب تراکنش با توجه به تعداد پایانه های نصب شده توسط یک بانک است. مثلاً اگر این شاخص برای بانکی 1 باشد یعنی سهم آن بانک از کل تراکنش های شبکه بانکی به اندازه سهم تعداد پایانه های آن بانک از کل پایانه های کشور است. چنانچه این شاخص برای بانکی بالاتر از 1 باشد یعنی جذب تراکنش های آن بانک روی پایانه های فروش بیش از سهم تعداد پایانه های آن بانک از کل پایانه های کشور است.

در جدول زیر برای تراکنش‌های انجام شده در شبکه فروشگاهی در دی ماه، این آمار برای بانک‌های فعال در این زمینه محاسبه شده است. همانطور که در این جدول دیده می‌شود، موفقیت بانک‌ها در جذب تراکنش در شبکه فروشگاهی همواره با افزایش تعداد پایانه‌ها، افزایش نمی‌یابد. تنها چهار بانک پارسیان، ملت، سینا و ملی، توانسته‌اند، ضریب اثربخشی بالا‌تر از یک داشته باشند. در صورتی که بانک صادرات، بالا‌ترین سهم را در شبکه فروشگاهی دارد، ولی ضریب اثر بخشی آن پایین‌تر از یک است.

این موضوع اهمیت این را می‌رساند که توسعه بانکداری الکترونیک صرفا با توسعه ابزارها ممکن نیست و ده‌ها عامل تاثیرگذار دیگر هم باید در نظر گرفته شوند. بنابراین مسابقه در توسعه سخت‌افزاری نه تنها منجر به توسعه بانکداری و پرداخت الکترونیک نخواهد شد بلکه در مجموع به نفع سرمایه‌گذاران هم نخواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.