راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

خرید اینترنتی بلیت قطار؛ چرا و چگونه؟

این روزها به هر طرف که نگاه می‌کنیم شاهد تغییرات و تاثیرات فناوری اطلاعات و ارتباطات روی شیوه‌های سنتی زندگی هستیم از جمله خرید بلیت قطار. خرید بلیت قطار یکی از آن مواردی است که تهیه آن به شیوه سنتی مشکلات خاص خودش را دارد؛ برای مثال وقت گیر است، محدودیت زمانی دارد، دم دست نیست.

اما به کمک صنعت پرداخت الکترونیک و دسترسی گسترده اینترنت در ایران، این مشکل نیز حل شده است. یعنی فرد می‌تواند به راحتی از خانه یا محل کار خود اینترنتی بلیت قطار خود را رزرو و هزینه آن را بپردازد.

در این گزارش قصد داریم در ابتدا به آموزش چگونگی خرید اینترنتی بلیت قطار بپردازیم و در ادامه به طور مختصر به مزایا و معایب آن اشاره کنیم.

 

خرید اینترنتی بلیت قطار، چگونه

این روزها مردم به جای آموزش چگونگی داشتن خریدی امن فقط در رسانه‌ها از کلاهبرداری و سرقت اینترنتی می‌شنوند و می‌خوانند و همین باعث می‌شود به انجام خریدهای اینترنتی رغبتی نداشته باشند. همین جا لازم است بگوییم خرید اینترنتی بلیت قطار مانند هر خرید اینترنتی دیگری، اگر به شیوه درست انجام شود، کاری بسیار ساده، به صرفه و لذت‌بخش است.

چه باید کرد؟ در ابتدا کاربر باید در سامانه خرید اینترنتی بلیت قطار رجا عضو شود. این عضویت رایگان است و فرآیند عضو شدن حداکثر 2 الی 3 دقیقه بیشتر وقت نخواهد گرفت. برای عضویت در این سامانه کاربر باید به آدرس https://ticket2.raja.ir/ مراجعه کند. با مراجعه به این ادرس صفحه زیر باز خواهد شد.

سپس کاربر باید بر روی گزینه “اگر کاربر جدید هستید اینجا را کلیک کنید” کلیک کند. صفحه جدید باز خواهد شد به نام “مقررات رزرو اينترنتي بليت قطار“. پس از مطالعه این مقررات باید در مربع کنار گزینه “قوانین فوق را مطالعه نموده و با مفاد آن موافقم” در پایین صفحه یک کلیک کند تا تیک بخورد و سپس بر روی گزینه “تایید” کلیک کند.

سپس صفحه‌ بالا باز خواهد شد که کاربر باید اطلاعات خود را در آن وارد کند. پس از تکمیل اطلاعات خود به درستی در این صفحه بر روی گزینه “تایید” کلیک کند تا عضویت نهایی شود. اکنون یک ایمیل از طرف رجا برای شما فرستده خواهد شد. به ایمیل خود بروید و برای تایید عضویت خود بر روی لینک تاییدی که در داخل ایمیل برای شما فرستاده شده است کلیک کنید.

حالا شما در سامانه خرید اینترنتی بلیت قطار عضو هستید و می‌توانید خرید انجام دهید.

اکنون دوباره به صفحه https://ticket2.raja.ir/ بازگردید و این بار در بالای صفحه، نام کاربری و کلمه عبور خود را وارد کنید و بر روی کلمه تایید کلیک کنید تا وارد سامانه شوید.

 پس از ورود به سامانه فروش اینترنتی بلیت قطار، در سمت راست صفحه منو قرار دارد. بر روی خرید بلیت کلیک کنید. صفحه‌ای مانند صفحه زیر باز می‌شود.

اکنون می‌توانید اطلاعات سفر خود، روز، تعداد افراد را وارد کنید تا سیستم به جستجو بپرداز و به شما پیشنهادهای مختلفی ارائه کند.

مواردی که به رنگ خاکستری در آمده‌اند به این معنی است که صندلی خالی به تعداد شما وجود ندارند و شما باید از بین آنهایی که روشن هستند یکی را انتخاب کنید. در انتخاب خود، به ساعت حرکت، نوع قطار و قیمت بلیت توجه کنید. اگر فقط بلیت رفت می‌خواهید، پس از انتخاب قطار خود در پایین صفحه بر روی گزینه تایید کلیک کنید. اگر رفت و برگشت بلیت می‌خواهید حتما در قسمت پایین صفحه قطار برگشت خود را هم تعیین کنید و سپس بر روی تایید کلیک کنید تا به مرحله بعدی بروید.

در این مرحله باید نام، نام خانوادگی، کد ملی افراد را وارد کنید و یک از دو درگاه پرداخت بانک پارسیان یا بانک ملت را انتخاب کنید تا وارد درگاه پرداخت بشوید. تا این مرحله شما هیچ گونه پرداختی نداشته‌اید و هیچ گونه اطلاعات بانکی را وارد نکرده‌اید.

پس از ورود به صفحه پرداخت با وارد کردن شماره کارت بانکی عضو شتاب، رمز دوم، کد cvv2 و تاریخ انقضای کارت، پرداخت را انجام می‌دهید. در صفحه پرداخت از درست بودن آدرس صفحه مطمئن شوید.

پس از انجام پرداخت صفحه‌ای مانند زیر باز خواهد شد. اطلاعات این صفحه را دخیره کنید و از این صفحه یک برگ پرینت بگیرید. حتی می‌توانید از صفحه با زدن دکمه “PrtSc” (پرینت اسکرین) یک اسکرین‌شات بگیرید و آن را ذخیره کنید.

خب! تمام شد. شما بلیت را رزرو و آن را خریداری کرده‌اید. حال تنها کاری که باید بکنید این است که روزی که بلیت دارید برای مسافرت یک ساعت زودتر در ایستگاه راه آهن حضور داشته باشید و با ارائه اطلاعاتی که در تصویر بالا می‌بینید و کارت شناسایی مسافران، بلیت کاغذی خود را بدون پرداخت هیچ هزینه اضافی‌ای دریافت کنید.

چرا به صورت اینترنتی بلیت قطار بخریم؟

خرید اینترنتی بلیت قطار مزایای زیادی داردُ مخصوصا اگر در شهر پرترافیکی مانند تهران زندگی می‌کنید. بزرگترین مزیتش این است که لازم نیست یک بار به خاطر خرید بلیت کلی وقت بگذارید تا خود را به یک آژانس مسافرتی یا راه آهن برسانید. یعنی نه وقت صرف کرده‌اید و نه هزینه رفت و آمد. اما هنگام خرید اینترنتی باید کمی دقیق عمل کنید، یعنی اطلاعات درخواستی را دقیق وارد کنید، ساعت حرکت خود را به دقت چک کنید؛ مثلا 1:30 صبح را با 13:30 بعد از ظهر اشتباه نکنید. همچنین اگر خانواده هستید و یک کوپه دربست می‌خواهید هنگام خرید بلیت حتما آن را ذکر کنید .

شاید تنها عیبی که بشود از خرید اینترنتی بلیت قطار گرفت این است که فرد قبل از ساعت حرکتش باید اطلاعاتش را برای دریافت بلیت کاغذی نزد راه آهن یا یک آژانس مسافرتی ببرد.

در صورتی که سوال یا مشکلی دارید می‌توانید با بخش پشتبانی با شماره 1539 تماس بگیرید و یا به سایت رجا به آدرس www.raja.ir مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.