راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بعد از کدهای USSD، حالا نوبت اپلیکیشن‌های آن‌هاست

می‌گویند روند تغییرات آن‌قدر تند شده است که تنها چیزی که تغییر نمی‌کندخود اصل تغییر است؛ 50 سال طول کشید تا کاربران تلفن در دنیا به 50 میلیون نفر برسند اما بازی پرنده‌های خشمگین (Angry Birds) در کمتر از 35 روز به 50 میلیون کاربر دست یافت. بله، باور کردنی نیست! ولی حالا مردم به خاطر دسترسی بالا به ابزارهایی همچون اسمارت‌فون‌ها و اینترنت، به سرعت با ابزارهای جدید همراه می‌شوند.

ایران و فضای بانکی آن هم از این جریان دور نبوده است؛ در عرض دو سال گذشته تقریبا تمام بانک‌های کشور برای جا نماندن از این موج، خود را به اپلیکیشن‌های همراه بانک مجهز کرده‌اند که البته باسلیقگی و بدسلیقگی بانک‌های مختلف به خوبی در محصولاتشان مشخص است. علاوه بر همراه بانک، اپلیکیشن‌های مختلف دیگری نیز به صورت جسته و گریخته در بین بانک‌ها ارائه شد. (برای روشن شدن قضیه، بد نیست این صفحه را ببینید.)

یکی دیگر از جاهایی که بانک‌های به یکباره سعی کردند در آن ورود کنند و یک سرویس را همه فقط از روی هم کپی کردند بدون اینکه هیچ کدام سرویس خاصی را ارائه کنند، ارائه خدمات بانکی و پرداخت بر بستر کدهای USSD بود. اما حالا با فراگیر شدن کدهای USSD، شاهد کارهایی از پیشروان این صنعت هستیم که برای فرار از تکراری بودن به سراغ ارائه خدمات بانکی و پرداخت بر بستر USSD از طریق اپلیکیشن رفته‌اند. در واقع یکی از مشکلاتی که کدهای USSD داشتند این بود که تجربه کاربری جالب نداشتند و صرفا کاربرد پذیر بودند. اما حالا کم‌کم شاهد ورود اپلیکیشن‌هایی هستیم که همان خدمات را با یک تجربه کاربری بهتر به مشتریان ارائه می‌کنند. اما کدام شرکت‌ها به این سمت رفته‌اند؟

شاید اولین بانکی که به سراغ ارائه خدمات USSD در قالب یک اپلیکیشن رفت، بانک پاسارگاد بود که اپلیکیشنی را تحت عنوان «برنامک 720» ارائه کرد. برنامه‌ای که سعی کرده از فضای فلت ویندوز هشتی بهره ببرد و با استفاده از رنگ‌های مختلف، سعی در جذب کاربر دارد. (بیشتر بدانید)

اما پاسارگاد تنها نیست؛ حالا حداقل سه رقیب دیگر بی سر و صدا دارند محصولات خودشان را در این زمینه رو می‌کنند: «بانک رفاه»، «پرداخت الکترونیک سامان» و «آسان پرداخت».

اپلیکشن بانک رفاه که با نام «رفاه پرداخت» شناخته شده است، از لحاظ تجربه کاربری خیلی جای تعریف ندارد و یک اپلیکیشن معمولی است. اما با توجه به اینکه بانک رفاه همیشه خدمات ویژه‌ای را برای تامین اجتماعی ارائه می‌کند از طریق این اپلیکیشن می‌توان علاوه بر انجام کلیه عملیات مربوط به پرداخت قبوض خدماتی، خرید شارژ مستقیم تلفن همراه و استعلام و پرداخت بدهی همراه اول، پرداخت حق بیمه کارفرمایان تامین اجتماعی را روی تلفن همراه انجام داد. (بیشتر بدانید)

اما اپلیکیشن پرداخت الکترونیک سامان (بیشتر بدانید) و اپلیکیشن آسان پرداخت (بیشتر بدانید) با دو اپلیکیشن قبلی کاملا تفاوت دارند و تجربه کاربری بسیار خوبی دارند. هر دو این اپلیکیشن‌ها جذاب، کاربردپذیر، با تجربه کاربری بالا و دوست داشتنی هستند. خدماتی که آسان پرداخت روی اپلیکیشن خود ارائه کرده است نسبت به خدماتی که پرداخت الکترونیک سامان ارائه کرده است، خدمات بیشتری را شامل می‌شود. اگر به خدمات بیشتری احتیاج دارید احتمالا اپلیکیشن آسان پرداخت برای‌تان جذاب‌تر باشد اما اگر به دنبال یک اپلیکیشن جذاب و خلوت هستید احتمالا اپلیکیشن پرداخت الکترونیک سامان بیشتر شما را جذب کند. البته فراموش نکنید که اگر با تامین اجتماعی سروکار دارید بهتر است اپلیکیشن بانک رفاه از دست ندهید!

اپلیکیشن‌های مبتنی بر USSD
اپلیکیشن‌های مبتنی بر USSD

مطمئنا در آینده بانک‌ها و شرکت‌های بیشتری به این گروه می‌پیوندند؛ ما سعی می‌کنیم در راه پرداخت شما را از آخرین تغییرات آگاه کنیم.

1 دیدگاه
  1. هادی می‌گوید

    با تشکر از شما خدا خیرتون بده.با اجازتون از مطلب بالا با ذکر منبع برای پروژه استفاده کردم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.