راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

انتقال وجه سه طرفه به کجا رسید؟

رضا قربانی | راه پرداخت |

می‌گویند پادشاهی، در یکی از روزهای سرد و برفی زمستان، هنگام ورود به قصر بی‌پناهی را می‌بیند که جلوی در قصر خوابیده. شاه که از دیدن این صحنه متاثر می‌شود به نزدیک بی‌پناه می‌رود و می‌گوید سرد نیست؟ بی‌پناه می‌گوید چرا! اما تحمل می‌کنم.  شاه می‌گوید اکنون که وارد قصر شدم می‌گویم یک پالتوی گرم و نرم برایت بیاورند. فردا صبح بی‌پناه را مرده جلوی قصر پیدا می‌کنند، با نوشته‌ای در کنارش: پادشاها! وعده تو من را کشت!

این روزها خبری در میان مردم پیچیده بود که انتقال وجه سه طرفه راه‌اندازی شد. منظور از انتقال وجه سه طرفه این است که شما می‌توانید با کارت هر بانکی به کارت هر بانک دیگری و از طریق دستگاه خودپرداز هر بانکی، انتقال وجه داشته باشید. در حال حاضر برای انتقال وجه لازم است از طریق دستگاه خودپرداز کارت مبدا یا مقصد این کار را انجام داد. اما هر چند که این خبر مهم با آب و تاب فراوان اعلام شد اما پی‌گیری‌ها نشان از این دارند که این اتفاق مهم رخ نداده است. حکیمی مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی در گفت و گویش با واحد مرکزی خبر عملی نشدن این ماجرا را به گردن سه بانک پارسیان و ملت و تجارت انداخته و گفته که این سه بانک نتوانسته‌اند همراهی کنند.

در حال حاضر 22 بانک؛ شامل بانک‌های آینده، اقتصاد نوین، پاسارگاد، توسعه تعاون، توسعه صادرات، حکمت ایرانیان، دی، رسالت، رفاه کارگران، سامان، سپه، سینا، شهر، صادرات ایران، صنعت و معدن، قرض الحسنه مهر ایران، کارآفرین، گردشگری، مسکن، ملی ایران، موسسه اعتباری‌توسعه‌ و بانک کشاورزی خدمت انتقال سه طرفه را در شبکه بانکی به مشتریان ارائه می‌دهند.

واقعیت این است که پارسیان و ملت و تجارت جزو پرتراکنش‌ترین بانک‌های ایران هستند و نبود آنها در یک طرح ملی باعث می‌شود که آن طرح دیگر ملی نباشد. بنابراین طبیعی است که چند سوال به ذهن خطور کند:

آیا بانک مرکزی بهتر نبود ابتدا این دستاورد بزرگ را آزمایش و نهایی می‌کرد و بعد آن را اعلام می‌کرد؟

آیا بهتر نیست پیش از آن که شایعه‌ها بر افکار عمومی حکمرانی کنند نسبت به شفاف سازی اقدام کرد؟ به عنوان نمونه بحث کارمزد بر روی تراکنش‌ها که چند روز پیش مطرح شد و موجی خبری به راه انداخت و سر آخر هم اعلام شد که کارمزدی در کار نیست.

آیا بهتر نیست که موضوعات فنی و تخصصی را با زبانی ساده و در نهایت صداقت و شفافیت به مردم اعلام کنیم؟ آیا مردم امین نیستند؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.