راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

از شکستن انحصار PSPها تا الزام بانک‌ها و PSPها به ارائه زیرساخت به فین‌تک‌ها و ایجاد سندباکس در جلسه هیئت دولت

هیئت‌وزیران در جلسه چهارشنبه دوم خرداد 1397خود به ریاست رئیس‌جمهور دکتر حسن روحانی، به بررسی و تصویب تعدادی از پیشنهادهای مربوط به آیین‌نامه‌های قانون بودجه سال 1397 کل کشور پرداخت که یک از این‌ها تصمیمات دولت در خصوص ساماندهی پرداخت صورتحساب‌های الکترونیک بوده است که طور خاص به موضوعات انحصار شرکت‌های PSP، الزام به ارائه زیرساخت از سوی PSPها و بانک‌ها به فین‌تک‌ها و ایجاد محیط سندباکس برای فین‌تک‌ها اشاره کرده است که متن کلیات این تصمیمات در ادامه  آمده است.

 

تصمیمات دولت در خصوص ساماندهی پرداخت صورتحساب‌های الکترونیک

یک؛ هیئت‌وزیران با توجه به‌ضرورت تدوین مقررات لازم در حوزه پرداخت‌های الکترونیک، بانک مرکزی را موظف کرد چارچوب‌ها و ضوابط بانکی پرداخت خرد، کیف پول الکترونیک، و پرداخت‌های مبتنی بر انواع فناوری‌ها را با رعایت مفاد این تصویب‌نامه و قوانین و مقررات مربوط ظرف یک ماه از ابلاغ این مصوبه تدوین و ابلاغ کند.

 

دو؛ همچنین بانک‌ها و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت (PSP) موظف شدند دسترسی به خدمات بانکی برای شرکت‌های خدمات فناوری مالی (فنم‌ها) که دارای مجوز از صنف مربوط هستند را فراهم آورند.

 

سه؛ بانک مرکزی نیز موظف شد در حوزه خدمات پرداخت الکترونیک صرفاً از منظر سیاست‌گذاری و اعمال استانداردهای بانکی پرداخت نسبت به تنظیم‌گری اقدام کند.

 

چهار؛ هیئت‌وزیران همچنین به‌منظور گسترش نوآوری در حوزه فناوری‌های پرداخت الکترونیک، بانک مرکزی را موظف کرد در حوزه‌های نوآورانه‌ای که در آن مقررات گذاری نشده است، نسبت به ایجاد «محیط کنترل نوآورانه» یا همان سندباکس (Sandbox) با زیرساخت‌های موردنیاز بانکی – پرداختی اقدام کند.

 

پنج؛ دولت همچنین مقرر کرد محاسبه هزینه استفاده از خدمات اپراتورهای تلفن همراه در حوزه بانکداری و پرداخت الکترونیک مطابق با تعرفه‌های مصوب کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی صورت پذیرد و اپراتورهای ارتباطی مجاز به محاسبه و دریافت هزینه استفاده از خدمات به ازای هر تراکنش خارج از تعرفه‌های مصوب کمیسیون یادشده نیستند.

1 دیدگاه
  1. ناشناس می‌گوید

    سلام
    جناب قربانی اگه میشه تحلیلی از تصمیم دولت برای رفع انحصار psp ها برامون بفرمایید.
    چطور میشه از این فرصت استفاده کرد؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.