راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کتاب شکست بانک با همکاری راه پرداخت و شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا منتشر شد

کتاب شکست بانک، بانکداری محلی چطور می‌تواند از فین‌تک جان سالم به در ببرد، توسط شبکه راه پرداخت و با حمایت شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا در هزار نسخه منتشر شد. نویسنده این کتاب جان واپش از سخنرانان شناخته‌شده در کنفرانس‌های برتر فین‌تک و بانکداری است. مازیار معتمدی و رضا قربانی از شبکه راه پرداخت ترجمه این کتاب تخصصی را بر عهده داشته‌اند. شکست بانک در سایت آمازون تاکنون  نمره 5 از 5 را از مخاطبان گرفته است.

علاقه‌مندان برای خرید این کتاب می‌توانند با شماره تلفن ۴۶۰۱۰۵۳۹-۰۲۱ در ارتباط باشند یا از طریق سایت راه پرداخت، به‌صورت آنلاین آن را سفارش دهند.

مهم‌ترین ویژگی متمایز این کتاب استفاده از نمودارها و داده‌ها برای درک مطالب آن است. امروز ما بیشتر از کسب‌وکارهای فین‌تک می‌گوییم تا از بانک‌ها که چگونه باید در رقابت یا همکاری با این کسب‌وکارها جان سالم به دربرند. جان واپش در کتاب خود سمت بانک‌ها ایستاده است و ما را متوجه خیل عظیمی از داده‌ها و گزارش‌هایی می‌کند که جانب‌دارانه از پایان بانکداری می‌گویند. در بخشی از پیشگفتار کتاب می‌خوانیم:

«دنیای بانکداری امروز، گزارش‌هایی دارد که نسبت به دنیای صد سال پیش باکی (باکمینستر) بسیار جانب‌دارانه و آلوده‌شده‌تر هستند. به‌طور مثال، اگر کسی به خودش زحمت بدهد درباره داده‌های پشت آمارهای اشاره‌شده تحقیق کند، متوجه خواهد شد که درست مثل شش سال بعد از 2007، در شش سال قبل از آن هم تعداد مؤسسات تقریباً به همان اندازه کاهش پیدا کرده بود.»

این کتاب در حوزه فین‌تک مطالبی را بیان می‌کند اما تنها به ارائه مطالب صرف اکتفا نمی‌کند. تالیف جان واپش پر است از جداول و نمودارهایی که تغییرات و تحولات عرصه بانکداری را با عدد و ارقام بیان می‌کند تا آنچه درحال وقوع است برای همه با سندیت روشن شود. این کتاب قرار است تغییرات بانکداری جهان و راهی که بانک‌های محلی باید طی کنند را مطرح کند.

کتاب شکست بانک با همکاری راه پرداخت و شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا منتشر شد
کتاب شکست بانک با همکاری راه پرداخت و شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا منتشر شد

برگ برنده این کتاب علاوه بر ارائه آمار و ارقام و به تصویر کشیدن وضعیت بانکداری، راهبردهایی کوتاه‌مدت و کاربردی برای مدیران اجرایی بانکداری محلی است که توسط 20 کارشناس این صنعت در اختیار خوانندگان قرار گرفته است. چه چیزی بهتر از اینکه خوانندگان با خیال آسوده در تجربه زیسته کارشناسان مطرح جهانی شریک شوند؟ البته این کتاب برای ارائه راه‌حل‌های مختلف از سراسر دنیا الهام می‌گیرد اما روی سیستم بانکداری محلی ایالات متحده و موسسات اعتباری و بانک‌های محلی متمرکز است.

مروری بر کتاب شکست بانک

این کتاب در پنج فصل تالیف شده است. پیش گفتار آن با عنوان «ما به بردگان محتوای فین‌تک تبدیل شده‌ایم» تالیف شده است؛  فصل اول، نگاهی کلی به «شکست بانک» انداخته است. فصل دوم، با عنوان سیستم بانکداری محلی خراب است، وضعیت این نهادها را مورد بررسی قرار داده است. در فصل سوم تحت عنوان فرصتی برای موسسات محلی راهکارهایی به بانکداران ارائه داده است تا خود را از مشکلاتی که با آن دست وپنجه نرم می‌‌کنند، برهانند. درفصل چهارم راهنمایی از دیگران گنجانده شده است و راهنمایی‌های دیگر بانکداران باتجربه، در اختیار خوانندگان قرار گرفته است. فصل پنجم نیز حرکت پایانی است که با ارائه یک لیست سخت، چند ایده را برای آغاز راه در اختیار بانکداران قرار می‌دهد.

دیگران درباره کتاب شکست بانک چه می‌گویند؟

واپش در پیشگفتار برای مخاطب درباره کتاب نوشته است:

  • تا بخش سوم این کتاب، می‌توانید قسمت‌هایی را ببینید که افکار خود من مستقیماً در آنها دخیل شده است. این نتیجه تلاش مغز من برای استخراج منطق در روند نویسندگی طولانی است؛ تأثیر فردی که مدت 10 سال است در میان سروصداها زندگی کرده و به آن اضافه کرده است. اگر جایی این روند بیش از حد شد، با خیال راحت آن را رد کنید. خدا می‌داند خودم هم آرزو می‌کنم ای کاش می‌توانستم این کار را انجام بدهم.
  • باوجوداینکه برای راه‌حل‌های مختلف از سراسر دنیا الهام می‌گیرم، این کتاب روی سیستم بانکداری محلی ایالات‌متحده و مؤسسات اعتباری و بانک‌های محلی متمرکز است.
  • برخلاف دیگر کتاب‌ها که به‌راحتی از واژه بانک برای اشاره به بانک‌های محلی و مؤسسات اعتباری استفاده می‌کنند، من از این واژه‌ها به‌طور جداگانه استفاده می‌کنم؛ چون آنها در سیاست‌ها و جهت‌گیری‌هایشان با هم تفاوت دارند و بعضی مواقع داده‌ها صرفاً در مورد یک گروه است.
  • با گفته شدن این، بانکداری محلی به چیزی اشاره دارد که هر دو آنها انجام می‌دهند؛ ارائه خدمات بانکی در جوامع (جغرافیایی، کارفرمایی، دیجیتالی یا انواع دیگر).
  • فراموش نکنید که تمام چارت‌های موجود در متن و چارت‌های بسیار دیگر را از وب‌سایت دانلود کنید. می‌توانید از آنها در تمام ارائه‌های داخلی خود استفاده کنید. فقط کاری کنید تمام منابع و کپی‌رایت‌ها برای دیگران واضح باشند.

دیگران درباره کتاب شکست بانک چه می‌گویند؟

رضا قربانی، مدیرعامل شبکه راه پرداخت درباره این کتاب می‌گوید:

«کتاب شکست بانک به نظر شخص من یکی از زیباترین کتاب‌هایی است که در سال‌های اخیر درباره فین‌تک نوشته‌شده است. این کتاب پر است از نمودار و اطلاعات فراوان که هدفش روشن کردن آن چیزی است که اطراف بانک‌ها در حال رخ دادن است. برخلاف دیگر کتاب‌های مشابه که تمرکزشان بر فین‌تک بوده است این کتاب تمرکزش را بر روی بانک‌ها قرار داده است. به دلیل اختلاف‌های فرهنگی که بین ایران و آمریکا وجود دارد ممکن است درک بخشی از مطالب کتاب برای مخاطب ایرانی آسان نباشد.»

سید حامد قنادپور، مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا درباره کتاب می‌گوید:

«شکست بانک با بیش از ۱۰۰ نمودار و آمارهایی جالب تصویر دقیقی از تغییرات در بانکداری به ما ارائه می‌کند. هرچند این کتاب برای جامعه آمریکایی نوشته‌شده است و ارجاعات فرامتنی فراوانی که در آن وجود دارد درک آن را برای خواننده ایرانی کمی سخت کند، منتها در میان بحث‌هایی که مطرح می‌شود مشابهت‌های بسیاری بین وضعیت «بانکداری محلی» و بانکداری امروز ایران می‌توان یافت. با توجه به تفاوت‌های ساختاری بانکداری ایران و آمریکا لزوماً نمی‌توان از نسخه‌هایی که برای آن کشور پیچیده شده به‌صورت تمام و کمال اینجا استفاده کرد اما مشاهده مسائل و چالش‌هایی که کسب‌وکار بانکداری در آمریکا با آن مواجه شده بی‌فایده نیست.»

درباره نویسنده کتاب شکست بانک

درباره نویسنده کتاب شکست بانک

جان واپش یکی از سخنرانان شناخته‌شده در کنفرانس‌های برتر فین‌تک و بانکداری است. او یک دست در بانکداری محلی دارد و دستی دیگر در فین‌تک که به خاطر برقرار کردن توازنی میان مشاوره گفتاری و ایده‌پردازی بر پایه تحقیقات مورد تحسین است. جان مدیر ارشد نوآوری در کاساسا است؛ شرکتی که پیش از آن به‌عنوان بنک‌وو شناخته می‌شد.

واپش بیش از یک دهه است که پیشگام یکپارچه‌سازی راهکارهای فین‌تک و بازاریابی مالی بوده؛ ازجمله در کاساسا، نخستین برند محصولات مالی ملی که به‌طور اختصاصی در صدها موسسه مالی محلی در سراسر ایالات‌متحده ارائه می‌شوند. جان رهبر بخش آستین نکست‌مانی، یک سازمان شبکه‌سازی جهانی فین‌تک هم هست و در شتاب‌دهنده جهانی فین‌تک بنک اینوویشن یعنی INV مشاوره می‌دهد و آن را رهبری می‌کند.

کار او باعث شده کاساسا بتواند سه عنوان «بهترین نمایش» فینوویت را دریافت کند، در فهرست 10«کمپانی نوآور عرصه مالی» چاپ فست کمپانی به رسمیت شناخته شود، در جمع 100 فین‌تک برتر قرار بگیرد و مجموعه‌ای از جوایز مارکام را از آن خود کند.

واپش در وقت آزاد خود مسئولیت هدایت یک مرکز حفاظت از موسیقی به نام «پروژه حفاظت» را بر عهده دارد که کارش کشف، بازیابی و انتشار موسیقی از پیش‌شنیده نشده از دهه‌های 1920 تا 1970 است. او در شهر آستین واقع در تگزاس همراه با همسر و دو فرزندش زندگی می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.