راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کتاب بانکداری مجازی با حمایت شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا منتشر شد

کتاب «بانکداری مجازی، راهنمای نوآوری و مشارکت» به عنوان جدیدترین کتاب در حوزه فناوری اطلاعات بانکی در کشور با حمایت شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا منتشر شد. کتاب بانکداری مجازی نوشته دان شات (Dan Schatt) است که در سال 2014 توسط انتشارات معتبر وایلی منتشر شده است. با توجه به اهمیت موضوع بانکداری مجازی در صنعت بانکی کشور این کتاب توسط گروه رسانه‌ای شفق ترجمه و با حمایت شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا منتشر شده است و متخصصان و فعالان صنعت بانکی کشور می‌توانند از محتوای ارزشمند این کتاب بهره‌مند شوند. کتاب بانکداری مجازی در 6 فصل و با 310 صفحه سعی در ارائه نقشه راهی در خصوص بانکداری مجازی دارد. (دیگر کتاب‌های منتشر شده توسط گروه رسانه‌ای شفق + / + / + / + )

فایل باکیفیت جلد را اینجا ببینید

VIvirtual-banking-cover-low-index-big-94-12-18

ضرورت مطالعه کتاب «بانکداری مجازی، راهنمای نوآوری و مشارکت»

نویسنده در خصوص انگیزه اصلی‌اش برای تألیف این کتاب، می‌گوید که خلق آن را ناشی از تجارب گران‌سنگ خود با گروه نوآوری‌های مالی در پی ‌پل (Pay Pal) و استاک پایل می‌داند. دان شات متخصص و مشاور صنعت فناوری مالی و متخصص برجسته در حوزه پرداخت، تجارت موبایلی و نوآوری در خدمات مالی خرد است. او مدیرکل بخش نوآوری‌های مالی در پی پل در سال‌های 2007 تا 2013 بوده است. گروه زیر نظر او ابتکارات جهانی پی پل را در صنعت بانکداری و پرداخت هدایت می‌کرده است. نوآوری‌های این گروه شامل مشارکت‌های اولیه و توسعه محصولات پی پل به ارائه‌دهندگان ارز مجازی، حضور در پایانه‌های فروش فیزیکی و اولین محصولات مالی برای اقشار غیر بانکی، مشارکت با صنعت بانکداری و … می‌شود.

نظریه‌پردازان مدیریت معتقدند نوآوری در کسب‌وکارهای امروز دو نوع است؛ نوآوری‌های نگاه‌دارنده (Sustaining innovation) و نوآوری‌های تخریبی (Disruptive innovation). نوآوری‌های نگاه‌دارنده معمولاً از درون بنگاه یا صنعت ریشه می‌گیرند؛ اما نوآوری‌های تخریبی ریشه در بیرون صنعت دارند و عموماً ناشی از تغییرات تکنولوژیکی، یا اجتماعی هستند. نوآوری‌های تخریبی معمولاً به کسب‌وکارها تحمیل می‌شوند و گریزناپذیر هستند و اگر کسب‌وکاری آن‌قدر کند باشد که نتواند خود را با آن تطبیق دهد قطعاً از بین خواهد رفت. به یاد آورید اتفاقی که برای شرکت کداک (غول صنعت عکاسی در قرن بیستم) رخ داد و به دلیل واکنش تأخیری آن به ظهور دوربین‌های دیجیتال، برای همیشه از صحنه رقابت حذف شد.

نویسنده این کتاب به‌خوبی نشان می‌دهد که صنعت بانکداری دیگر صرفاً تحت تأثیر نوآوری‌های نگاه‌دارنده نیست و نوآوری‌های تخریبی نیز در راه هستند. او روایت می‌کند چگونه بانک‌ها در سه دهه گذشته از فناوری اطلاعات استفاده کرده و خدمات خود را بهبود بخشیده و با استفاده از رایانه، اینترنت، یکپارچه کردن معماری سیستم‌های نرم‌افزاری و فناوری موبایل خدمات بهتری را به مشتریان خود ارائه داده‌اند.

به باور دان شات موبایل مثال خوبی از یک نوآوری تخریبی است که با کمرنگ کردن اهمیت شعب، زنجیره صنعت بانکداری را متحول کرده است. وقتی شعب بانک‌ها کم‌رنگ می‌شوند و تغییر ماهیت می‌دهند، آنچه برای رقابت باقی می‌ماند خدمات و محصولات بانکی هستند.

اتفاقی که تا امروز در بانکداری رخ داده عمدتاً محصول نوآوری‌های نگاه‌دارنده بوده اما آنچه دان شات در کتاب خود نشان می‌دهد بیانگر گریزناپذیری مواجهه با نوآوری‌های تخریبی است. او نشان می‌دهد ابعاد مختلف نوآوری‌های تخریبی در بانکداری مجازی چگونه عمل می‌کنند و روندهای حاکم بر آن به کدام سو می‌روند. درک این روندها به بانک‌ها امکان می‌دهد استراتژی‌های بهتری برای مواجهه با آن‌ها اتخاذ کرده و برای تبدیل این نوآوری‌های تخریبی به فرصتی برای بازتعریف زنجیره ارزش و افزایش کارآیی و اثربخشی خود آمادگی داشته باشند. این مسیری است که باید آن را بپیماییم و این کتاب راهنمای خوبی در طی این طریق است.

VIvirtual-banking-cover-book-index-big-94-12-18

دان شات به‌عنوان یکی از اعضای مؤسس گروه مشارکت استاک پایل، رهبری پرداخت‌های خرد در شرکتی فعال در تحقیق بازار و صنعت، مدیرکل خدمات داده شرکت یودلی، همکار در سیتی گروپ، مدیر پروژه‌های زیرساختی بازارهای سرمایه‌گذاری در چند کشور و … به کار اشتغال داشته است. علاوه بر این مقالات او در معتبرترین رسانه‌های جهانی نظیر نیویورک تایمز، وال‌استریت ژورنال، فایننشیال تایمز و بیزنس ویک چاپ و منتشر شده است.

هرچند که این کتاب را از حیث موضوعی می‌توان در گروه بانک و بانکداری و نیز انتقال الکترونیکی وجوه طبقه‌بندی کرد، اما محتویات کتاب به پدیده‌ها و موضوعات گسترده‌ای در زمینه نوآوری، فناوری، صنعت بانکداری و سایر موضوعات مرتبط به خدمات مالی بین‌المللی می‌پردازد.

این کتاب مشتمل بر یک دیباچه و مقدمه و 6 فصل و اطلاعاتی درباره دان شات، کتاب بانکداری مجازی و انتشارات وایلی است. در فصول شش‌گانه کتاب نویسنده به شکل ماهرانه‌ای چشم‌انداز صنعت فناوری های مالی را ترسیم می‌کند که مانند یک راهنمای تور در میان فناوری‌های مالی به‌سرعت در حال تغییر از تلفن همراه تا شبکه‌های اجتماعی و بیت کوین، پیش می‌رود.

برخی از مندرجات و مطالب کتاب بانکداری مجازی دربرگیرنده موضوعات زیر است: نوآوری با منابع محدود، تأثیر خدمات ابری بر نوآوری، تأثیر گوشی‌های هوشمند، داده‌های کلان عامل بزرگ نوآوری، نقشه راه، فرصت توانمندسازی مصرف‌کننده، خدمات مالی و اجتماعی، تجارت موبایلی، خدمات مکان محور، نوآوری با داده‌های بزرگ، انواع ارزها بر مبنای ریاضی و … .

کتاب بانکداری مجازی با قیمیت 30 هزار تومان از سوی دبیرخانه دائمی ایکوبیگ به فروش میرسد و علاقمندان و متخصصان برای تهیه این کتاب میتوانند با این مرکز تماس بگیرند.

در صورت تمایل برای تهیه این کتاب می‌توانید با دبیرخانه دائمی ایکوبیگ به شماره 02189313114 تماس بگیرید. دبیرخانه دائمی ایکوبیگ برای سازمان‌ها، بانک‌ها و شرکت‌هایی که بیش از 10 نسخه از این کتاب را سفارش دهند، تخفیف 10 درصدی در نظر گرفته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.