راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در کمال تعجب پادشاه پرداخت موبایلی جهان اپل‌پی‌نیست / اپلیکیشن استارباکس بر قله پرداخت موبایلی

هفته‌نامه شنبه / استارباکس در هفته‌های گذشته به‌شدت دچار مشکلات جدی شده است. ماجرا از آنجا شروع شد که دو فرد سیاه‌پوست که منتظر دوستشان بودند در یکی از کافه‌های استارباکس بدون این‌که سفارشی بدهند نشسته بودند. این موضوع باعث شد متصدیان آن کافه با پلیس تماس بگیرند و این دو نفر را از کافه بیرون بیندازند. این موضوع حسابی سروصدا کرد و آبروی استارباکس حسابی در خطر افتاد. کار به‌جایی رسید که مدیرعامل این کسب‌وکار به دیدن این دو نفر رفت و هفته گذشته در گردهمایی سالانه استارباکس هم سیاست جدید این کسب‌وکار را در این زمینه اعلام کردند. آنها گفتند از این به بعد هر کسی بخواهد می‌تواند بدون سفارش دادن چیزی، از فضای کافه‌های استارباکس استفاده کند. این از دو طرف بام افتادن‌ها برای استارباکس کم‌دردسر هم نبوده است. چند روز بیشتر طول نکشید که آنها مجبور شدند بیانیه‌ای بدهند که درست است که گفتیم می‌توانید بدون سفارش دادن از این فضاها استفاده کنید ولی دیگر کافه‌های ما که جای مصرف مواد و خوابیدن نیست که!

با این حال در بین این همه فشاری که در هفته‌های اخیر بر مدیران این کسب‌وکار وارد شده است خبری هم منتشر شد که در نوع خودش جالب‌توجه است: بیشترین کاربر یک اپلیکیشن پرداخت همراه را نه اپل و گوگل و سامسونگ بلکه استارباکس دارد. اپلیکیشن پرداخت استارباکس این امکان را به کاربرانش می‌دهد که فرایندهای سفارش و پرداخت را از طریق این اپلیکیشن مدیریت کنند. در کمال تعجب تعداد کاربران این اپلیکیشن از اپلیکیشن‌های سه غول فناوری بیشتر است! موضوع مهم دیگر این است که تخمین‌ها هم نشان می‌دهد که این روند همین‌طور حفظ خواهد شد و تا سال ۲۰۲۲ اپل‌پی شانه‌به‌شانه استارباکس پیش می‌آید اما در بهترین حالت تعداد کاربرانش دو سه میلیون از استارباکس کم‌تر خواهد بود. در حال حاضر اپلیکیشن پرداخت استارباکس حدود ۲۴ میلیون کاربر دارد که در سال ۲۰۲۲ این تعداد به حدود ۳۰ میلیون خواهد رسید. برای مقایسه بد نیست بدانید که گوگل‌پی و سامسونگ‌پی تا سال ۲۰۲۲ در بهترین حالت ۱۵ میلیون کاربر خواهند داشت.

در این شماره هفته‌نامه شنبه گزارشی درباره iZettle کار شده است؛ اپلیکیشن‌هایی مانند استارباکس مشابه iZettle و در دسته اپلکیشن‌های پرداخت درون فروشگاهی دسته‌بندی می‌شوند. بعد از چند سال بی‌توجهی، کسب‌وکارهای فناوری متوجه اهمیت فروشگاه‌ها و نقاط فروش آفلاین شده‌اند. استارباکس از سال‌های پیش برای مشتریانش اپلیکیشنی را طراحی کرده بود که فرایند سفارش را از طریق آن مدیریت و پرداخت کنند. برخلاف انتظارها این اپلیکیشن در میان کاربران به‌شدت محبوب شده است. استارباکس اپلیکیشن خود را پیش از هر سه غول فناوری که اشاره شد عرضه کرده بود. کاربران این اپلیکیشن می‌توانند از طریق آن سفارش‌های خود را مدیریت کنند و پرداخت‌شان را انجام دهند و بعد از تخفیف‌های استارباکس هم استفاده کنند. به عبارتی استارباکس با این اپلیکیشن یک باشگاه مشتریان بی‌سروصدا و بی‌ادعا خلق کرده که تجربه کاربری فوق‌العاده‌ای دارد و مردم می‌توانند به‌خوبی از طریق آن رفتارهایشان را مدیریت کنند.

یک نکته ساده ولی مهم درباره استارباکس این است که این اپلیکیشن در هر دو سیستم iOS و اندروید قابل‌استفاده است درحالی‌که اپلیکیشن اپل محدود به iOS و آیفون، اپلیکیشن گوگل‌پلی محدود به دستگاه‌های دارای سیستم عامل اندروید و سامسونگ‌پی محدود به کسانی است که از گوشی‌های سامسونگ استفاده می‌کنند. دلیل این‌که کاربران اپلیکیشن استارباکس بالاست را احتمالاً باید در سهولت استفاده و تجربه کاربری خوب این اپلیکیشن جست‌وجو کرد که با برنامه‌های تخفیفی که استارباکس می‌دهد مشتریان این کافه را وفادار نگه می‌دارد.

اپل‌پی در حدود نصف فروشگاه‌های آمریکایی پذیرفته می‌شود و گوگل‌پی در این زمینه فاصله زیادی دارد. با این‌که در گوشی‌های اندرویدی به‌صورت پیش‌فرض نصب‌شده است. سامسونگ در این زمینه اوضاع بهتری دارد و در ۸۰ درصد فروشگاه‌ها پذیرفته می‌شود ولی از نظر محبوبیت در بین کاربران جایگاه ضعیف‌تری نسبت به اپلیکیشن‌های گوگل و اپل دارد.

نیازی به توضیح نیست که در این مطلب داشتیم درباره اپلیکیشن‌های پرداخت درون فروشگاه صحبت می‌کردیم و درباره ابزارهای پرداخت آنلاین و یا ابزارهای انتقال پول بین افراد مثل پی‌پال، ونمو و فیس‌بوک مسنجر صحبتی به میان نیامد. با این حال و با وجود همه این محبوبیت تنها ۱۲ درصد تراکنش‌های استارباکس از طریق اپلیکیشن موبایل انجام می‌شود. به عبارتی ۸۸ درصد تراکنش‌ها یا از طریق پول نقد یا کارت‌های اعتباری انجام می‌شود. اپلیکیشن استارباکس سال ۲۰۱۰ معرفی شد و اپل‌پی سال ۲۰۱۴.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.