راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چگونه ارزش واقعی یک ارز رمزنگاری‌شده را محاسبه کنیم؟

بازار ارز رمزنگاری‌شده دائماً در حال نوسان است. سود و زیان در این بازار، در طول یک روز، می‌تواند تغییرات دو یا سه برابری داشته باشد. اگر قصد سرمایه‌گذاری در بازار ارز رمزنگاری‌شده را دارید، به شما توصیه می‌کنیم که حتماً با مفاهیم ارزش جاری (current market value) و ارزش ذاتی (intrinsic value) آشنایی کافی پیدا کرده و ترفندهای محاسبه ارزش‌ ارز رمزنگاری‌شده را یاد بگیرید. در نگاه اول شاید بگویید که محاسبه ارزش ذاتی ارز رمزنگاری‌شده کاری دشوار و زمان‌بر است؛ ولی این‌طور نیست! در این مقاله، پس از توضیح دادن مفهوم ارزش ذاتی، یک روش آسان، سریع و کثیف! برای محاسبه ارزش‌ ذاتی ارز رمزنگاری‌شده رایج (سکه و توکن) ارائه‌شده است.

مقایسه تفاوت بین ارزش جاری و ارزش ذاتی، یک فاکتور کلیدی در تعین زمان مناسب برای خریدوفروش رمزنگاری‌شده است. هنگامی‌که مقدار ارزش جاری، کمتر از ارزش ذاتی باشد، زمان مناسب برای خرید و هنگامی‌که مقدار ارزش جاری، بیشتر از ارزش ذاتی باشد، زمان مناسبی برای فروش است.

در ابتدای بحث، بیایید به این نکته بپردازیم که ارزش ذاتی به چه معناست و چرا محاسبه ارزش‌ ذاتی ارز رمزنگاری‌شده کاری دشوار به نظر می‌رسد؟

 

ارزش ذاتی به چه معناست؟

ویکی‌پدیا در توضیح مفهوم ارزش ذاتی می‌گوید: ارزش ذاتی یک شرکت، دارایی، ارز یا محصول، از طریق محاسبات اصولی و بدون توجه به بازار تعیین می‌شود. این مفهوم، با نام ارزش بنیادی (fundamental value) نیز شناخته می‌شود. ارزش ذاتی درواقع، همان ارزش واقعی یک شرکت یا یک دارایی بر اساس استنباط‌های زیربنایی است و شامل تمام جنبه‌های کسب‌وکار (عوامل ملموس و ناملموس) می‌شود.

ازجمله عوامل تأثیرگذار در تعیین ارزش ذاتی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: میزان تقاضای بازار برای محصول یا خدمات، خودباوری گروه اجرایی و توانایی آن‌ها در اجرای ایده، خودباوری توسعه‌دهندگان، سطح کیفیت، اندازه جامعه، میزان مشارکت و پشتیبانی از شرکا.

بسیاری از ارزهای رمزنگاری‌شده، به‌ویژه ICO (عرضه‌ی اولیه‌ی سکه)، فقط یک ایده هستند و هنوز به واقعیت تبدیل نشده‌اند. به همین دلیل، به نظر می‌آید که تعیین ارزش ذاتی کار سختی است.

محاسبه ارزش ذاتی «واقعی» بدون در نظر گرفتن تمام عوامل مرتبط، تقریباً غیرممکن است؛ پس بیایید نگاهی به تعدادی از این عوامل داشته باشیم.

عوامل تعیین‌کننده در محاسبه ارزش‌ ذاتی ارز رمزنگاری‌شده

محاسبه ارزش‌ ارز رمزنگاری‌شده
محاسبه ارزش‌ ارز رمزنگاری‌شده

چهار فاکتور اساسی در محاسبه ارزش‌ ذاتی ارز رمزنگاری‌شده تأثیر دارند که ما در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم. همه سرمایه‌گذاران، باید با پرسش‌های زیر آشنا شده و پاسخ هرکدام را بدانند.

1) بازار / موارد استفاده

آیا بازار واقعی و موارد استفاده مشخصی برای این محصول وجود دارد؟ پتانسیل بازار چقدر است؟ روش کسب درآمد و سود چگونه است؟

2) جامعه

اندازه و میزان فعالیت جامعه چقدر است؟ آیا جامعه در حال رشد است؟ نقش حمایتی جامعه از ارزش‌های پروژه تا چه حدی است؟ آیا نژاد و فرقه‌های متنوعی در جامعه حضور دارند؟

3) اعضای گروه

آیا توسعه‌دهندگان گروه، آموزش‌های لازم را در این حوزه دریافت کرده‌اند؟ آیا گروه اجرایی، تجربه کافی در رهبری پروژه و به موفقیت رساندن آن دارند؟ بازدهی گروه بازاریابی چقدر است؟

4) منابع مالی

تأمین مالی پروژه از چه طریقی انجام می‌گیرد؟ آیا پول کافی برای حمایت از توسعه‌ی پروژه، در زمان‌بندی تعیین‌شده وجود دارد؟ آیا مکانیزمی برای تولید بودجه در داخل سیستم، در نظر گرفته‌شده است؟ آیا نحوه درآمد طوری هست که بتواند به توسعه‌ی پروژه‌های بعدی گروه کمک کند؟

 

در تحلیل و بررسی‌ها غرق نشوید

وسواس در تحقیق و بررسی، فلج‌کننده است. حجم زیادی از اطلاعات در زمینه تعیین و محاسبه ارزش‌ ارز رمزنگاری‌شده وجود دارد. این حجم زیاد می‌توانند تمرکز سرمایه‌گذار را از هدف اصلی‌اش که انجام یک سرمایه‌گذاری سودآور است، منحرف کنند. بنابراین، در تحلیل و بررسی‌ها غرق نشوید. یک عامل تأثیرگذار دیگر نیز در محاسبه ارزش‌ ذاتی ارز رمزنگاری‌شده وجود دارد و آن، عامل احساسی و عاطفی است.

 

ترس، عدم اطمینان و تردید (FUD) و هراس از دست دادن (FOMO)

تقریباً همه ما با مفاهیم عدم اطمینان و تردید (Fear, Uncertainty and Doubt) و هراس از دست دادن (Fear Of Missing Out) آشنایی داریم.

گفته می‌شود که بازار ارز رمزنگاری‌شده، به میزان 90 درصد، بر پایه تفکر عقلانی بنا شده است. این جمله، بدان معناست که مردم توجهی به ارزش شرکتی که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند، ندارند و فقط به فکر کسب سود بیشتر هستند.

شایعات، اثر قابل‌توجهی در بازار ارز رمزنگاری‌شده دارند و نوسانات وسیعی در این بازار اتفاق می‌افتد. علاوه بر این شرایط، بخش بزرگی از این جامعه را افراد ناآگاه (در زمینه سرمایه‌گذاری) تشکیل می‌دهند. بودن در این بازار، شبیه سوار شدن بر یک ترن هوایی است که مدام، بالا و پایین می‌رود.

در چنین شرایطی، محاسبه ارزش‌ ذاتی ارز رمزنگاری‌شده و مقایسه آن با ارزش جاری، معیار بسیار مهمی برای انجام یک تصمیم‌گیری صحیح است. شما برای محاسبه ارزش‌ ارز رمزنگاری‌شده، باید به انبوهی از اطلاعات دسترسی داشته باشید. اما خبر خوب این است که یک روش سریع، آسان و کثیف! برای انجام این کار وجود دارد.

 

روش سریع و کثیف محاسبه ارزش‌ ذاتی ارز رمزنگاری‌شده

یک رویکرد ساده برای تعیین همه‌ی عوامل تأثیرگذار بر ارزش ذاتی ارائه‌شده است. این رویکرد، همه بالا و پایین‌های ایجادشده توسط عوامل احساسی و غیرعادی تجاری را در نظر می‌گیرد و بر اساس آن، روشی آسان و کثیف، ولی بسیار کارآمد را برای سرمایه‌گذار فراهم می‌کند. این روش، برای محاسبه ارزش‌ ذاتی ارز رمزنگاری‌شده در بلندمدت، بسیار کاربردی است.

این روش، نیازی به هیچ‌یک از نرم‌افزار تخصصی کامپیوتری و تحلیل‌های پیچیده ندارد. برای انجام این محاسبات، کافی است نمودار قیمت در برابر زمان را برای هرکدام از ارزهای رمزنگاری‌شده رسم کرده و آن را خطی سازی کنید.

محاسبه ارزش‌ ذاتی ارز رمزنگاری‌شده
محاسبه ارزش‌ ذاتی ارز رمزنگاری‌شده

اکنون با مقایسه چشمی نمودار هرکدام از ارزهای رمزنگاری‌شده، به‌راحتی می‌توانید به این نکته پی ببرید که کدام‌یک بیش‌تر و کدام‌یک، کمتر از ارزش واقعی‌اش معامله ‌شده است. در واقع آن‌هایی که نوسانات بیشتری بالا و پایین خط دارند مشخصا به ارزش‌هایی کمتر و یا بیشتر از ارزش واقعی‌شان خرید و فروش شده‌اند.

محاسبه ارزش‌ ذاتی ارز رمزنگاری‌شده
محاسبه ارزش‌ ذاتی ارز رمزنگاری‌شده

این روش میانبر، امکان مقایسه در یک نگاه را فراهم کرده،  شما می‌توانید ارزهای پرسود را انتخاب کرده و آن‌ها را با جزئیات بیشتری مورد بررسی قرار دهید.

 

روش‌های پیچیده‌تر

اگر راهکار قبلی به نظرتان ابتدایی و ساده به نظر می‌رسد، روش‌های دیگری نیز در این زمینه وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. محاسبه میانگین متحرک ساده (SMA) و میانگین متحرک نمایی (EMA) ازجمله روش‌های محاسبه ارزش ذاتی ارز رمزنگاری‌شده هستند. این محاسبات، در شناسایی روند و تعیین سطح حمایتی و مقاومتی نیز بسیار کاربرد دارند.

روش انجام کار به چه شکل است؟

نگاهی به نمودار زیر بیندازید. می‌بینید که ارز رمزنگاری‌شده مربوطه، از ماه دسامبر تا ماه فوریه، با ارزش جاریِ بیش‌تر از ارزش ذاتی و در ماه آوریل، با ارزش جاریِ کم‌تر از ارزش ذاتی، مبادله شده است (در یک روند یک‌ساله).

محاسبه ارزش‌ ارز رمزنگاری‌شده
محاسبه ارزش‌ ارز رمزنگاری‌شده
نتیجه‌گیری

شما به‌عنوان یک سرمایه‌گذار در بازار ارز رمزنگاری‌شده، نیاز به روش‌های تحلیلی سریع دارید تا بتوانید به‌راحتی و در زمان مناسب، سکه یا توکن مربوطه را خریدوفروش کنید. در حال حاضر بیش از 1500 ارز رمزنگاری‌شده، در حال معامله هستند و بیش از 1000 پروژه ICO در حال ورود به این بازارند.

چیزی به نام کمبود فرصت روزانه وجود ندارد؛ زمان و ابزار سریع تحلیلی، مواردی هستند که کمبود در آن‌ها احساس می‌شود. اوضاع بازار در یک چشم به هم زدن تغییر می‌کند و سرمایه‌گذاران بازار ارز رمزنگاری‌شده، باید با مهارت‌ها و شیوه‌های موجود برای تحلیل سریع بازار آشنا شوند. روش ارائه‌شده در این مقاله، یکی از همین روش‌هاست و می‌تواند راهنمای خوبی برای سرمایه‌گذاران تازه‌وارد باشد.

منبع: Medium

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.