راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رونمایی روسیه از اسکناس مخصوص جام جهانی 2018

بانک مرکزی روسیه از اسکناس 100 روبلی جدیدی که به مناسبت آغاز جام جهانی 2018 طراحی شده، رونمایی کرد.

اولگا اسکوروبوگاتوا معاون اول بانک مرکزی روسیه گفته است که این اسکناس‌ها تا پایان ماه ژوئن، در تمام مناطق روسیه گسترش خواهد یافت.

اسکوروبوگاتوا درباره این طراحی جدید گفت: «امسال کشور ما میزبان رویداد جام جهانی است و به همین دلیل هم بانک مرکزی کشور تصمیم گرفته تا اسکناس ویژه‌ای را به‌صورت ویژه به این رویداد بزرگ اختصاص دهد.»

ترکیب هنری جالبی روی اسکناس به کار گرفته شده است. تصویر روی اسکناس پسربچه‌ای را نشان می‌دهد که رویایش دستیابی به دستاوردهای بازیکنان بزرگی همچون دروازه‌بان لو یشین است.

اسکناس مخصوص جام جهانی

پشت اسکناس هم توپ فوتبال به پرواز درآمده‌ای را نشان می‌دهد که روی آن موقعیت جغرافیایی کشور روسیه در کره زمین نقش بسته است. در زیر تصویر هم نام شهرهایی که میزبان مسابقات جام جهانی امسال هستند نوشته شده است.

درست است که از این اسکناس یادبود می‌توان به‌عنوان ابزاری برای پرداخت هم استفاده کرد اما هنگام طراحی آن، بانک مرزکی روسیه با این پیش‌فرض پیش رفت که افراد بیشتر این اسکناس را به‌عنوان سوغاتی و یادگاری خریداری کنند.

به گفته معاول اول بانک، افراد می‌توانند این اسکناس‌ها را در شعب مختلف بانک‌های کشور خریداری کنند و دستگاه‌های خودپرداز کشور قادر به ارائه این اسکناس‌ها نخواهند بود.

استفاده از پلیمر در طراحی این اسکناس باعث شده تا برخی محدودیت‌های امنیتی روی آن اعمال شود. ضرابخانه ملی روسیه، گزناک هم به کمک متخصصانش تعدادی از ویژگی‌های امنیتی را برای این اسکناس‌های پلیمر توسعه داده‌اند تا به حداکثر استفاده از ویژگی‌ها و قابلیت‌های تصویری و لمسی مواد پلیمری به کار رفته در این اسکناس برسند.

از ویژگی‌های امنیتی به کار رفته در این اسکناس، تصاویر هولوگرافی است که رنگ‌های آن زیر نور ماورا بنفش و یا با چرخاندن اسکناس تغییر می‌کند.

همچنین تمام این ویژگی‌های این اسکناس در کد QR که در قسمت پایین و سمت راست اسکناس وجود دارد، گنجانده شده است.

به گفته متخصصان عمر این اسکناس‌های پلاستیکی حدود 2.5 برابر بیشتر از پول‌های کاغذی است.

منبع: Taas

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.