راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

موسوی: پایبندی به فرآیندهای تعریف شده در سازمان، ما را به عنوان «دانش بنیان» رساند

پرداخت الکترونیک سداد یک شرکت PSP است که عمده فعالیت‌هایش در سه حوزه اصلی پرداخت الکترونیکی، تولید نرم‌افزارهای پرداخت و پشتیبانی ابزارهای پرداخت است. این شرکت با گذشت چهار سال از فعالیت خود، چندی پیش عنوان دانش‌بنیان صنعتی را کسب کرد. رسیدن به این عنوان نیز یک فرآیند شش ماهه بوده است؛ هرچند به گفته علیرضا موسوی عضو هیات مدیره و معاون طرح و برنامه شرکت پرداخت الکترونیک سداد، زیرساخت‌های این مهم از چهار سال گذشته فراهم شده بود و ما به صورت ماهوی آن را در دل شرکت می‌دیدیم. مشروح گفت‌وگوی راه پرداخت با او درباره دانش‌بنیان شدن این شرکت و نحوه طی کردن این فرآیند در ادامه آورده می‌شود.

علیرضا موسوی، عضو هیات مدیره و معاون طرح و برنامه شرکت پرداخت الکترونیک سداد، در پاسخ به این سؤال که چه عواملی موجب دست یافتن شرکت به عنوان دانش‌بنیان شد، گفت: «با توجه به مشخص بودن سیاست‌های کلی بالادستی و تعیین کننده برای عملکردمان، تصمیم به حرکت در این راستا گرفتیم. به طور کلی ما تابع برنامه‌های کلی برای حرکت شرکت‌ها و اقتصاد کشور هستیم. واقعاً فارغ از هر آنچه مفهوم دانش‌بنیان است ما دانش‌بنیان هستیم؛ چراکه هر آنچه نیاز کسب‌وکار خودمان است از تولید محصول و خدمات گرفته تا ارائه آنها، توسط خودمان انجام می‌شود. بنابراین به صورت کلی این عنوان را در شرکت می‌دیدیم، تنها باید عنوان دانش‌بنیان رسمیت پیدا می‌کرد.»

او ادامه داد: «از همه مهمتر اینکه شاکله شرکت ما به گونه‌ای است که از ابتدا زیرساخت‌های توسعه محصول و فرآیندها به صورتی در کنار هم قرار گرفته که به سادگی می‌توانستیم به این نشان دست پیدا کنیم. به عبارتی مسیر سختی را برای این کار طی نکردیم.»

موسوی همچنین گفت: «از آغاز این مسیر تا رسیدن به این هدف، حدود شش ماه به طول انجامید اما فرایند تولید، کسب مجوزها و ثبت اختراع محصولات و … از ابتدای تأسیس شرکت مد نظر قرار گرفته بود. در این مدت زیرساخت‌هایی را فراهم کردیم که بدون آنها کسب عنوان دانش بنیانی مقدور نبود.»

علیرضا موسوی، عضو هیات مدیره و معاون طرح و برنامه شرکت پرداخت الکترونیک سداد
علیرضا موسوی، عضو هیات مدیره و معاون طرح و برنامه شرکت پرداخت الکترونیک سداد

او تصریح کرد: «در حوزه نوآوری تکنولوژیک و خلاقیت در محصول، عنوان دانش‌بنیانی مهم تلقی می‌شود که ما هر دو را داریم. در این زمینه از آخرین تکنولوژی‌های روز استفاده می‌شود تا امکان توسعه در محصولات و خدمات در کمترین زمان ممکن فراهم باشد. نوآوری تکنولوژیکی در محصولات ما نهفته است که سرعت توسعه کسب‌وکار را در پی دارد.»

موسوی با اشاره به دریافت سایر استانداردهای نوین از سوی این شرکت، گفت: «الزامات این استانداردها، توجه به نیاز بازار، پویایی، خلاقیت و رضایت مشتری است. برای انجام این کار هم کمیته‌هایی با توجه به نیاز بازار در شرکت تشکیل شده است. ناگفته نماند این پویایی در تمام بخش‌های شرکت موجود و نهادینه شده است تا نیازهای بازار و پذیرندگان همواره رصد شود.»

او در پاسخ به این سؤال که دانش‌بنیان شدن، چه مزایایی برای شما دارد، گفت: «در حوزه معافیت مالیاتی، جذب نیروها، هزینه گمرکی، اخذ وام و سود بازرگانی و … قانون گذار، تسهیلاتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته که البته اما و اگرهای فراوانی دارد، متاسفانه در رویکرد موجود صرفاً توجه به تولید فیزیکی، ملاک دانش‌بنیان تولیدی است، حال آنکه تولید محصولات نرم‌افزاری اساساً مغفول واقع شده است. بنابراین شرکت‌های تولید کننده محصولات نرم‌افزاری در ارزیابی دانش‌بنیان در رسته صنعتی قرار می‌گیرند و بسیاری از مزایایی که ظاهراً باید به آنها تخصیص یابد با این رویکرد حذف می‌شود چرا که ظاهراً عمده مزایا به شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدی اختصاص داده می‌شود. بنابراین واقعیت این است که ما هیچ وقت در سطح مدیریت سازمان به این منافع فکر نکردیم. همواره برای ما زیرساخت اهمیت بیشتری داشت و به این ترتیب بود که ظرف کمتر از شش ماه موفق به اخذ عنوان دانش‌بنیان شدیم. رویکردها و فرآیندهای ما به صورتی است که همواره به دنبال توسعه بازار و بهبود عملکرد بوده‌ایم و در گزارش‌های بانک مرکزی و شاپرک نیز این موضوع مشهود است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.