راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شهرداری تهران، نیروی انتظامی و وزارت راه و شهرسازی با طرح جدید جامع مالیاتی همکاری نکرده‌اند

طرح جامع مالیاتی به‌عنوان برنامه و طرح محوری برنامه تحول اقتصادی، برنامه‌ریزی و در حال اجرا است. در سال 1393، سازمان امور مالیاتی کشور با بهره‌گیری از دانش و تخصص مجموعه‌ای از خبرگان و متخصصان درون‌سازمانی و برون‌سازمانی و همچنین شرکت‌های مشاوره‌ای داخلی و خارجی، طرح جامع مالیاتی را در قالب پنج مجموعه و 32 پروژه تدوین کرد.

به گزارش ایران، یکی از این پروژه‌ها ایجاد سامانه‌های اطلاعاتی بخش مالیات است که هم‌اکنون بخش عمده آن به ثمر رسیده و در طول دوره‌ای که متولدشده است نقش مهمی در افزایش درآمدهای مالیاتی دولت و همچنین جلوگیری از فرار مالیاتی داشته است.

در همین راستا روز گذشته خبرنگاران رسانه‌های جمعی از نمایشگاه دستاوردهای طرح جامع مالیاتی بازدید و در جریان جزئیات فرآیند عملیاتی سامانه‌های متعدد این طرح شامل پورتال اینترنتی خدمات الکترونیکی مؤدیان مالیاتی و پایگاه اطلاعات مؤدیان مالیاتی و سامانه نرم‌افزاری یکپارچه مالیاتی قرار گرفتند. در جریان این بازدید و بر اساس توضیحات سید محمدرضا احمدی مدیرکل دفتر امور هماهنگی و اجرایی طرح جامع مالیاتی، در این طرح چهار سامانه اطلاعاتی نیز راه‌اندازی شده است. سامانه‌های جست‌وجوی اطلاعات مالیاتی مؤدیان، پالایش و الحاق اطلاعات به پرونده‌های مالیاتی، بررسی و پیگیری تشکیل پرونده مؤدیان شناسایی‌شده و بررسی تراکنش‌های بانکی مشکوک این چهار سامانه است که دو سامانه آخر به‌منظور شناسایی فراریان مالیاتی به کار گرفته می‌شود.

طبق توضیحات مسئولان این طرح هم‌اکنون از طریق منابع اطلاعاتی که به بانک اطلاعاتی مالیاتی کشور متصل شده‌اند فعالیت‌های اقتصادی مردم ثبت می‌شود و درصورتی‌که شخصی دارای پرونده مالیاتی نباشد و طبق قانون جزو مؤدیان مالیاتی باشد برای وی پرونده تشکیل می‌شود. همچنین در سامانه چهارم که به بررسی تراکنش‌های بانکی مشکوک مربوط می‌شود، گردش مالی بالای 5 میلیارد تومان در هرسال از طریق حساب‌های بانکی موردبررسی قرار می‌گیرد تا درصورتی‌که صاحب حساب از پرداخت مالیات فرار کرده باشد مالیات قانونی دریافت شود. برای بررسی تراکنش‌های بانکی از طریق کد ملی افراد اقدام می‌شود به این معنا که اگر فردی دارای حساب‌های بانکی متعددی باشد مجموع حساب‌ها ملاک عمل قرار می‌گیرد.

 

10 دستگاه اولویت‌دار

در طرح جامع مالیاتی اطلاعات موردنیاز از طریق سه منبع اصلی شامل سازمان‌ها، پرتال خدمات الکترونیک و سامانه‌های داخل سازمان مالیاتی می‌شود. بر اساس گفته مسئولان در این طرح هر مأمور مالیاتی تنها به اطلاعات پرونده‌ای که به او سپرده‌شده دسترسی دارد و سایر اطلاعات این بانک محرمانه باقی می‌ماند. برای سال جاری دریافت اطلاعات از 10 دستگاه اجرایی برنامه‌ریزی‌شده است. طبق این برنامه‌ریزی دستگاه‌های سازمان ثبت‌اسناد، ثبت املاک، بانک مرکزی، گمرک، بهابازار، وزارت صنعت، شهرداری تهران، وزارت راه و شهرسازی، پست و ثبت شرکت‌ها باید در سال جاری اطلاعات به‌روز خود را در اختیار سازمان مالیاتی قرار دهند.

این درحالی‌که است که به گفته احمدی مدیرکل دفتر امور هماهنگی و اجرایی طرح جامع مالیاتی از میان این دستگاه‌های اولویت‌دار تنها بخشی از آن‌ها اطلاعات موردنیاز را ارائه کرده‌اند و برخی همکاری مناسبی نداشته‌اند.

طبق اعلام او شهرداری تهران، نیروی انتظامی، وزارت راه و شهرسازی دستگاه‌هایی هستند که با طرح جامع مالیاتی همکاری نکرده‌اند. در خصوص اطلاعات حساب‌های بانکی نیز گرچه با تمام بانک‌ها تفاهم‌نامه همکاری امضاشده و بانک مرکزی مسئول دریافت و ارائه اطلاعات به سازمان مالیاتی است ولی تاکنون به‌غیراز اطلاعات تسهیلات و تعهدات بانکی هنوز موارد مربوط به تراکنش‌های بانکی به دست سازمان امور مالیاتی نرسیده است.

همچنین به گفته احمدی درحالی‌که که طبق قانون وزارت راه و شهرسازی مسئول ایجاد بانک اطلاعاتی خانه‌های خالی و اتصال آن به بانک مالیاتی است ولی پس از گذشت چندین ماه اعلام کرده است که سازمان مالیاتی باید این سامانه را راه‌اندازی کند.

 

شناسایی خانواده‌ای که ۳۰ هزار خودرو وارد کرده و مالیات ندادند

در همین زمینه یک مقام مسئول در سازمان امور مالیاتی از شناسایی خانواده‌ای خبر داد که بدون پرداخت مالیات ۳۰ هزار دستگاه خودرو به کشور وارد کرده‌اند. غلامرضا قبله‌ای گفت: به کمک سامانه‌های طرح جامع مالیاتی، آن دسته از افرادی که فرارهای مالیاتی داشته‌اند را شناسایی و مالیات آن‌ها را دریافت کرده‌ایم.

او افزود:« بر این اساس، یک خانواده سال گذشته شناسایی شدند که ۳۰ هزار خودرو وارد کرده و یک ریال هم مالیات نداده بودند. به کمک این سامانه آن‌ها شناسایی‌شده و علاوه بر اخذ مالیات به مراجع قضایی معرفی شدند.»

قبله‌ای در بخش دیگری از سخنان خود، مخالفان طرح جامع مالیاتی را دو گروه دانست و گفت: «دسته اول از مزایای این طرح غافل هستند و دسته دوم با قصد و غرض از آن جلوگیری می‌کنند؛ چراکه دانه‌درشت بوده و مخالف شفاف شدن اطلاعات مالیاتی هستند. این در شرایطی است که همه باید از لایه‌های پنهان اقتصاد خارج شوند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.