راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

افتتاحیه استارت‌آپ استودیو تهران توسط شرکت دانش بانی ایرانیان و با همکاری موسسه اعتباری نور برگزار شد

مراسم افتتاحیه استارت‌آپ استودیو تهران توسط شرکت دانش بانی ایرانیان و با همکاری موسسه اعتباری نور دیروز عصر در دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران برگزار شد.

استارت‌آپ استودیو درواقع یک مرکز شتابدهندگی است که علاوه بر استارت‌آپ‌های Late Stage، تمرکزش را بیشتر روی استارت‌آپ‌های Early Stage قرار داده است. درواقع سرمایه‌گذاری جدی‌تر این مرکز روی طرح‌هایی است که مراحل ابتدایی را رد کرده‌اند و به یک محصول اولیه هم رسیده‌اند و حالا برای تجاری‌سازی محصولشان، نیازمند سرمایه‌گذاری هستند.

.

سرمایه‎گذاری برای تجاری‌سازی محصول

در ابتدای برنامه، آقای ملااحمدی مدیرعامل استارت‌آپ استودیو تهران ضمن خوشامدگویی به مهمانان و حضار در برنامه، اظهار امیدواری کرد که این برنامه قدم بزرگی برای پیشرفت و آبادانی کشور باشد.

او در ادامه صحبت‌هایش گفت که این مرکز طی چند ماه گذشته، خلاء‌هایی را در بازار شناسایی کردند و امیدوار است تا این خلاء‌های شناسایی‌شده را برطرف کنند.

کاری که قرار است در شرکت دانش بانی ایرانیان انجام شود، سرمایه‌گذاری روی طرح هایی است که مراحل ابتدایی و به قولی، early Stage را رد کردند و به یک محصول اولیه رسیده‌اند و این محصول اولیه نیازمند یک سرمایه اولیه برای تجاری‌سازی محصولشان هستند که این کار را هم دانش بانی ایرانیان با حمایت موسسه اعتباری نور انجام می‌دهد.

اما به گفته ملااحمدی، هدف اصلی شرکت، شتابدهندگی نیست و به این موضوع به چشم یک ماموریت نگاه می‌کند نه یک هدف اصلی.

ملااحمدی می‌گوید: «هدف اصلی ما در شرکت دانش بانی ایرانیان، استارت‌آپ استودیو شدن است و این هدف به این موضوع اشاره می‌کند که قبل از اینه طرح یا ایده‌ای بیاید، برویم و در محیط پیرامونی خودمان و در صنایع مختلف نیازهای آنها را شناسایی کنیم.»

پس از اتمام صحبت‌های ملااحمدی، در ادامه کلیپی از تقابل دانشگاه، صنعت و نهادهای سرمایه‌گذاری پخش شد و پس از پخش کلیپ نوبت به دکتر حنفی‌زاده معاون پژوهشی پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران رسید تا دقایقی صحبت کرد.

 

بخش خصوصی ارزش پول را بیشتر درک می‌کند

موضوع صحبت‌های حنفی‌زاده بیشتر حول و حوش این موضوع بود که چرا این سرمایه گذارها یا استارت‌آپ‌ها باید در دانشگاه حضور داشته باشند.

به گفته حنفی‌زاده، عنصر اصلی در این شرکت‌ها نوآوری و خلاقیت است و این ایده‌های نوآورانه توسط یک سری از افراد جوان شکل می‌گیرد و این شرکت‌ها بر اساس تکنولوژی و آی‌تی تشکیل شده‌اند و در ادامه توضیح می‌دهد: «کجا شما می‌توانید یک سری ایده و جوان پیدا کنید که دانش بسیار خوبی هم داشته باشند؟ به همین دلیل، دانشگاه می‌تواند یکی از مهمترین مراکز برای پیدا کردن چنین افرادی باشد.»

اما از دید دانشگاهی، حنفی‌زاده دلیل اصلی که دانشگاه در چنین برنامه‌ای مشارکت کرده است را اینطور توضیح داد: «همانطور که می‌دانید دغدغه اصلی دانشگاه پرورش فارغ‌التحصیلان خوب است. مراکز نوآوری در دل دانشگاه است و دانشجویان می‌توانند همه روزه به این مراکز بروند و با فضای کاری آشنا شوند و ما همچنین می‌توانیم نمونه‌های موفق را به دانشجویانمان نشان دهیم و بگویم کسانی مشابه شما بوده‌اند که حالا توانسته‌اند کسب‌وکار خودشان را راه‌اندازی کنند.»

بنابراین از این مرکز نوآوری قرار است به عنوان راهکاری برای جلوگیری از فرار مغزها استفاده شود.

حنفی‌زاده در ادامه صحبت‌هایش از لزوم وجود بخش خصوصی در پایدار ماندن این جریان گفت و توضیح داد: «اعتقاد ما بر این است که اگر بخواهیم این روند پایدار باشد و دوام داشته باشد، بخش خصوصی است که ارزش این کار را درک می‌کند و به عبارتی ارزش پول را بخش خصوصی خیلی بهتر درک می‌کند و این دلیل اصلی است که دانشکده فنی دانشگاه تهران تصمیم گرفت که به شرکت هایی که در حوزه های استارت‌آپی فعالیت کنند این فرصت را بدهد تا در فضای دانشگاه همکاری داشته باشند.»

صحبت‌های حنفی‌زاده به پایان رسید و بالافاصه داخل سالن برای پخش دومین کلیپی که درباره اکوسیستم استارت‌آپی بود، تاریک شد. پس از پخش کلیپ، آقای نظام‌دوست رئیس اداره نهادهای نوین مالی سازمان فرابورس ایران شروع به سخنرانی کرد و صحبت‌هایش را با گفتن اینکه ما در کشور نزدیک به پنجاه شتابدهنده ثبت شده داریم، آغاز کرد.

نظام دوست در رابطه با موضوع کرادفاندینگ و کرادسورسینگ گفت که قرار است قانون جدیدی برای استارت‌آپ‌هایی که این کار را انجام می‌دهند ارائه شود و مهمترین حوزه ای هم که در بر می‌گیرد حوزه Equity  است.

در ادامه نظام دوست چالش‌هایی را برای توسعه کسب‌وکارهای فین‌تک مطرح کرد، چالش هایی که بازار سرمایه به دنبال حل کردن آنها است و خودش هم روی کسب‌وکارهایی که بخواهند روی این چالش‌ها کار کنند سرمایه‌گذاری خواهد کرد. این چالش‌ها در حوزه‌هایی مانند کشف تقلب در بازارهای مالی در همه حوزه ها، احراز هویت و زنجیره بلوک بود و به گفته نظام‌دوست، فرابورس از استارت‌آپ‌هایی که بتوانند هر فناوری را در این حوزه ها توسعه دهند، استقبال می‌کند.

.

کمک تبلیغاتی برای کسب‌وکارهای نوپا

مهندس افشاری، مدیرکل آی‌تی صداوسیما، به‌عنوان آخرین سخنران در مراسم افتتاحیه استارت‌آپ استودیو دقایقی صحبت کرد و از اعلام آمادگی برای هرگونه فضای تبلیغاتی در صداوسیما برای کسب‌وکارهای نوپا خبر داد.

افشاری در ابتدای صحبت هایش آماروارقامی از سرویس‌های پیام‌رسان ایرانی ارائه داد و گفت که کاربران بیشتر به دنبال سرویس بهتر هستند و حساسیت زیادی ندارد این سرویس داخلی باشد یا خارجی.

افشاری از اهمیت ایجاد جریان تولید محتوا در کشور گفت و معتقد بود که شبکه ملی اطلاعات در کشور پا نمی‌گیرد مگر اینکه به جریان تولید محتوای داخلی کشور پرداخته شود.

افشاری در صحبت‌هایش گفت: «چرا به جای اینکه به فیلتر کردن تلگرام افتخار کنیم، به ایجاد جریانی برای محبوبیت محتوای داخلی میان کاربران افتخار نکنیم. هنر تولید محتوای ما باید تغییر کند و اگر تولیدکنندگان محتوا با همان روش سنتی به کار خودشان ادامه دهند، وضعیت تغییری نخواهد کرد.»

مدیر کل آی‌تی صداوسیما در پایان صحبت‌هایش از اعلام آمادگی شرکت سروش رسانه برای ارائه هاست رایگان برای ایجاد جریان تولید محتوا و همچنین هرگونه کمک تبلیغاتی در تلویزیون برای کمک به کسب‌وکارهای نوپا در فضای مجازی خبر داد.

این برنامه با تعدادی پرسش و پاسخ و پذیرایی از حاضرین به اتمام رسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.