راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بعد از تغییرات ارزی مسافرت به مقاصد دور 50 درصد و به مقاصد نزدیک 30 درصد کم شد

 

سهیلا یادگاری، روزنامه‌نگار؛ روزنامه ایران / افزایش قیمت ارز و کاهش ارز مسافرتی ازیک‌طرف و مشکل تأمین ارز نقدی به‌منظور انجام عملیات‌های هوانوردی تنگناهایی برای شرکت‌های هوایی ایجاد کرده است.

نوسانات نرخ ارز تأثیر محسوسی در بازار سفر داشته و آمارها از نوروز و تا پایان فروردین ماه از کاهش مسافران خبر می‌دهد. کاهش تعداد مسافران از یک‌سو و از سوی دیگر تصمیم سیاست‌گذاران بخش ارزی در خصوص اعطای سهمیه‌ای نیازهای ارزی شرکت‌های حمل‌ونقل هوایی مشکلات ناشی از کمبود ارز را برای شرکت‌ها به‌وجود آورده است. بانک مرکزی در مصوبه‌ای اعلام کرد که ارز حواله‌ای به ایرلاین‌ها می‌دهد ولی این مصوبه در تعدادی از فرودگاه‌ها قابل‌اجرا نیست و شرکت‌های هواپیمایی برای انجام امور فرودگاهی خود ازجمله هندلینگ، سوخت‌گیری و تعمیر و نگهداری اضطراری در برخی از فرودگاه‌های کشورهای همسایه موظف به پرداخت نقدی هستند. گزارش میدانی از برخی آژانس‌های مسافرتی نشان می‌دهد که تعداد مسافران در مواردی حتی تا 50 درصد هم کاهش‌یافته است که گرانی نرخ ارز دلیل اصلی کاهش مسافران در کنار دلایل دیگر مانند در پیش بودن ماه مبارک رمضان یا امتحانات مدارس و دانشگاه‌ها عنوان می‌شود.

 

کاهش 5 درصدی سفرهای خارجی

حرمت‌الله رفیعی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی می‌گوید :«علاوه بر گران شدن ارز، ارزی هم به این صنف برای انجام اموری مانند رزرو هتل و… پرداخت نمی‌شود. تعیین 1000 دلار ارز برای سفرهای دور و 500 دلار برای سفرهای نزدیک با برآورد اولیه فقط شاید صرف هزینه‌های خوردوخوراک مسافران شود و اگر مسافر در کشور خارجی دچار بیماری یا هر مشکل دیگری شود دستش خالی می‌ماند.»

رفیعی با تأکید بر اینکه انجام سفر توصیه قرآنی است گفت:« بر اساس آمار سالانه حدود 9 میلیون مسافر از کشور خارج می‌شوند که 4 میلیون آن مربوط به ایام اربعین، یک‌میلیون سفر به عتبات در طول سال و یک‌میلیون هم مربوط به بازرگانان، مأموران دولتی و… است پس در کل 3 میلیون مسافر برای سفرهای تفریحی داریم که آن‌هم در مقابل ورود همین میزان گردشگر به کشور نمی‌توانیم بگوییم مسافران ارز از کشور خارج می‌کنند بلکه با حساب سرانگشتی حتی ورود ارز به کشور بیشتر از خروج آن توسط مسافران است. »به گفته رفیعی مدت تورهای خارجی که وارد کشور می‌شوند معمولاً 10 تا 15 روز است درحالی‌که تورهایی که از ایران به مقصد کشورهای دیگر می‌روند 3 تا 5 روز است بنابراین دلاری که از طریق ورود گردشگران داریم بیشتر از دلاری است که مسافران به خارج می‌برند. رفیعی گفت: «در جلسه‌ای که با مسئولان سازمان گردشگری و بانک مرکزی داشتیم آن‌ها اعلام کردند دفاتر خدماتی میزان بدهی ارزی خود بابت خدمات را اعلام کنند تا این ارز توسط بانک مرکزی تأمین شود. »رفیعی کاهش تعداد مسافران در سفرهای دور را از بعد تعطیلات نوروزی حدود 50 درصد و در سفرهای نزدیک را بین 25 تا 30 درصد اعلام کرد. از طرف دیگر مسئولان سازمان هواپیمایی کشور از نشست با مسئولان بانک مرکزی برای تأمین ارز نقدی ایرلاین‌ها برای انجام برخی امور مانند هندلینگ، سوخت‌گیری و… خبر دادند و قرار است نتیجه این نشست امروز اعلام شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.