راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رضا قربانی در گفت‌وگوی زنده در شبکه خبر مطرح کرد: کاربرد زنجیره‌بلوک در جامعه امروز ما چیست؟

سردبیر ماهنامه عصر تراکنش، با حضور در برنامه «فناوری اطلاعات» در شبکه خبر در رابطه با کاربردهای زنجیره‌بلوک گفتگو کرد. او با تاکید بر اینکه زنجیره‌بلوک یک روند فنی است، گفت: «کاربردهای این فناوری بسیار گسترده است اما متاسفانه تا صحبت از این فناوری می‌شود، بخش زیادی از گفته‌ها معطوف به بیت‌کوین و ارزهای رمزنگاری شده می‌شود.»

ویدیو گفتگوی زنده تلویزیونی با رضا قربانی در شبکه خبر درباره زنجیره بلوک

رضا قربانی، سردبیر ماهنامه عصر تراکنش در پاسخ به این سؤال که چرا جامعه ما زنجیره‌بلوک را مترادف با ارزهای رمزنگاری‌شده و بیت‌کوین می‌داند؟ گفت: «زنجیره‌بلوک یک روند فناوری است و متاسفانه مترادف با بیت‌کوین شده است. همین امر باعث شده خیلی‌ها نتوانند درست به آن توجه کنند. زنجیره‌بلوک یک تعریف فنی دارد؛ ممکن است بزرگان فناوری بر تعریفی که من ارائه می‌دهم، خرده بگیرند اما من برای اینکه عامه مردم بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند از یک استعاره استفاده می‌کنم؛ کسانی که تجارت دارند با دفتر کل و دفتر روزنامه آشنا هستند و این موضوع از قدیم هم وجود داشته است. زنجیره‌بلوک یعنی همان دفتر کلی که به صورت عمومی وجود دارد و افراد، اطلاعات خود را در آنجا ذخیره می‌کنند، امکان دسترسی به این اطلاعات از هر جایی وجود دارد و این موضوع دستاوردهایی دارد که باعث می‌شود، ذخیره‌سازی اطلاعات در اختیار ما قرار گیرد.»

او ادامه داد: «زنجیره‌بلوک یک سری کاربردها دارد که یکی از آنها بیت‌کوین است. متاسفانه بیت‌کوین به دلیل جذابیت‌هایی که دارد آنقدر روی زنجیره‌بلوک سایه انداخته است که ما وقتی درباره آن صحبت می‌کنیم همه سراغ ارزهای رمزنگاری‌شده می‌روند و تصور این است که در رابطه با بیت‌کوین صحبت می‌کنیم.»

قربانی درباره کاربردهای زنجیرعه‌بلوک گفت: «ما مساله‌ای داریم به نام عدم اعتماد و برای حل این مساله طرف سومی را وارد کرده‌ایم که آن، عدم اعتماد بین افراد را بیمه کند. زنجیره‌بلوک می‌تواند کارها را ساده‌تر کند و تا حدی جایگزین طرف سوم شود. درواقع مساله‌ای که زنجیره‌بلوک حل می‌کند ایجاد اعتماد و شفافیت است. ما هر جایی که احتیاج به اطلاعات شفاف داشته باشیم، پای زنجیره‌بلوک وسط کشیده می‌شود.»

سردبیر ماهنامه عصر تراکنش اضافه کرد: «اگر بخواهیم در رابطه با وب نگاه کنیم، وقتی ما وب 0.1 را داشتیم، به صورت یک طرفه اطلاعات از یک نهادی به سمت یک گیرنده انتقال پیدا می‌کرد. وقتی وب 0.2 آمد اطلاعات دو طرفه منتقل می‌شد و به این ترتیب کسانی که مصرف کننده بودند تولیدکننده هم شدند. ما در حال حاضر تقریباً با مفهومی به نام وب 0.3 سروکار داریم که به جای اینکه فقط پیام در آن رد و بدل شود؛ ارزش، مبادله می‌شود. بعضی اصطلاح value web را به کار می‌برند. وقتی از این اصطلاح صحبت می‌کنیم یعنی اینکه فقط پیام‌ها و اطلاعات ساده مبادله نمی‌شود بلکه هر چیزی که ارزش دارد، مهم تلقی می‌شود. حالا فناوری جایگزین تمام این تجهیزات، ساختارها و سیستم‌ها شده است و کاربردهای متعددی دارد. اگر بخواهیم دسته‌بندی خیلی ساده‌ای ارائه دهیم ما چهار کاربرد برای زنجیره‌بلوک داریم. یکی از آنها پول‌های دیجیتال است که جذاب‌ترین و پر سروصداترین آن است اما همه آن نیست و بخش‌های متنوعی دارد.»

قربانی با اشاره به قراردادهای هوشمند گفت: «ما می‌توانیم در قراردادهای هوشمند زنجیره‌بلوک را جایگرین کنیم؛ یعنی اگر قراردادهایی داریم که برروی کاغذ نوشته می‌شود با استفاده از این فناوری پیگیری شود. بحث اوراق بهادار، ثبت و نگهداری اطلاعات نیز مطرح است. برای مثال فردی تمایل ندارد اطلاعات پزشکی خود را در جایی ذخیره کند که همه به آن دسترسی داشته باشند، زنجیره‌بلوک می‌تواند این شرایط را فراهم کند که اطلاعات پزشکی افراد در یک مکان امن ذخیره می‌شود و در شرایطی که قراردادهای هوشمند دسترسی را فراهم می‌کنند، پزشک و فرد مورد اعتماد به اطلاعات دسترسی داشته باشند. به این ترتیب کاربردهای وسیعی پیش روی ما قرار می‌گیرد.»

او با اشاره به ارائه ارز رمزنگاری‌شده در تلگرام گفت: «من تنها از بعد فنی به این قضیه نگاه می‌کنم. در حال حاضر ابزاری مانند تلگرام فراتر از یک پیام‌رسان است. نمی‌توانیم بگوییم با یک پیام‌رسان عادی سروکار داریم. ارزهای رمزنگاری‌شده و به طور کلی زنجیره‌بلوک فلسفه‌ای دارد که آن تمرکز زدایی است. در تعریفی که ارائه دادم به این موضوع اشاره کردم که طرف سومی وجود دارد و اعتماد ایجاد کرده است. زنجیره‌بلوک تمرکز زدایی می‌کند و حتی فراتر از تمرکززدایی سیستم‌های گسترده‌ای را ایجاد می‌کند که تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در یک نقطه صورت نگیرد. بخش زیادی از کاربران تلگرام در ایران هستند و تلگرام ادعا می‌کند و با صراحت اعلام می‌کند که به ایرانی‌ها سرویس نمی‌دهد. هر کشور دیگری بودیم باید مدیرعامل این مجموعه فراخوانده می‌شد و این سؤال پرسیده می‌شد که چرا به کاربران ایرانی سرویس نمی‌دهید؟ اما به طور کلی اینکه ارز رمزنگاری‌شده‌ای در فضای تلگرام خلق شود، خیلی موضوع مهمی در سطح جهان نیست و ممکن است برای ما حساسیت‌هایی مانند بیت‌کوین داشته باشد. یعنی این امکان وجود دارد که از تمرکزی که وجود دارد سوء استفاده شود، چیزی که فلسفه آن تمرکززدایی بوده است.»

قربانی ادامه داد: «بانک مرکزی وجود داشته و پول چاپ می‌کرده است. حالا یک سیستم فناورانه آمده و می‌تواند جایگزین بانک‌های مرکزی شود اما ما این سیستم را در جایی مانند تلگرام قرار داده‌ایم. حالتی وجود دارد که گویا یک فرش قرمز پهن شده است. حرف من نباید تعبیر به این شود که کسی برخورد کند و در برابر آن بایستد چراکه این راهبرد جواب نمی‌دهد. پیش از اینکه تلگرام، ارز رمزنگاری‌شده گرام را راه بیندازد و یا در حوزه ارزهای رمزنگاری‌شده وارد شود کسانی در ایران در حوزه زنجیره‌بلوک ورود کرده و خواسته‌اند از این فناوری استفاده کنند. به نوعی سیاست‌های ما فرش قرمز پهن کردن برای افرادی است که در خارج از ایران فعالیت می‌کنند. کسانی که در ایران فعالیت می‌کنند گاها محدودیت‌ها برای آنها آنقدر زیاد می‌شود که نمی‌توانند در این عرصه‌ها وارد شوند.»

سردبیر ماهنامه عصر تراکنش در پایان عنوان کرد: «آنقدر کاربردهای زنجیره‌بلوک گسترده است که متاسفانه تا صحبت از این فناوری می‌شود، بخش زیادی از گفته‌ها معطوف به بیت‌کوین می‌شود. برای مثال شاید برخی بگویند اینترنت اشیا یا فناوری اطلاعات یک موضوع لوکس است؛ همچنین حدود هفت سال پیش عده‌ای از شبکه‌های اجتماعی صحبت می‌کردند و امروز این موضوع، مساله‌ای است که در سطح ملی ما مطرح می‌شود. اینترنت اشیا به شدت در دنیا تغییر ایجاد می‌کند و در کنگره موبایلی که زمستان گذشته برگزار شد، این کاربرد دیده شد. زنجیره‌بلوک و قرارداد هوشمند، اینترنت اشیا و زنجیره‌بلوک را با یکدیگر ترکیب می‌کند و کاربردهای بسیار گسترده‌ای فراهم می‌کند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.