راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اپ‌های تاکسی چه نقشی در فین‌تک دارند؟

هاله چیت‌سازان؛ مشاور اجرایی دیجیتال / رشد استارت‌آپ‌های تاکسی آنلاین و گردش مالی بالای استارت‌آپ‌های پیشرو توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خود جلب نموده و کسب‌وکارهای دیگر نیز به دنبال فرصتی برای همکاری با آن‌ها هستند. پرسش مهم این است: شروع یک استارت‌آپ تاکسی دیگر یا همکاری با استارت‌آپ‌های موفق؟ ضرر یک میلیارد دلاری اوبر در چین و ناچار شدن به فروش آن به استارت‌آپ تاکسی دیگر، توقف فعالیت Sidecar در سال 2015 صرفاً دو نمونه شکست است که نشان می‌دهد علیرغم امکان درآمدزایی بالا، موفقیت در این مارکت با چالش‌های زیادی همراه است.

از آنجاکه پتانسیل بالقوه‌ای برای انواع همکاری با استارت‌آپ‌های تاکسی (شراکت استراتژیک، سرمایه‌گذاری، ادغام و …) وجود دارد و نتایج موفقیت‌آمیزی به دست آمده است، در فرصت حاضر به طور اختصاصی به سرمایه‌گذاری فین‌تک‌ها در استارت‌آپ‌های تاکسی و برعکس، تبدیل شدن استارت‌آپ‌های پیشرو به بازیگران فین‌تک و ارتباط این دو مارکت می‌پردازیم.

 

رهبران بازار تاکسی‌های آنلاین چه گزینه‌هایی برای پرداخت کرایه ارائه می‌دهند؟

البته که تجربه هر یک از استارت‌آپ‌های تاکسی موفق و آگاهی از مسیری که آن‌ها را به نتیجه رسانده مفید است، در این جدول نگاهی مقایسه‌ای به شاخص‌های کلی پنج نمونه می‌اندازیم تا در ادامه به جنبه‌های شراکت آن‌ها و فعالیت‌هایشان در زمینه فین‌تک بپردازیم.

آمار مذکور از سایت‌های استارت‌آپ‌ها و اخبار رسمی در زمان نگارش متن استخراج شده است. با توجه به روش‌های مختلف محاسبه و تعاریف مختلف، در برخی موارد آمارهای متفاوتی منتشر شده است. برای نمونه یک منبع، تعداد راننده‌های فعال را حساب کرده و منبع دیگر، تعداد راننده‌های ثبت‌نامی را.

اوبر، اولین و معروف‌ترین استارت‌آپ تاکسی آنلاین است که بیشترین سهم بازار جهانی را دارد. با 75 میلیون مسافر و روزانه 15 میلیون سفر در 633 شهر فعال است و تنوع خدماتی بالایی دارد. لیفت در امریکا فعال است و اخیراً با افزایش 33% پرسنل خود، 12000 کارمند دارد. لیفت شخصیت متفاوتی برای برند خود ساخته و راننده‌ها را به عنوان دوست شما که ماشین دارد، جا انداخته است و با برقراری ارتباط دوستانه، انعام زیادی برای راننده‌های خود جمع می‌کند و میانگین رضایت مسافران از کیفیت سفرها را بالا می‌برد.

استارت‌آپ Didi Chuxing در 400 شهر چین فعالیت می‌کند و بیشترین تعداد سفر روزانه، بیشترین تعداد راننده و تعداد مسافر ثبت شده را دارد؛ مجموعاً از 26 سرمایه‌گذار، 20 بیلیون دلار فاند داشته است و اخیراً به ارزش 56 بیلیون دلار رسیده است. خبرهایی مبنی بر افت ارزش اوبر و کسب جایگاه اول توسط دیدی چاکسینگ منتشر شده است که همچنان موردبحث است.

گرب نیز از سال 2012 آغاز بکار کرده است، هم‌اکنون بیش از 4 میلیون سفر روزانه انجام می‌دهد و توانسته در جنوب شرقی آسیا به عنوان رهبر بازار فعالیت کند. Careem نیز در 90 شهر خاورمیانه با 20 میلیون مسافر فعالیت دارد. از تعداد سفرهای روزانه آن آمار رسمی در دست نیست. البته اپ‌های قوی‌تری از کریم هم هست مثل Easy taxi، Taxify، Ola، Gett، Cabify، … و علت قرار دادن این اپ در جدول محدوده تحت پوشش آن است. اخیراً دومین غول تاکسی آنلاین، «دیدی چاکسینگ» با «کریم» پارتنر شده است و در صورتی که کریم به بازار ایران وارد شود، قدرت پارتنر آن را باید در نظر داشت.

تعدادی از سرمایه‌گذاران پنج کسب‌وکار فوق عبارت‌اند از اپل، علی بابا، سافت بانک، گوگل، هیوندای موتور، تویوتا موتور، هوندا موتور و GGV Capital. همانطورکه مشخص است سرمایه‌گذاران از برترین یونیکورن‌ها و غول‌های اینترنتی دنیا تا بانک‌ها و تولیدکنندگان خودرو هستند.

سؤالی که اینجا مطرح می‌شود این است که سرمایه‌گذاران اپ‌های تاکسی ما چه تنوعی دارند؟

در ارتباط با گزینه‌های پرداختی که این اپ‌ها به مسافران ارائه می‌کنند روی اوبر و لیفت تمرکز شده است که هر دو روش‌های پرداختی زیر را پشتیبانی می‌کنند:

  1. نقدی
  2. کارت اعتباری
  3. کارت نقدی (debit card)
  4. کارت هدیه (prepaid card)
  5. GooglePay
  6. PayPal
  7. ApplePay

به علاوه در اپ اوبر، کاربران می‌توانند با استفاده از شارژ کارت دانشجویی خود کرایه تاکسی را پرداخت نمایند که باعث راحتی بیشتر دانشجویان و عدم نیاز به داشتن کارت اعتباری یا کارت بانکی می‌شود.

اوبر بسته به کشور و شهر، گزینه‌ها را متغیر می‌کند؛ برای مثال در هند امکان اضافه کردن گزینه Paytm و Airtel در روش‌های پرداختی از منوی اپ فراهم شده است.

در اپ مسافر اوبر، از منو گزینه روش‌های پرداخت شامل گزینه‌های مختلف است که هر مسافر می‌تواند روش‌های موردنظر خود را اضافه کند و روش دلخواهش را مشخص نماید. پس از پایان سفر، هزینه سفر به روش انتخابی مسافر کسر می‌شود (برای مثال از کارت نقدی یا کارت اعتباری) همچنین مسافر یک‌بار اطلاعات کارت اعتباری‌اش را وارد می‌کند و در سیستم ذخیره می‌شود. البته برخی از مسافران و توریست‌ها تمایل ندارند که اطلاعات کارتشان ذخیره شود به همین منظور اوبر با گزینه‌های متنوع به مسافر حق انتخاب بیشتری می‌دهد. البته رگولاتوری آن‌ها در زمینه روش‌های مختلف پرداخت الزاماتی را مشخص کرده است از جمله آن‌که اپ‌های تاکسی باید پذیرش کارت‌های بانکی را به عنوان یکی از روش‌ها فراهم کنند.

با وجود جامعیت گزینه‌های پرداخت در اپ‌های الگو، آیا اپ‌های ایرانی نیز به این سمت می‌روند که به روش‌های پرداخت کرایه تنوع بیشتری بدهند؟

 

تسویه با رانندگان؛ فوری یا 7 روزه؟

تسویه با راننده‌ها به صورت پیش‌فرض هفتگی انجام می‌شود؛ پروسه ساعت 4 صبح دوشنبه‌ها شروع می‌شود و برای راننده‌ها جزییات پرداخت ایمیل می‌شود. درآمد آن‌ها نیز هر پنج‌شنبه به حسابشان واریز می‌شود. علاوه بر این، راننده‌ها می‌توانند برای تسویه روزانه درخواست بدهند که در این صورت به ازای هر بار که پول به حساب راننده واریز شود، 50 سنت کسر می‌شود. همچنین برای پرداخت فوری نیز اوبر و لیفت سرویس‌های Instant Pay و Express Pay را ارائه کردند تا در عرض چند دقیقه پول به حساب راننده واریز شود. کارمزد پرداخت فوری هم مشابه پرداخت روزانه است.

اوبر سرویس‌های دیگری نیز مثل ترابری دارد که با راننده‌های آن سرویس نیز هفتگی تسویه می‌کند.

 

آیا اپ‌های تاکسی به کسب‌وکار کارت‌های اعتباری هم وارد شده‌اند؟

اخیراً اوبر با همکاری یک تأمین سرمایه و Visa، کارت اعتباری برای مسافرانش ارائه کرده است؛ با این حرکت دسترسی دیگری به اطلاعات ارزشمند مردم مثل خریدهای روزانه آن‌ها پیدا می‌کند و نقش بزرگ‌تری در تجارت آفلاین و آنلاین به دست می‌آورد.

با وجود ده‌ها بانک، مؤسسات مالی و سایر نهادهای باسابقه در این حوزه، ویزا کارت اوبر با مزایای عالی و کم‌نظیر توجه بسیاری را به خود جلب کرده است:

  1. $100 هدیه پس از خرج 500$ در طی 3 ماه
  2. بازپرداخت نقدی (Cashback) 4% روی صورتحساب غذا (رستوران، کترینگ و UberEATS)
  3. بازپرداخت نقدی 3% روی رزرو هتل و هواپیما
  4. بازپرداخت نقدی 2% روی خریدهای آنلاین (کرایه اوبر، خرید از فروشگاه‌های آنلاین، سرویس‌های پولی ویدیو و موزیک)
  5. بازپرداخت نقدی 1% روی بقیه خریدها
  6. بدون سود سالانه (Annual fee)
  7. دریافت 50$ اعتبار سرویس‌های عضویت آنلاین پس از خرج 5000$
  8. پرداخت بیمه موبایل تا 600$ در صورت پرداخت قبض موبایل با ویزا کارت اوبر
  9. دعوت ویژه به ایونت‌های خاص
  10. استفاده از ویزا کارت اوبر در کشورهای دیگر بدون هیچ هزینه اضافی
  11. امکان نقد کردن امتیازها و اعتبار اوبر

به این ترتیب اوبر آفر رقابتی، بدون محدودیت و بازپرداخت‌های دائمی را پیشنهاد می‌دهد که کارت خودش را تبدیل به کارت اصلی گروه عمده‌ای از مشتریانش کند. طرحی مشابه با طرح وفاداری Prime آمازون. در مقابل مزایای فوق، موردی که نسبت به پیشنهادهای بازار بهینه نیست، متغیر بودن نرخ سود کارت (Interest Rate) است.

بدیهی است که قوانین مالی ما با کشورهای دیگر متفاوت است و هدف از ذکر درصدها و مبالغ، نشان دادن فاصله‌ای است که آفر اوبر از بهترین پیشنهاد بازار آنجا دارد که موفقیت آن را پیش‌بینی می‌کند.

برای گروهی که بیرون از خانه غذا نمی‌خورند، سفر نمی‌روند و خریدهایشان را حضوری انجام می‌دهند نهادهای مالی دیگر، آفرهای متناسب‌تری با سبک زندگی‌شان ارائه می‌کنند.

اوبر علاوه بر صدور کارت برای مسافران، در آوریل 2018 برای راننده‌های خود نیز کارت نقدی (Debit Card) از GoBank صادر کرده است. مزایای این کارت نیز جذاب و قابل توجه است: ضمن اینکه هیچ هزینه سالانه/ماهانه‌ای ندارد، پاداش‌هایی برای مصرف بنزین و خواروبار به راننده‌ها ارائه می‌کند. استفاده از خدمات امداد 7/24 کم‌هزینه، تخفیف برای سرویس خودرو، بازپرداخت نقدی 3 درصدی برای بنزین و …

 

بُرد با داده‌های مسافران

گرب به عنوان رقیب اوبر در جنوب شرقی آسیا، علاوه بر این مارکت تبدیل به یکی از بازیگران فین‌تک شده است. از جمله اقدامات انجام شده، راه‌اندازی سرویس پرداخت موبایلی GrabPay است. حدود دو سال قبل، 2 میلیارد دلار از سافت بانک و دیدی چاکسینگ فاند گرفت و از آن برای توسعه GrabPay استفاده کرد و شبیه بقیه اپ‌های رایج مثل AliPay شد و کاربران با اسکن QR code به راحتی می‌توانند پرداخت‌هایشان را انجام دهند. با وجود صدها فین‌تک باسابقه و موفق، گرب راهش را ساخت چون تعداد بالای کاربرانش نقطه تمایز آن محسوب می‌شود. همچنین ارائه بیش از 10 سرویس مختلف تاکسی، سفر اشتراکی، دوچرخه، شاتل و … برای بخش‌های مختلف بازار و مهم‌تر، قدرت داده‌های مشتریان به او امکان داد به فین‌تک در سطح بالاتری ورود کند. راه‌اندازی مراکز R&D، خرید شرکت‌های نوآوری اعتبارات از دیگر اقدامات درست گرب در جایگاه پیشرو بازار است.

از سوی دیگر یکی از اقدامات اصلی گرب، تمرکز روی بخشی از بازار است که کارت بانکی و اعتباری ندارند؛ طبق آمار در جنوب شرقی آسیا از هر 10 نفر 9 نفر کارت اعتباری ندارند و 75% حساب بانکی ندارند ولی برای خرید خانه یا راه‌اندازی کسب‌وکار کوچک خود نیاز به وام دارند؛ همان گروهی که بانک‌ها همیشه برای ارزیابی ریسک ارائه وام به آن‌ها در تلاش بودند ولی نتیجه‌ای نگرفتند.

گرب ارائه وام‌های کوچک را به این گروه آغاز کرد و به آن‌ها دسترسی به خدمات پایه‌ای مالی داد. گرب به دلیل در اختیار داشتن حجم وسیعی از اطلاعات مشتریان و با استفاده از یادگیری ماشین و بلاک چین، امکان ارزیابی ریسک و چک کردن اعتبار افراد را قبل از ارائه وام دارد. اینکه با چه شاخص‌هایی متقاضیان وام را تأیید می‌کنند خود مقوله‌ای دیگری است.

همچنین گرب علاوه بر بهره بردن از آنالیز رفتاری مشتریان در ارائه وام‌های کوچک، قصد دارد جایگزین مطمئنی برای ارائه خدمات امتیازدهی اعتباری سنتی (Credit Scoring) را طراحی و به شرکت‌های بیمه، انستیتوهای مالی، … ارائه کند.

روشن است که کاربرد این داده‌های ارزشمند، علاوه بر فین‌تک‌ها در زمینه‌های گوناگون دیگری نیز می‌تواند باعث رشد کسب‌وکارها شود؛ به عنوان نمونه اگر هلدینگ‌های توریستی بدانند که توریست‌ها پس از ورود به هر شهر کجا می‌روند، در هر یک از جاذبه‌های گردشگری چقدر وقت می‌گذارند، کجا را می‌پسندند و دوباره سر می‌زنند، … می‌توانند هوشمندانه‌تر تبلیغ کنند و آفرهایی متناسب با سلیقه آن‌ها ارائه کنند. به این منظور امسال یکی از نهادهای توریستی سنگاپور با گرب یک تفاهم‌نامه سه‌ساله را امضا کرد تا خدمات کیف پول موبایل گرب را در نقاط توریستی گسترش بدهند و رفتار توریست‌ها و الگوهای رفت‌وآمد آن‌ها را آنالیز کنند. به منظور دستیابی این هدف، استفاده از GrabPay را در مکان‌های توریستی، رستوران‌های بین‌المللی، مراکز خرید و جاذبه‌های گردشگری ترویج می‌کنند، به توریست‌ها این امکان را می‌دهند که بدون نیاز به تبدیل ارز، برای اجناس و سرویس‌های موردنظرشان پرداخت کنند، API این اپ پرداخت را در شبکه توریستی سنگاپور استفاده کنند و … در واقع بازاریابی هم‌زمان با ارائه ارزش‌های بیشتر.

از تجربه این سرمایه‌گذاری‌ها درمی‌یابیم که وقت آن است استارت‌آپ‌های تاکسی با در اختیار داشتن اطلاعات بسیار باارزش، روی Big data و هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری بیشتری کنند (همانطورکه استخدام‌ها نشان می‌دهد که اخیراً توجه بیشتری به این جنبه داشته‌اند).

 

همکاری‌های استراتژیک استارت‌آپ‌های تاکسی چه تأثیری روی بازار گذاشته است؟

چند ماه قبل، گرب با دیدی چاکسینگ، لیفت و اولاً برای رقابت با اوبر هم‌پیمان شدند. اوبر که چندین سال به تنهایی دشواری‌های شکل‌گیری ماهیت این کسب‌وکار و فرهنگ‌سازی آن را پشت سر گذاشت اکنون به عنوان رهبر بازار با چالش اتحاد رقیبانش مواجه شده است. این نوع متحد شدن‌ها با هدف تغییر فضای رقابتی، در زمینه‌های مختلف رایج است؛ به عنوان نمونه در سطحی دیگر، «وال مارت» و «اوبر» علیه «آمازون» متحد شدند.

گرب در سال 2018 در ادامه فعالیت‌های وام‌دهی، برای پرداخت و وام‌های کوچک با سامسونگ پارتنر شده است. همچنین رویکرد جدید دیگر آن، ساختن بزرگ‌ترین پلتفرم «آفلاین به آنلاین» است که با برعکس کردن رویکرد رایج می‌خواهد سیستم جنوب شرقی آسیا را تغییر بدهد و برای حذف نیاز به کارت اعتباری یا بانک، روی تبدیل پول نقد به اعتبار کیف پول کار می‌کند. از سوی دیگر رقیب اصلی آن Go-Jek اعلام کرده که برای توسعه کیف پول خود سه شرکت پرداختی را خریداری خواهد کرد. در این شرایط، سرمایه‌گذاری اخیر گوگل در این استارت‌آپ، رقابت را برای فعالان اصلی شدیدتر کرده است.

از اقدامات دیگر گرب، راه‌اندازی واحد جداگانه و اختصاصی برای ارائه سرویس‌های مالی است که روی وام‌های کوچک و بیمه تمرکز دارد. با آگاهی از این تجربه‌های بین‌المللی و با توجه به اینکه یکسری از فعالیت‌های مالی سال‌ها توسط بانک‌ها و شرکت‌های psp به طور انحصاری انجام شده است، به نظر شما در این زمینه چه نوع شراکت‌هایی می‌توان شکل داد؟

نوع دیگری از شراکت استراتژیک، مکمل بودن از لحاظ محدوده تحت جغرافیایی است. به عنوان نمونه، شراکت گرب (جنوب شرقی آسیا) و لیفت (امریکا) بدین صورت که برای اولین بار کاربران گرب زمانی که از جنوب شرقی آسیا خارج می‌شوند، می‌توانند در امریکا از طریق اپ گرب درخواست سفر با لیفت بدهند. این اولین بار است که دو اپ تاکسی، دوطرفه یکپارچه‌سازی می‌شوند.

شما چه پارتنرهایی دارید؟ شراکت شما چه نتایجی به همراه داشته است؟

 

بازاریابی با اپ‌های تاکسی؛ تأثیرگذاری، برندینگ یا رشد؟

علاوه بر استفاده هوشمندانه از داده‌های مشتریان و شراکت‌های استراتژیک، کمپین‌های مارکتینگ مشترک با اپ‌های تاکسی می‌توان اجرا کرد که برای جامعه مخاطب جذاب باشد. از اولین کمپین‌های مشترک اجرا شده در این زمینه، می‌توان به همکاری اسنپ و تیوال (رفت و برگشت رایگان/ارزان برای مشتریان تیوال)، همچنین تپسی و چیلیوری (یک وعده غذای رایگان بعد از پایان هر سفر) اشاره کرد؛ بعد از اجرای این کمپین‌ها، استارت‌آپ‌های دیگر مثل دیجی کالا، علی بابا، دانرو، … نیز نتیجه خوبی از آن گرفتند. چند نمونه موفق خارجی:

  • یکی از مراکز درمانی با لیفت همکاری مشترکی را آغاز کرد تا بیماران میانسال برای رفت‌وآمد بتوانند از لیفت استفاده کنند (در شرایط غیراورژانسی). به این صورت که بیماران از مرکز درمانی درخواست تاکسی می‌کنند و درخواست‌ها زمان‌بندی و مدیریت می‌شود سپس راننده‌ها را لیفت تخصیص می‌دهد. برای راحتی بیشتر این گروه از بیماران، امکان درخواست تاکسی به صورت تلفنی و sms هم فراهم شد. مزیت این کمپین برای این مرکز درمانی، به موقع رسیدن بیماران و راحتی رفت‌وآمد آن‌ها و همچنین جایگاه‌سازی خودش به عنوان طرفدار مراقبت از میانسالان بود.
  •  همکاری مرسوم دیگر با رستوران‌ها است. رستوران چیلی برای مشتریانش 20% تخفیف برای رفت‌وآمد به رستوران در نظر گرفت؛ همچنین همان موقع که سر میز غذا هستند می‌توانند به راحتی از طریق تبلت روی میز اوبر خبر کنند و کد تخفیف را به صورت sms در موبایل خود دریافت کنند. به این ترتیب صاحب رستوران به جای صرف هزینه‌های بالای بازاریابی، از این روش ارزان برای رسیدگی بهتر به مشتریانش استفاده می‌کند.
  • نمونه دیگر کمپین مشترک T-Mobile و لیفت است. این شرکت به کسانی که اپ جدید را نصب کنند و موبایلشان را وارد کنند، 15$ اعتبار رایگان لیفت هدیه می‌دهد. T-Mobile برای جلب توجه و خشنودی مخاطبانش هدیه رایگانی را انتخاب کرده که ماهیت آن با کسب‌وکارش همخوانی دارد و از طرف دیگر این کمپین برای لیفت این مزیت را دارد که ممکن است به کسانی که تا حالا از لیفت استفاده نکرده‌اند، معرفی شود.

این‌ها صرفاً چند نمونه بهره بردن از فرصت‌های بالقوه ناشی از قوت گرفتن اپ‌های تاکسی بود. به عبارتی دیگر می‌توان گفت بسیاری از کسب‌وکارها با پیشنهادهای خلاقانه می‌توانند با اپ‌های تاکسی پارتنر شوند یا کمپین مارکتینگ اجرا کنند.

 

فرصتی جدید برای فعالان بیمه

مشخص است که کسب‌وکار تاکسی‌های آنلاین تأثیرات زیادی در زمینه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و … می‌گذارد؛ یکی از آن‌ها، شکل‌گیری خدمات بیمه برای راننده‌های این سرویس‌ها است. چون در دنیا راننده‌ها به عنوان پیمانکار محسوب می‌شوند نه کارمند و این موضوع باعث شکل‌گیری مارکت جدیدی برای صنعت بیمه شده است. به این صورت که برای راننده‌ها سه بازه زمانی در نظر گرفته می‌شود:

  1. زمانی که راننده آنلاین است و منتظر درخواست سفر
  2. راننده درخواستی را قبول کرده و در راه است تا به محل مسافر برسد
  3. مسافر سوار ماشین شده است

اوبر و لیفت به ازای مبالغ 1000 دلار و 2500 دلار، بیمه تصادف برای حالت‌های 2 و 3 ارائه می‌دهند ولی برای حالت اول، اگر تصادفی رخ بدهد تحت پوشش بیمه نخواهد بود. برخی از شرکت‌های بیمه‌ای از این گپ استفاده کردند و آن را به خدمات خود اضافه نمودند.

این نیز یکی دیگر از فرصت‌هایی است که از رشد استارت‌آپ‌های تاکسی، به دست آمده و شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های بیمه می‌توانند شراکت‌های بلندمدتی را به راننده‌ها پیشنهاد بدهند. تجربه جهانی دیگری که می‌تواند دید خوبی به فعالان بیمه ما برای بهره بردن از این فضا بدهد، اقدام استارت‌آپ گرب در قرارداد جدیدش با غول بیمه Chubb است؛ آن‌ها می‌خواهند از داده‌هایی که در پلتفرم گرب ذخیره شده و با استفاده از یادگیری ماشین و تحلیل‌هایی که پیش‌بینی ارائه می‌کنند، برای راننده‌ها بیمه‌های شخصی‌سازی‌شده فراهم کنند.

به‌منظور آگاهی از انواع بیمه‌‌ها برای راننده‌های استارت‌آپ‌های تاکسی، می‌توانید به شماره یازدهم (شماره خردادماه) ماهنامه عصر تراکنش مراجعه کنید.

 

چه چیزی روی میز بگذاریم؟

در اکوسیستم استارت‌آپی، در مورد نتیجه موفقیت‌آمیز پارتنرشیپ (joint venture، Alliance، …) کمتر شنیده‌ایم؛ در سال گذشته همکاری بین اسنپ تریپ و فلایتیو و ادغام علی بابا و زورق از نمونه‌های موفق بودند؛ اما در زمینه اپ‌های تاکسی آیا مشابه استارت‌های موفق دنیا شراکتی شکل گرفته است؟

سال گذشته بیشتر در مورد رقابت بین آن‌ها شنیدیم ولی اخیراً مدیرعامل ماکسیم (استارت‌آپ روسی) در مصاحبه‌ای با شنبه پرس برای همکاری با فعالان دیگر تاکسی آنلاین اعلام آمادگی نمودند که نشان‌دهنده تجربه بین‌المللی آن‌هاست: «پیام ماکسیم به شرکت‌های دیگر فعال در این بخش این است که ما آماده همکاری با آن‌ها هستیم تا به کمک هم بتوانیم به توسعه بازار حمل‌ونقل در ایران کمک کنیم.»

شاید یکی از دلایل شکل نگرفتن این نوع شراکت‌ها، نبود قوانین کاملاً مشخص در صورت عدم پایبندی طرفین به تعهدات مارکتینگ/ تکنولوژیک باشد. همچنین مشکلاتی از این دست که زمانی که استارت‌آپ با یک سرمایه‌گذار هم مشکل دارد و از همکاری او در کار و اعمال نظر در جایی که صاحب‌نظر نیستند، تحت عنوان دخالت اعتراض دارند، نشان می‌دهد که مشخص کردن حدود اختیارات نیاز به فرهنگ‌سازی و دانش مربوطه دارد.

از سوی دیگر، مزایای بسیاری که شراکت‌های استراتژیک می‌تواند برای کسب‌وکارهای ما داشته باشد ارزش آن را دارد که توجه دقیق‌تری روی ملاحظات اجرایی و حقوقی داشته باشیم و با بهره بردن از تجربه و توانمندی مشاوران خارجی یا گروه‌های بین‌المللی مشاوره سرمایه‌گذاری یا سایر کارشناسان خبره داخلی که تجربه این کار را دارند، ریسک ناشی از این توافق‌نامه‌ها را کاهش بدهیم. در واقع درست است که تا رسیدن به همکاری‌های استراتژیک پربازده فاصله داریم ولی همین مورد از جهت دیگر نشان‌دهنده فرصت رشد بالقوه برای اولین‌ها است. به عبارتی دیگر اگر سال 97، به دنبال گسترش قابل توجه فعالیت خودتان هستید پارتنرشیپ یکی از راه‌حل‌های سریع برای شماست که البته تخصص خاص خود را می‌طلبد.

در پایان ضمن قدردانی از تلاش‌های استارت‌آپ‌های تاکسی آنلاین که ارزش‌های جدیدی به ما ارائه کردند، قابل ذکر است که هدف این نوشتار صرفاً آگاهی دادن از تجربه‌های موفق الگوهای جهانی است نه ارزیابی رویکرد استارت‌آپ‌ها در حوزه پرداخت.

3 دیدگاه
  1. هادی می‌گوید

    سلام
    مطالب خوبی بود.
    سپاسگزارم

  2. دکتر هنری می‌گوید

    سلام
    ممنون که بابت اگاهی دیگران وقت صرف کردید و مطالب فوق را جمع اوری نمودید.

  3. کیان کیانی می‌گوید

    برای تهیه بیزنس مدل استارت آپی تمامی نوشته های مفید و نو حوزه اینشورتک وبسایت مفیدتون رو مطالعه کردم و با خوندن این متن ارزشمند و تحلیلی گفتم با کامنتی دستمریزاد بگم به تیم تولید محتوا و خوشحالیم رو از تعداد بالای نویسندگان زن این وبسایت ابراز کنم.. دلشاد و پایدار باشید..

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.