راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

محجوب از جمع‌سپاری ۲۰۰ میلیون تومانی استارت‌آپ فاندینو در یک سال خبر داد

فاندینو یک سیستم جمع‌سپاری مالی است. محمد محجوب، هم‌بنیان‌گذار این استارت‌آپ، در رابطه با فاندینو می‌گوید: «سیستم فاندینو همان گلریزان قدیم است. به این ترتیب که اگر مؤسسات یا استارت‌آپ‌ها کلاً اگر هر فردی طرحی در امر خیریه داشته باشد، طرح را معرفی می‌کنند و اگر در فاندینو مورد تأیید قرار گیرد، ما در سایت فاندینو آن طرح را معرفی می‌کنیم. حتی اگر شخصی بگوید که ایده‌ای دارم ولی پول کافی برای تجاری‌سازی طرح را ندارم، در صورت تأیید طرح، با استفاده از مبالغی که از مشارکت‌های مردمی جمع‌آوری شده است، آن را حمایت خواهیم کرد تا صاحب ایده، طرح خود را اجرایی کند.»

به گزارش خبرگزاری شنبه‌پرس، محجوب می‌گوید: «پلتفرم جمع‌سپاری مالی فاندینو پلتفرمی ایرانی از کرادفاندینگ است. فاندینو تیمی ۷ نفره است که حدود یک سال پیش کار خود را شروع کرد.» او می‌گوید فاندینو در دو حوزه خیریه و استارت‌آپ، فعالیت دارد؛ تا الان ۲۸ طرح تعریف و مجموعاً حدود ۲۰۰ میلیون تومان فاند شده است.

 

مدل کسب درآمد فاندینو

محجوب در رابطه با مدل کسب درآمد فاندینو که توضیح می‌دهد: «از مجموع مبلغ طرح، ۴ درصد به عنوان کارمزد دریافت می‌کند که این مبلغ عملاً مقداری ناچیز است.»

 

فاندی‌بن

محجوب از ابتکار جدید فاندینو می‌گوید که فاندی‌بن نام دارد می‌گوید و آن را به این شکل توضیح می‌دهد: «یک سری از شرکت‌ها اعلام می‌کنند که برای مثال سالیانه مقدار مشخصی را برای انجام امور خیریه اختصاص می‌دهند، فاندی‌بن‌ها می‌تواند به عنوان یک روش تبلیغات سبز، شرکت یا برندها را تبلیغ کند. شیوه کار فاندی‌بن به این صورت است که کد خاصی روی محصولات آن شرکت درج می‌شود. شخصی که محصول را خریداری می‌کند می‌تواند با مراجعه به سایت فاندینو و وارد کردن کد درج‌شده روی محصول، از طرف آن برند، به یک طرح خیریه کمک کند.»

 

وجود شفافیت مالی و گزارش عملکرد طرح‌ها در سایت

محجوب، از ویژگی‌های فاندینو هم به این صورت می‌گوید: «برخلاف مدل‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی برای امور خیریه اعلام و از مردم پول جمع‌آوری می‌کنند، در فاندینو کاملاً شفافیت مالی وجود دارد؛ به این صورت که به ازای هر مبلغی که توسط مردم برای طرح خاصی واریز می‌شود، برروی همان طرح در سایت نمایش داده می‌شود و کاملاً مشخص است که برای هر طرح چه مقدار پول از سوی مردم واریز شده است.» او در ادامه اضافه می‌کند که حتی بعد از واگذاری مبالغ به موسسه یا شخص یا سازمانی که طرح به آن تعلق دارد، فاندینو از طرح بازدید دارد و حتی گزارش می‌گیریم که این مقدار در چه قسمت‌هایی هزینه شده است. حتی از پروژه مورد نظر، گزارش تصویری هم روی سایت قرار داده می‌شود.»

 

در صورت موفق نبودن طرح، مبالغ واریزی مرجوع می‌شود

محجوب به عنوان یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این سیستم به این نکته اشاره می‌کند که اگر مبالغ جمع‌شده برای یک طرح، به حد موردنیاز نرسد، یا اصطلاحاً طرح موفق نباشد، مبالغ واریزشده به اشخاص برگردانده می‌شود. او در ادامه توضیح می‌دهد: «البته مواردی هم به صورت استثناء داریم که مبالغ جمع‌شده کمتر از حد تعیین شده است ولی همان مبلغ هم تا حدی مشکل را برطرف می‌کند. در این موارد، پول جمع‌شده به طرح اختصاص داده می‌شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.