راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

با 9 شرکت فعال در زمینه زنجیره‌بلوک‌ها آشنا شوید

اخیراً بحث‌های اقناعی زیادی پیرامون ارزهای دیجیتال مبتنی بر فناوری زنجیره‌بلوک و برنامه‌های کسب درآمد سریع مطرح شده است اما مسئله مهم دریافتن این مسئله است که قابلیت‌های تکنولوژی محور قدرتمند زنجیره‌بلوک توانایی اجرا کردن تغییرات وسیع اجتماعی را دارا هستند. به گزارش روزنامه سازندگی، در ادامه با ۹ شرکتی که از پلتفرم زنجیره‌بلوک استفاده می‌کنند، آشنا می‌شوید:

شرکت impact PPA

پیشرفت کردن در تأمین انرژی‌های تجدیدپذیر برای نجات یافتن بشر از تغییرات اقلیمی و دسترسی داشتن به انرژی الکتریکی که چنین پیشرفتی را برای انسان مهیا می‌کند می‌تواند برای جوامعی که فاقد منابع انرژی برای راه‌اندازی بیمارستان‌ها یا تصفیه خانه‌های آب هستند، یک مسئله حیاتی و مهم باشد اما تأمین مالی پروژه‌های تجدیدپذیر از لحاظ تاریخی دشوار، طولانی و بوروکراتیک است. شرکت Impact PPA با استفاده از توکن‌ها (دارایی الکترونیکی قابل تجارت) روند سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر را مردمی‌تر و آسان‌تر کرده است. در سیستم این شرکت توکن‌هایی به خریداران و علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری روی انرژی‌های تجدیدپذیر اهدا می‌شود و با این روش، سرمایه گذاران روی پروژه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری می‌کنند. پس از به سوددهی رسیدن این پروژه‌ها، درآمد حاصل شده مجدداً از طریق توکن‌هایی به سیستم بازمی‌گردد و بدین ترتیب خریداران توکن‌ها هزینه برق خریداری شده خود را پرداخت می‌کنند.

 

گروه هوشمند بلاک‌چین (BIG)

درحالی که از فناوری زنجیره‌بلوک به عنوان یک تکنولوژی انقلابی یاد می‌شود، ارتباط تاریخی آن با معاملات غیرقانونی دیجیتالی در دارک وب یا وب تاریک (شبکه‌ای که در دسترس عموم نبوده و بیشتر برای مقاصد غیرقانونی مورد استفاده قرار می‌گیرد و ردیابی فعالیت‌های آن و شناسایی افراد در آن دشوار یا غیرممکن است) مانع از توسعه هرچه بیشتر آن می‌شود. اکثر سرمایه گذاران معاملات دیجیتالی نگران این مسئله هستند که سرمایه‌های آنان در مواردی همچون پولشویی، خرید و فروش مواد مخدر یا فروش برده‌های جنسی سرمایه‌گذاری شود. شرکت BIG با استفاده از نرم‌افزار «بیت رنک» (Bitrank) و با آنالیز کردن زنجیره‌بلوک‌ها و کیف پول‌های الکترونیکی، منابع ارزهای دیجیتالی را که ممکن است در فعالیت‌های مشکوک استفاده شوند، آنالیز می‌کند. این نرم‌افزار همچنین موارد استفاده قانونی و اخلاقی از فناوری زنجیره‌بلوک را نیز معرفی کرده و ابزارهای مالی را از دسترس پولشویان و سوء استفاده‌کنندگان احتمالی خارج می‌کند.

 

شرکت اگریلجر (Agriledger)

در حال حاضر اقتصاد جهانی محصولات کشاورزی گرفتار یک نوع ناکارآمدی شده که به کشاورزان و خریداران این محصولات آسیب زده است؛ مشکلاتی مانند تولید بیش از اندازه یک محصول کشاورزی و بی اهمیت انگاشتن آن زمانی که در کشور دیگری بازار نیاز شدیدی به آن محصول داشته و دچار کمبود مواد غذایی است مسائل دیگری مانند فساد در زنجیره تأمین نیز ممکن است کشاورزان را در عرضه محصولاتشان با مشکلاتی مواجه کند. در سیستم طراحی شده توسط شرکت گریلجر گلریلجر که مبتنی بر بلاک‌چین راه اندازی شده، کشاورزان و تأمین‌کنندگان مواد غذایی به قیمت‌های لحظه‌ای بازار دسترسی داشته و می‌توانند در این بستر معاملات شفاف، تغییرناپذیر و عاری از فساد را انجام دهند.

 

شرکت بلوم (Bloom)

شرکت بلوم با استفاده از فناوری بلاک‌چین شناسه‌های ثابتی را برای کاربران ایجاد می‌کند که این شناسه‌ها برای گزارش بدهی‌های موجود آنان و ارائه یک امتیاز اعتباری جایگزین برای اشخاص به کار می‌رود. این گزارش‌ها از رتبه‌بندی‌های اشتباه مالی مؤسسات سنتی که ممکن است بر اثر عدم دسترسی آنان به تاریخچه معاملات‌شان پیش آمده باشد، جلوگیری می‌کند.

 

شرکت آلیس (Alice)

گسترش اینترنت روند اهدای کمک‌های بشردوستانه را تسهیل کرده و منجر به ایجاد جمعیت انبوهی شده که می‌خواهند از بستر اینترنت برای اهدای کمک‌هایشان استفاده کنند و خیرین می‌توانند به صورت آنلاین حتی با مبالغ اندک به پروژه‌های آنلاین کمک کنند اما مسئله مهم این است که بتوان از نحوه هزینه کرد این کمک‌های بشردوستانه و عدم سوء استفاده از آنان مطمئن شد. شرکت آلیس با استفاده از توکن‌هایی مبتنی بر ارز دیجیتالی «اتریوم» بستری را فراهم می‌کند که کاربران به هر میزان دلخواه به پروژه‌های اجتماعی در سراسر جهان کمک کنند اما این توکن‌ها مشروط به تحقق اهداف اعلام شده این مؤسسات خیریه مانند توزیع ۱۰۰ وعده غذا، کاشت ۱۰۰ درخت و … در اختیارشان قرار می‌گیرد. با استفاده از این روش، فعالیت مؤسسات خیریه مؤثر، شفاف و کارآمد خواهد بود.

 

شبکه هویت جهانی

امروزه هویت‌سنجی افراد به دلیل رشد افزاینده بحران‌های انسانی پیش آمده که در پی آن پناهجویان با ترک خانه‌هایشان تلاش می‌کنند تا بدون اوراق شناسایی در کشورهای دیگری غیر از محل سکونت خود ساکن شوند، اهمیت زیادی پیدا کرده است. در حال حاضر مبارزه با قاچاق کودکان در جهان تبدیل به مسئله‌ای چالشی شده و ارائه خدمات اجتماعی به کودکان قربانی پدیده قاچاق انسان به دلیل در دسترس نبودن اوراق هویتی آنان با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده است. شبکه هویت جهانی با همکاری سازمان ملل متحد و استفاده از تکنولوژی زنجیره بلوک، بستری را فراهم کرده تا بتوان به هویت و اوراق شناسایی تأیید شده و قابل اطمینان افراد اجتماعات محروم بدون توجه به محل زندگی آنان دسترسی پیدا کرد.

 

شرکت هندشیکینگ (Hand shaking)

کارگران مهاجر نیروی عظیم اقتصاد جهانی را تشکیل می‌دهند و اغلب برای یافتن شغل مناسب، کشورها یا حتی قارمه‌ها را می‌پیمایند. متأسفانه به دلیل فاصله بسیار زیاد محلی که آنان برای اولین بار قرارداد کاری امضا می‌کنند و محلی که به کار خود پایان می‌دهند، دچار مشکلات عدیده‌ای می‌شوند زیرا اغلب آنان از خانواده‌های محافظه کار بوده و به دلیل مهاجرت از ساختارهای فرهنگی خانه‌هایشان جدا می‌شوند. در این میان اغلب این کارگران مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند و قراردادهایشان نادیده گرفته می‌شود. شرکت هندشیکینگ برای حل این مشکلات با استفاده از فناوری زنجیره‌بلوک، شبکه‌ای از قراردادهای ایمن، تغییر ناپذیر و قابل دسترس از تمام نقاط جهان ایجاد کرده تا راه سوءاستفاده از کارگران مهاجر مسدود شود.

 

شرکت پراوننس (Provenance)

در حال حاضر شبکه تأمین محصولات با پیچیدگی‌هایی همراه بوده و به هر اندازه که اقتصاد ما جهانی می‌شود، بر پیچیدگی شبکه تأمین افزوده می‌شود. این امر دسترسی مشتریان به اطلاعاتی نظیر محل و چگونگی تولید محصولات را دشوارتر می‌کند. نرم‌افزاری که توسط شرکت پراوننس طراحی شده در حال حاضر توسط بیش از 200 خرده فروش و تولیدکننده مورد استفاده قرار گرفته است. در این نرم‌افزار اطلاعاتی درخصوص مواد اولیه‌ای که در تولید محصولات مختلف استفاده می‌شود، روی یک شبکه زنجیره‌بلوک بارگزاری شده که می‌تواند توسط خریداران قابل دسترس باشد و حق انتخاب‌های مختلفی را پیش روی آنان قرار دهد. این امر منجر به ایجاد شفافیت و سهولت در خرید محصولات شده و کارآیی شبکه تأمین محصولات را بهبود می‌بخشد.

 

شرکت Clean Water Coin

تقریباً نیم میلیارد نفر در سراسر جهان از عدم دسترسی به آب پاک رنج می‌برند و تأثیرات این عدم دسترسی بر روی سلامتی انسان‌ها و آمارهای مرگ و میر ناشی از عدم دسترسی به آب پاک بسیار زیاد است. فعالیت خیریه‌های غیردولتی در زمینه رساندن آب به مناطق محروم می‌تواند این شرایط را تغییر دهد و شرکت Clean Water Coin می‌تواند روند کمک خیرین به این خیریه‌های آب‌رسان را تسهیل کند. انجام هر معامله یا استخراج سکه‌های دیجیتالی در بستر این شرکت، یک درصد از ارزش آن را به خیریه‌ها اهدا می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.