راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کاهش هزینه‌های بانکی در پرداخت‌های آنلاین با پرداخت آفلاین در حمل‌ونقل عمومی

محمد مهدی شیران؛ مدیر بازرگانی شرکت سامانه ساز دلفین آپادانا / امروزه کارمزدی که بانک‌ها در قالب بانک صادرکننده و بانک پذیرنده به شبکه پرداخت کشور می‌پردازند یکی از بزرگترین دغدغه‌ها و چالش‌ها است. کم شدن اسکناس و سکه‌ها در میان شهروندان و روی آوردن آن‌ها به سمت کارت‌های اعتباری در ابتدا بسیار امیدوار کننده بود. چرا که هزینه‌های چاپ اسکناس و ضرب سکه با این کار بسیار کاهش می‌یافت. اما نتیجه در بلند مدت کمی نگران کننده شد. آن هم به این دلیل که مردم حتی برای خریدهای کمتر از 10،000 ریال نیز از کارت‌های اعتباری خود استفاده می‌کردند که با گذشت زمان سیستم‌های بانکی خود را با چالش بزرگی رو به رو دیدند و این چالش هم هزینه‌های بالای کارمزدی بود ک بانک به ازای پرداخت‌های روزانه پرداخت می‌کرد. پرداخت‌های خرد علی‌رغم کم بودن مقدار هر تراکنش، با تعداد زیادی در روز اتفاق می‌افتد. پس یکی از راه‌حل‌ها جدا کردن پرداخت‌های خرد از شبکه بانکی آنلاین است.

 

حال سوالی که در اینجا پیش می‌آید این است که آیا هوشمندسازی تاکسی‌ها با قابلیت پرداخت آفلاین، قادر است استانداردهای حوزه پرداخت خرد را بهینه کند؟

پرداخت خرد یا به عبارتی پرداخت‌های کمتر از 500،000 ریال در بسیاری از اصناف از جمله نانوایی‌ها، سوپرمارکت‌ها، پارکینگ‌ها … به چشم می‌خورد. اما تعداد این دسته پرداخت‌ها در حمل‌ونقل درون شهری چشم‌گیر بوده و مبلغ زیادی را شامل می‌شود.

طبق آمار ارائه شده در سال 1393، گردش مالی در تاکسی‌ها رقمی نزدیک به 150 هزار میلیارد ریال است که این داد و ستد به صورت نقد صورت می‌گیرد. علاوه بر این، چالش‌های موجود در بازار تاکسی‌های درون شهری از جمله تعریف دقیق تعرفه‌های توسط سازمان، عادلانه نبودن کرایه و عدم تطابق هزینه پرداختی و مسیر پیموده شده و همچنین کمبود پول خرد از جانب مسافران، درگیری‌های دائمی بر سر مبلغ کرایه و پرداخت خرد و عادلانه نبودن کرایه از دیدگاه رانندگان، رسیدگی به این حوزه را در اولویت قرار داده است. اضافه بر موارد عنوان شده باید به این نکته نیز اشاره کرد که شهروندان آمادگی لازم برای استفاده از روش‌های نوین در پرداخت خرد در حمل‌نقل درون شهری از جمله تاکسی را دارند و به سمت روش‌های پرداخت حرکت کرده‌اند. در نتیجه احتمالاً بهترین شروع، بازار تاکسی و حمل‌ونقل درون شهری است. همچنین بهترین نتیجه توسط شهروندانی حاصل خواهد شد که کرایه‌های خود را به صورت آفلاین پرداخت می‌کنند.

در این مسیر شهروندان می‌توانند با پرداخت کارمزد تراکنش‌های آفلاین، هزینه خدماتی که دریافت می‌کنند را پرداخت کرده و چالش پول خرد را پایان دهند. هر چند باید به این نکته اشاره کرد که عادلانه شدن کرایه و عدم نیاز به پول خرد برای رند کردن کرایه، مبلغ پرداختی به صورت آفلاین را بسیار کمتر از مبالغ پرداختی کنونی پیش‌بینی می‌کند. به عبارتی عدم نیاز به رند کردن کرایه و پرداخت بیش از میزان تعرفه تعیین شده، باعث خواهد شد تا شهروندان علی‌رغم پرداخت کارمزد، کرایه‌ای بیش از گذشته را پرداخت نکنند.

 

پرداخت آفلاین در تاکسی‌های هوشمند راه‌حل تغییر سیستم پرداخت خرد در کلیه اصناف

پرداخت خرد با سیستم آنلاین هزینه‌های زیادی را به کشور تحمیل کرده است. یکی از دلایل افزایش این هزینه‌ها، پرداخت کارمزد توسط بانک‌ها است، که آفلاین شدن پرداخت می‌تواند سیستم بانکی را از این گردونه خارج کند.

شهروندان با پرداخت هزینه خدماتی که دریافت می‌کنند، یعنی تاکسی هوشمند و پرداخت با استفاده از کارت‌های شهروندی، نه تنها هزینه تعمیرات و نگهداری خدمات را پرداخت می‌کنند بلکه گره کور سیستم پرداخت کارمزد بانکی را نیز می‌گشاید و این در حالی است که بر خلاف تصور عموم کرایه‌ای بیش از پیش پرداخت نخواهند کرد بلکه با محاسبه دقیق کرایه، ممکن است حتی مبلغ کمتری را نیز پرداخت کنند.

 

و اما بانک‌ها

بانک‌ها در این میان مسئولیت اجتماعی بزرگی را بر عهده دارند. آن‌ها باید برای جبران خدمت شهروندان، سرمایه‌گذاری در پروژه پرداخت آفلاین خرد تاکسی‌های هوشمند را به عهده گرفته و ضمن حذف کارمزد غیرواقعی «کارمزد تحمیل شده به سیستم بانکی به ازای کلیه تراکنش‌ها» و تراکنش‌های آنلاین و تبدیل آن به کارمزد واقعی «کارمزد پرداخت شده توسط مسافران به دلیل دریافت خدمات متفاوت» در تراکنش‌های آفلاین خدمتی اجتماعی را بر عهده گرفته و بازار جدید را از آن خود کنند.

در روش‌های جدید پرداخت، دیگر سیستم سنگین شتاب با ظرفیت‌های گسترده خود درگیر پرداخت‌های خرد روزانه شهروندان نخواهد بود. در نتیجه، بانک‌ها نیز چالش بزرگی را پشت سر گذاشته و دیگر سیستم پرداخت و تعریف قدیمی کارمزد هیچ قربانی نخواهد داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.