راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

40 کارشناس به نظرسنجی راه پرداخت درباره آینده تکنولوژی در صنعت بانکداری و پرداخت ایران پاسخ دادند / فناوری ما را به کجا می‌برد؟

40 صاحب‌نظر صنعت پرداخت با شرکت در نظرسنجی راه پرداخت چشم‌اندازی از آینده فناوری تصویر کردند. اینکه در کشور ما کدام فناوری پیش روی این عرصه است و چه راهکارهایی باید در این زمینه اتخاذ شود؛ سوالی بود که در نظرسنجی از فعالان صنعت پرداخت کشور جویا شدیم. آنها اعتقاد داشتند، فناوری‌ها آنقدر دنیا را تغییر داده‌اند که دیگر هیچ چیز مانند گذشته نیست؛ باید خود را با این فناوری‌ها وفق دهیم و آنها را در سیستم بانکداری و صنعت پرداخت کشورمان پیاده کنیم، اما نکته حائز اهمیت از دیدگاه عده‌ای از آنها این بود که باید گذشته و فعالیت‌هایی که انجام شده است را نیز مد نظر قرار دهیم.

به‌طور کلی صاحب‌نظران این صنعت اعتقاد دارند فناوری‌ها یا سرعت و سهولت را افزایش می‌دهند یا امنیت را بیشتر می‌کنند و با توجه به شرایط گوناگون؛ از قانون‌گذاری در کشورها گرفته تا امکانات و زیرساخت‌های موجود، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در تازه‌ترین نظرسنجی راه‌ پرداخت، تکنولوژی زنجیره بلوک بیشترین اقبال را از سوی کارشناسان حوزه به خود اختصاص داد و به‌نوعی اغلب آنها معتقد بودند باید خودمان را با این فناوری همسو کنیم. موبایل‌های هوشمند و اپلیکیشن‌ها نیز پس از آن رتبه دوم را به خود اختصاص دادند. پس از آن نیز بزرگ‌داده، هوش مصنوعی، رایانش ابری، اینترنت اشیا، open API و اومنی چنل، توجهات را به سوی خود جلب کردند.

در این میان برخی اقدامات نیز مهم تلقی شده بود، از جمله؛ تغییر زیرساخت‌ بانک‌‌ها بر مبنای فناوری‌ها، تدوین قانون بانکداری مجازی، شعب مجازی، بانکداری دیجیتال، نوآوری شعب، راهکارهای پرداخت خرد، ماشین‌های یادگیری، استفاده از داده‌ها و تحلیل داده‌های مشتریان، قوانینی مانند احراز هویت، اعتبارسنجی، بازاریابی و مدیریت ارتباطات، کاهش قیمت تمام‌شده محصولات و خدمات، احترام به مخاطب و ارائه سرویس.

 

حلقه‌های مفقوده

صاحب‌نظران اعتقاد داشتند در صنعت بانکداری و پرداخت ایران، حلقه‌های مفقوده‌ای وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. به‌عنوان مثال، آنچه موجب رونق هرچه بیشتر صنعت بانکداری در جامعه می‌شود، تدوین قانون بانکداری مجازی است. اگر این حلقه مفقوده در کشور تدوین شود، استفاده از رایانش ابری (cloud computing) با سرعت بیشتری اجرا خواهد شد.

علاوه بر این قوانینی مانند احراز هویت باید مورد توجه قرار گیرد تا اصالت مشتری تشخیص داده شود. همچنین بحث نظام اعتبارسنجی موضوعی است که به آن پرداخته نشده است.

در زمینه ارتباط با مخاطبان این صنعت نیز نظر آنها این بود که بحث بازاریابی و مدیریت ارتباط با مشتری باید در حوزه فناوری اطلاعات و بانکداری نهادینه شود. اصلی‌ترین موضوع در حوزه سیاست‌گذاری بانک‌ها نیز باید احترام به مخاطب و ارائه سرویس باشد. بحث شعب مجازی، بانکداری دیجیتال و نوآوری شعب نیز موضوعات مهمی هستند که تمرکز بانک‌ها را طلب می‌کنند.

حلقه مفقوده دیگر توجه به گذشته برای تصمیم‌گیری بهتر در آینده بود که مورد تاکید قرار گرفت. به این ترتیب تاثیرات فناوری مورد بررسی قرار می‌گیرد و می‌توانیم در آینده، تصمیمات بهتری بگیریم. به معنای کلی باید به‌جای توجه به تکنولوژی به راه‌حل‌ها نگاه کنیم.

 

زنجیره‌ بلوک، بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال

این روزها اسم بیت‌کوین و بلاک‌چین را زیاد می‌شنویم. در این نظرسنجی نیز صاحب‌نظران عرصه پرداخت و بانکداری کشورمان بیش از همه فناوری‌ها، زنجیره‌ بلوک را دارای اهمیت و اولویت می‌دانستند.

آنها بر آگاهی نسبت به این فناوری تاکید کرده و معتقد بودند قبل از اینکه زنجیره ‌بلوک، زمزمه‌هایی هم برای حضور در این عرصه به گوش می‌رسد. از موضع‌گیری‌های بانک مرکزی گرفته تا قبل از اینکه ارزهای دیجیتال، شرایط را برای نظام اقتصادی دشوار کند، باید پیش‌بینی کنیم و آگاهانه وارد این عرصه شویم تا از فضای آینده عقب نمانیم و با توجه به اینکه بحث روز دنیا بلاک‌چین است، در آغاز، مطالعه و تبادل نظر در ارتباط با این فناوری شروع خوبی است.

به عقیده آنها زنجیره ‌بلوک اگر تا سال گذشته به‌صورت ایده مطرح می‌شد، در حال حاضر به کارهای ساخته‌شده تبدیل شده بود و در آینده‌ای نه‌چندان دور بسیاری از حوزه‌های صنعت فناوری اطلاعات را تحت تاثیر قرار خواهد داد. گفتنی است در چند وقت اخیر نیز توجه بازیگران بخش خصوصی صنعت پرداخت و قانون‌گذاران را به خود جلب کرده است.

 

موبایل و اپلیکیشن‌ها؛ پررنگ‌تر از قبل

کمتر کسی تا چند سال پیش تصور می‌کرد که گوشی‌های هوشمند به این سرعت رشد کرده و اپلیکیشن‌ها جای خود را در آنها باز کنند، اما در آینده‌ای نه‌چندان دور، موبایل پررنگ‌تر از چیزی می‌شود که در حال حاضر وجود دارد.

به اعتقاد کارشناسان حوزه پرداخت حرکت به سمت بانکداری موبایلی به نفع حوزه پرداخت و بانکداری کشور است، همین امر نیز موجب می‌شود تا بتوانیم تراکنش‌های ارزان‌تری داشته باشیم؛ بنابراین باید به بحث کانال‌های ارتباطی با سرویس‌های مختلف؛ به‌ویژه موبایل بیشتر توجه شود.

 

بزرگ‌داده با امتیازات ناشناخته

برخی صاحب‌نظران عرصه پرداخت بحث بزرگ‌داده را موضوعی تلقی می‌کنند که در کشور آنچنان به آن پرداخته نمی‌شود. آنها باور داشتند که امروز ما تمرکز خاصی روی اطلاعات نداریم، در حالی که با پالایش، طبقه‌بندی و بررسی کامل و جامع اطلاعات، می‌توانیم هزینه‌های نظام بانکی را شناسایی و مسیرهایی را فراهم کنیم که ضمن کاهش هزینه‌ها سودآوری را افزایش دهیم.

به اعتقاد آنها، امتیازات تکنولوژی بزرگ‌داده ناشناخته مانده است. در حالی که تحلیل روی این مدل و اطلاعاتی که می‌توانیم از آن استفاده کنیم، نتایج بسیار خوبی دارد و در حوزه‌های بازاریابی، ضدپولشویی و بازرسی بانک‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا خواهد کرد.

 

Open API؛ استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های فین‌تک

Open API یک روند فناوری قابل توجه دیگر بود؛ چراکه بانک‌های ما در رساندن سرویس به دست مصرف‌کننده نهایی خیلی موفق نبوده‌اند. حالا نیز نوبت استارت‌آپ‌هاست که در این حوزه وارد شوند و سرویس‌ها را به دست مصرف‌کننده نهایی برسانند. در آینده نه‌چندان دور نیز این شرکت‌های فین‌تک و استارت‌آپ‌ها هستند که سهم عمده‌ای از بازار را در دست می‌گیرند.

 

اومنی چنل و اینترنت اشیا

ابزارهایی که کسب‌وکار بانکی را تسهیل می‌کنند و باعث انعطاف‌پذیری در سیستم‌های اصلی بانکی می‌شوند، همواره مورد توجه کارشناسان بوده است. یکی از این فناوری‌ها که در رابطه با فناوری‌های بانکی مطرح است و در این نظرسنجی مورد توجه قرار گرفت، اومنی‌چنل‌های بانکی هستند. اینترنت اشیا نیز بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد تا با کمترین تعامل انسانی، ربات‌ها به هوشمندی برسند و در کمترین زمان، کار یک کاربر را انجام دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.