راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اینشورتک، ولث‌تک و رگ‌تک؛ بخش‌های دیده‌نشده فین‌تک / فین‌تک را اغلب با حوزه پرداخت و بانکداری می‌شناسیم، اما در خدمات مالی نباید از اینشورتک، ولث‌تک و رگ‌تک غافل شویم

بحران مالی سال 2007 چهره خدمات مالی را دگرگون کرد. در این فیس‌آف ما شاهد ظهور بازیگران جدیدی هستیم که گرچه بسیار بسیار کوچک‌تر از بازیگران اصلی؛ یعنی بانک‌ها هستند، اما همچون قطرات آب توانسته‌اند به‌خوبی در این صنعت نفوذ کنند. این فعالان کوچک و بزرگ امروز به‌عنوان شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های فین‌تک شناخته می‌شوند. در فین‌تک ما بیش از همه درباره بانکداری و پرداخت گفته و شنیده‌ایم، در حالی که خدمات مالی یک کشور شامل سه ضلع بانک، بورس و بیمه است. بازیگران دو ضلع بورس و بیمه نیز طی سال‌های اخیر ظاهر شده‌اند که هدف آنها دگرگونی خدمات مربوط به مدیریت ثروت و سرمایه‌گذاری و بیمه است. علاوه بر این در دنیا فعالان دیگری نیز اکنون ظاهر شده‌اند که هدف آنها تحول در قانون‌گذاری در خدمات مالی است. این فعالان را امروز با نام‌های اینشورتک، ولث‌تک و رگ‌تک می‌شناسیم.

 

بیمه در عصر فناوری

سایت اینوستومدیا که دائره‌المعارف حوزه فناوری است، می‌گوید: «اینشورتک به استفاده از راهکارهای نوآورانه و فناورانه‌ای اشاره دارد که برای ایجاد بهره‌وری و صرفه‌جویی بیشتر در صنعت بیمه طراحی شده‌اند.»

اینشورتک دسته‌ای از فین‌تک است که فعالان آن تلاش می‌کنند «راهکارهای نوین» ارائه دهند. راهکار نوین به معنی شناختن صنعت بیمه، دارا بودن دانش بیمه‌ای و در ادامه آن ارائه راهکار بهتر برای این صنعت است که هم به نفع بیمه‌گزاران باشد و هم شرکت‌های بیمه‌ای. یکی از اهداف اینشورتک‌های دنیا هم در طراحی کسب‌وکارهای خود این بوده که راهکاری تدبیر کنند که جلوی سیاست‌های انحصارگرایانه بیمه‌های بزرگ را بگیرند و شفافیت این صنعت را برای خریداران بیمه افزایش دهند.

 

ولث‌تک

ولث‌تک از ترکیب دو کلمه wealth به معنی ثروت و رفاه و tech که مخفف تکنولوژی است، آمده و تلاش داشته راهکار جدیدی به فعالان این حوزه ارائه دهد. بازار بورس و سرمایه هرچه وسعت و پیچیدگی بیشتری داشته باشد، بیشتر به ابزاری برای ساده‌سازی، تحلیل یا مشاوره نیاز دارد تا از دور میدان خارج نشود.

استارت‌آپ‌های ولث‌تک دقیقا برای پاسخ به همین مساله و نیاز کاربران به وجود آمده‌اند. در ایران، سرمایه‌گذاری برای مردم به معنی سپردن پول‌هایشان به بانک‌ها یا در نهایت خرید سکه و ارز است. با این حال حضور استارت‌آپ‌هایی که سرمایه‌گذاری در بورس را به تجربه‌ای شیرین و نه پیچیده ـ که تنها عده‌ای خاص از پس آن برمی‌آیند ـ تبدیل می‌کنند، می‌تواند راهی برای اقبال بیشتر مردم به این بازار باشد.

اکنون استارت‌آپ‌های ولث‌تک ایران از سایت‌های اعلام قیمت و ارائه نمودار سهم‌های پرطرفدار بسیار جلوتر رفته‌اند و به پلت‌فرمی برای ارائه راهکار بسیاری از مسائل و مشکلات این بخش از اقتصاد تبدیل شده‌اند. فعلا تبلیغات زیادی روی آنها انجام نشده و به شهرت بسیاری از استارت‌آپ‌های حوزه فین‌تک نرسیده‌اند.

به نظر می‌رسد استارت‌آپ‌های حوزه ولث‌تک در ایران راه مناسبی را طی می‌کنند. بازار بورس تا پیش‌ از این در برخی قیمت‌ها مانند اعلام قیمت سهام‌ آنلاین و به‌روزشده بود و بسیاری از مردم می‌توانستند از طریق اینترنت تغییرات بازار را دنبال کنند؛ اما ارائه مشاوره و تحلیل‌های آنلاین، ارزش افزوده‌ای است که این استارت‌آپ‌ها با خود به‌همراه آورده‌اند. ویژگی مناسب دیگر آنها تنوع در مخاطبان است. فعالان صنعت بورس و سرمایه تنها مخاطبان این استارت‌آپ‌ها نیستند و علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری که تا پیش‌ از این نمی‌توانستند به افراد مطلع و باتجربه در این حوزه دسترسی داشته باشند، اکنون با کمک این استارت‌آپ‌ها به صنعت بورس راه پیدا کرده‌اند. ورود ولث‌تک‌ها به این حوزه جدید است و به همین علت نمی‌توان تاثیرگذاری حضور آنها را به‌خوبی حدس زد؛ اما می‌توان گفت این ولث‌تک‌های ایرانی راه خود را خوب شروع کرده‌اند.

 

رگ‌تک

رگ‌تک‌ها آن بخش از فین‌تک هستند که می‌خواهند به قانون‌گذاران کمک کنند. برخی این بخش را انقلاب بعدی در حوزه صنعت خدمات مالی می‌دانند که در بیشتر مواقع برای کاهش هزینه‌ها و پیچیدگی پایبندی به انبوه قوانین وضع‌شده پس از بحران مالی سال 2007 استفاده می‌شود. قوانین و پیش‌نیازها در صنایع مختلف؛ به‌ویژه در بخش خدمات مالی نسبت به گذشته سختگیرانه‌تر شده‌اند. این امر موجب نیاز به فناوری شده تا بتواند در سازگاری سریع با تغییرات قوانین و مقررات کمک کند. پروژه‌های مقرراتی به‌دلیل نیاز به مدیریت حجم بالای داده‌ها، پیچیدگی فرایندها و نیز ثبت اجباری اسناد، می‌تواند بسیار هزینه‌بر باشد. صنایع متعددی؛ از جمله بخش خدمات مالی دولت و قانون‌گذاری محیط زیست، سلامت و مدیریت ریسک فروشندگان، به طرح‌های رگ‌تک نیاز دارند. در ایران بازیگران محدودی وارد حوزه رگ‌تک شده‌اند، اما این امید هست که در آینده شاهد حضور استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دیگری در این حوزه باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.