راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

«عصر تراکنش» به پله دهم رسید / شماره اردیبهشت‌ماه ماهنامه عصر تراکنش منتشر شد

شماره اردیبهشت‌ماه ماهنامه عصر تراکنش منتشر شد. عصر تراکنش ماهنامه‌ای است تحلیلی و آموزشی که در زمینه فین‌تِک منتشر می‌شود. فین‌تک یعنی کاربرد نوآورانه فناوری در ارائه خدمات مالی. بانکداری، پرداخت، بورس و بیمه بخشی از خدمات مالی‌اند و مانند زیرساختی برای انجام تجارت و کسب‌وکارها عمل می‌کنند. اساس کسب‌وکارهای مالی هم بر تراکنش قرار دارد.

عصر تراکنش در هر شماره به‌سراغ یکی از چهره‌های فین‌تک ایران می‌رود. مصطفی بهشتی‌روی، سوژه گزارش یک این ماهنامه را به خود اختصاص داده و در گفت‌وگویی با وی درباره تجربه‌های او از سال‌های دور پرداخته شده است. بهشتی‌روی از چهره‌های شناخته‌شده و قدیمی بانکداری در ایران است.

حکمرانی زنجیره بلوک بر استارت‌آپ‌ها؛ معرفی 50 استارت‌آپ برتر فین‌تک سال 2018 به انتخاب نشریه فوربس، سیاره پرداخت خرد و قمرهایش، از بازی مجیک تا ورشکستگی مت‌گاکس، آیا ICO آینده کرادفاندینگ است یا یک حباب زودگذر؟ بررسی آینده ICO با توجه کلاهبرداری‌های اخیر، روزنه‌هایی روی در بسته ارز، دولت برای تأمین ارز مورد نیاز کشور چه راه‌هایی پیش روی خود دارد؟ چرا باید USSD را از نظام پرداخت کارتی کشور حذف کرد؟ کالبدشکافی اشکالات امنیتی USSD، سکه‌های طلای مجازی دولت، آینده ارزهای روزنگاری‌شده دولتی چه خواهد شد؟ پارادوکس قانون‌گذاری، تناقض میان ارزهای رمزنگاری‌شده حاکمیتی و فلسفه زنجیره بلوک،‌ خوشه‌بندی جامعه پول دیجیتال، خلاصه‌ای از گزارش موسسه پژوهش‌های استراتژیک اقتصادی برلین، ارابه مرگ و ظهور اینشورتک عنوان‌های بخشی از مطالب این شماره هستند.

گزارش اصلی این شماره با عنوان «شمایل یک بانکدار کلاسیک» است که در آن مصطفی بهشتی‌روی از سال‌های گذشته فضای بانکداری ایران می‌گوید.

نگاهی به درون این شماره عصر تراکنش

ماهنامه عصر تراکنش دارای سه بخش کلی ایران، جهان و راهنما است. در بخش ایران و جهان گزارش‌هایی درباره کسب‌وکارهای فین‌تک ایرانی و غیرایرانی منتشر می‌شود. مخاطبان عصر تراکنش در بخش راهنما هم مطالب آموزشی و دانشنامه‌ای درباره فین‌تک ایران و جهان را مطالعه می‌کنند.

مینا والی، مدیرمسئول این ماهنامه در یادداشت خود با عنوان «حمایت از کالای ایرانی یا چگونه پایمان را روی پوست موز نگذاریم» نوشته است: «نام‌گذاری سال 1397 تحت عنوان «حمایت از کالای ایرانی» گرچه انتخاب هوشمندانه‌ای است و هدفی جز رشد اقتصادی و کاهش بیکاری در کشور ندارد، اما اگر ابهامات را رفع نکنیم، این نام‌گذاری فقط می‌تواند نقش یک شعار را داشته باشد. اگر تعریف درستی از «حمایت» و «کالای ایرانی» نداشته باشیم، نباید امیدی هم به تحقق اهداف این شعار داشته باشیم. در این یادداشت ضمن پرداختن به شعار سال جدید، 17 مطالبه‌ای را که در شماره‌های قبلی ماهنامه بررسی کرده بودیم، دوباره کالبدشکافی خواهیم کرد. احتمالاً علمای مدیریت با شعار امسال یک مشکل بزرگ دارند. اگر به تاریخچه مدیریت علمی نگاهی بیندازیم، متوجه این ایراد خواهیم شد. تیلور را پدر مدیریت علمی می‌دانند. او مهندس مکانیکی بود که در صنعت فولاد آمریکا کار می‌کرد. تیلور اواخر قرن نوزدهم مشاهداتی را در این صنعت انجام داد و بر اساس زمان‌سنجی و حرکت‌سنجی، مدیریت علمی را پایه‌گذاری کرد. مشاهدات او نشان داد اگر یک فرد فقط بخش کوچکی از یک خط تولید را انجام دهد، کارایی‌اش بالا می‌رود، اما اگر افراد را مجبور کنیم که همه خط تولید را خودشان یک‌تنه انجام دهند، کارایی و اثربخشی‌شان کاهش محسوسی پیدا می‌کند.»

ایران، جهان و راهنما

چهره‌ها یکی از زیربخش‌های قسمت ایران است که در هر شماره به معرفی چهره‌های مهم ماه می‌پردازد. دکتر روزبه ترابی، مدیرعامل شرکت داده‌کاوان؛ امید جعفری و محمدسجاد فلاح، هم‌بنیان‌گذاران دراپز؛ فرید ستاره، معاون تحقیق و توسعه سپ و نیما نامداری، معاون طرح و توسعه شرکت ارتباط فردا انتخاب‌های این شماره عصر تراکنش هستند. در بخش فوکوس هم تک‌عکس‌هایی درباره مهم‌ترین رویدادهای ماه انتخاب می‌شود که در این شماره تصاویری از حریم عابربانک، دستگاه صندوق فروشگاهی توسن تکنو و موزه لوور ایران منتشر شده است.

در بخش جهان علاوه بر معرفی چهره‌های مطرح فین‌تک، مقاله‌هایی در زمینه ICO، قانون‌گذاری در زمینه ارزهای رمزنگاری شده منتشر شده است. در این شماره ۵۰ استارت‌آپ مطرح فین‌تک جهان در سال ۲۰۱۸ نیز معرفی شده‌اند.

در بخش راهنمای این شماره، کتاب‌هایی در زمینه فناوری‌های مالی و انتخاب‌هایی در میان فیلم‌های مستند ارائه شده است. بخشی از کتاب گسست بانک و مطلبی درباره آشنایی با اینشورتک نیز در این شماره به چشم می‌خورد.

ماهنامه عصر تراکنش در ۱۱۶ صفحه رنگی با کاغذ گلاسه به قیمت 20 هزار تومان ابتدای هر ماه منتشر می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت اشتراک این ماهنامه در سراسر کشور، می‌توانید با شماره 46010539 تماس بگیرید. همچنین دریافت اشتراک از طریق وب‌سایت راه پرداخت هم ممکن است؛ نسخه الکترونیکی نشریه عصر تراکنش در اپلیکیشن‌های جار و طاقچه نیز ارائه می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.