راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

۶ نکته که باید قبل از سرمایه گذاری در دنیای ارزهای رمزنگاری‌شده در نظر بگیرید

ارزهای رمزنگاری‌شده جز موضوعات بسیار داغ این روزها شده، مردم در سراسر دنیا هزاران و بلکه شاید میلیون‌ها دلار در این بازار سرمایه گذاری کرده‌اند، با این وجود میزان بازده در این بازار تحت تاثیر ریسک و نوسان بسیار زیادی است بنابراین برای سرمایه گذاری در این حوزه می‌بایست بخشی از وقت خود را در جهت تحقیق بگذرانید.

به گزارش میهن بلاک، در مطلب زیر شش مورد از نکات مثبت و منفی ذکر شده است که دانستن آن‌ها قطعا برایتان مفید است.

 

1-   مثبت: بازده و سود شما می‌تواند بسیار زیاد باشد

هر روز شما داستان های دیوانه کننده درباره افرادی که با ارزهای رمزنگاری‌شده بسیار پولدار شده اند می‌شنوید، به عنوان مثال اگر شما در سال ۲۰۱۳ مبلغ ۱۰۰۰ دلار را در بیت‌کوین سرمایه گذاری می‌کردید امروز چیزی در حدود ۴۰۰ هزار دلار سرمایه داشتید. تعدادی از آلتکوین‌ها که در حال حاضر جز ۱۰ کوین برتر از نظر مارکت کپ هستند، طی چند ماه گذشته در حدود ۱۰۰۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

 

2-  منفی: تیم‌های بی تجربه

هر ارز رمزنگاری‌شده اساسا یک استارت‌آپ است که هدفشان ارائه محصولی است که مشکلی را حل کند. حوزه ارزهای رمزنگاری‌شده نسبتا حوزه جدیدی است، تعداد زیادی از تیم‌ها هستند که تجربه بسیار کمی در این فضا دارند و همچنین از افرادی تشکیل شده‌اند که دانش و خبرگی لازم را  برخوردار نیستند. درست مثل یک استارت‌آپ، اگر تیمی به درستی مدیریت نشود کل پروژه با شکست مواجه می‌شود. در بیشتر پروژه ها اطلاعاتی درباره اعضای تیم پروژه موجود است و شما همینطور می‌توانید با جستجو اسامی آن‌ها در لینکدین به اطلاعات خوبی دست پیدا کنید.

 

3- مثبت: سیال بودن

وقتی شما روی یک استارت‌آپ سرمایه گذاری می‌کنید، دسترسی به پولتان ممکن است برای چند سال مسدود شود، مگر اینکه کسی سهم شما را بخرد و یا شرکتی که در آن سرمایه گذاری کرده‌اید عمومی شود. بنابراین هنگامی که شما در ارزهای رمزنگاری‌شده سرمایه گذاری می‌کنید، سرمایه‌ی شما خاصیت سیال بودن دارد.

شما در بازار ارزهای رمزنگاری شده می‌توانید در هر زمان خرید و فروش کنید، بازار ۲۴ ساعته در تمام طول روز و در هفت روز هفته فعال است. به طور کلی خرید و فروش‌ها فوری اتفاق می‌افتد به گونه‌ای که می‌توانید زمانی که نوسانات در بازار رخ می‌دهد سریعا واکنش نشان دهید.

 

۴- منفی: مشکلات فنی

سخت‌ترین چیز برای افرادی که در بازار ارزهای رمزنگاری‌شده سرمایه گذاری می‌کنند این حقیقت است که تمامی این ماجراها دیجیتالی است و خیلی ملموس نیست. شما تقریبا در هر زمینه دیگری سرمایه گذاری کنید می‌توانید به نحوی به صورت فیزیکی سرمایه خود را لمس کنید اما قاعدتا نمی‌توانید مثلا یک بیت‌کوین را در دستهایتان نگه دارید. با توجه به اینکه این دارایی‌ها دیجیتال هستند شما اغلب با مشکلات فنی مواجه خواهید شد. وقتی مبادلات و خرید و فروش ها خیلی زیاد باشد و اصطلاحا در زمان شلوغی باشیم، مارکت‌ها و اکسچنج‌ها ممکن است خیلی کُند عمل کنند، سپرده‌ها و انتقال دارایی‌ها (deposits and withdrawals) برای توکن‌های اصلی معمولا در زمانی که شبکه شلوغ است غیرفعال می‌شوند حالا اگر بخواهید در این زمان‌ها کوین‌های خود را بفروشید یا به جایی انتقال دهید متاسفانه مورد لطف اکسچنج‌ها قرار می‌گیرید و عملا کاری از دستتان برنخواهد آمد.

 

۵- مثبت: شفافیت

تعداد قابل توجهی از ارزهای رمزنگاری‌شده همراه با تعهداتشان بسیار شفاف عمل می‌کنند. اکثریت جزییات کافی را در وایت پیپیرهایشان پوشش می‌دهند. (یک سند مفصل که شامل توضیحاتی در رابطه با پروژه و تکنولوژی است.) که معمولا شامل نقشه راه، اعضای تیم و اغلب اوقات کُد آنها است. کُدها معمولا در گیت هاب (Github) برای عموم در دسترس است. اگر فعالیت‌ها در گیت‌هاب کم باشد این اتفاق معمولا نشانه‌ی خوبی نیست.

 

۶- منفی: امنیت

امنیت یکی از بزرگترین اشکالاتی است که دنیای ارزهای رمزنگاری‌شده دارد. اکسچنج‌ها می‌توانند هک شوند و میلیون‌ها دلار دارایی کاربران به سرقت برود. کسانی که کلیه‌ دارایی  خود را در اکسچنج‌ها نگهداری می‌کنند باید آمادگی هرگونه اتفاقی را داشته باشند. ارزهای رمزنگاری‌شده بیمه نیستند و به این زودی‌ها هم این اتفاق نمی‌افتد. شما در خرید و فورش دارایی‌هایتان و یا نگهداری آنها باید خیلی مراقب باشید. پشنهاد می‌شود از یک کیف پول Cold Storage استفاده کنید. کد خصوصی شما دسترسی به کوین‌هایتان را در زنجیره‌بلوک فراهم می‌کند. بهتر است این کلید خصوصی را به صورت آفلاین و در یک جای امن نگهداری کنید.

به طور کلی سرمایه گذاری در ارزهای رمزنگاری‌شده با ریسک همراه است. بازار از ثبات کافی برخوردار نیست و این فناوری هنوز خیلی جوان است، هرچند که هنوز فرصت خوبی برای افراد علاقمند به سرمایه گذاری است، اما در نهایت برای هرگونه سرمایه گذاری نیاز به تحقیقات جامع دارید.

1 دیدگاه
  1. آرش می‌گوید

    خیلی ممنون بابت ذکر منبع. البته که میهن بلاکچین درست هستش

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.