راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به انواع شیوه‌های پرداخت الکترونیکی قبوض

با شیوه‌های جدید پرداخت الکترونیکی برای پرداخت قبوض شهری دیگر نیازی به مراجعه حضوری به بانک‌ها نیست و شما می‌توانید از بین روش‌های در دسترس، راحت‌ترین روش را برای پرداخت غیرحضوری قبوض انتخاب کنید. در این مطلب قصد داریم مروری داشته باشیم به مجموعه‌ای از بهترین، ساده‌ترین و امن‌ترین روش‌های غیرحضوری پرداخت قبوض.

 

شیوه‌های مختلف پرداخت الکترونیکی قبوض

1. پرداخت قبوض با خودپرداز

برای پرداخت قبوض با دستگاه خودپرداز نیازی نیست که دستگاه خودپرداز و کارت بانکی شما از یک بانک باشند. برای پرداخت قبوض با دستگاه خودپرداز به کارت بانکی خود و رمز اول کارت خود نیاز دارید. برای این کار، پس از واردکردن کارت در دستگاه خودپرداز، در منویی که نمایشگر نشان می‌دهد، گزینه «پرداخت قبوض» را انتخاب کنید.

در مرحله بعد شما باید «شناسه قبض» و «شناسه پرداخت» را وارد کنید. درصورتی‌که شرکت صادرکننده قبض شما از سوی بانک پشتیبانی شود، روی صفحه‌نمایش دستگاه خودپرداز، مشخصات قبض شما (ازجمله نوع و مبلغ قبض) نمایش داده می‌شود؛ سپس در صورت صحت موارد فوق، گزینه «تأیید» یا «پرداخت» را انتخاب کنید.

پس از انجام مراحل پرداخت، شماره رهگیری به شما نمایش داده می‌شود و خودپرداز یک رسید چاپی به شما می‌دهد.

 

2. پرداخت قبوض با کارت‌خوان

روش بعدی پرداخت قبوض با استفاده از دستگاه کارت‌خوان است. برای این کار باید مراحل زیر را انجام دهید:

1. کارتتان را روی دستگاه کارت‌خوان بکشید.

2. گزینه پرداخت قبوض را انتخاب کنید.

3. «شناسه قبض» و «شناسه پرداخت» را وارد کنید. سپس دستگاه کارت‌خوان مبلغ قبض را نمایش می‌دهد و درصورتی‌که اطلاعات مورد تأیید شما بود، رمز کارت خود (رمز اول) را وارد کنید.

4. دستگاه پس از انجام عملیات، یک رسید به شما تحویل خواهد داد.

 

3. پرداخت اینترنتی قبوض

اگر به اینترنت دسترسی دارید، پرداخت قبوض به‌صورت اینترنتی یکی از راحت‌ترین روش‌های انجام این کار است. برای پرداخت قبوض به‌صورت اینترنتی به شماره ۱۶ رقمی روی کارت، رمز دوم (رمز خرید اینترنتی)، تاریخ انقضای کارت و CVV2 نیاز خواهید داشت. علاوه بر این، به «شناسه قبض» و «شناسه پرداخت» قبضی که قصد پرداختش را دارید نیز نیاز دارید.

برای انجام این کار: 1. به آدرس اینترنتی بانک خود مراجعه کنید. (الزاماً نیازی نیست حتماً از وب‌سایت بانک خود استفاده کنید؛ می‌توانید از وب‌سایت دیگر بانک‌ها هم استفاده کنید)

** توجه داشته باشید که تقریباً همه بانک‌ها برای پرداخت قبوض یک صفحه مجزا دارند که بدون هیچ رمز عبوری می‌توانید وارد آن شوید و قبوض را پرداخت کنید؛ اما چنانچه بانک موردنظر شما چنین قابلیتی ندارد، احتمالاً برای پرداخت اینترنتی قبوض از سایت آن بانک، باید وارد قسمت اینترنت بانک آن بانک شوید.

2. پس از ورود به صفحه پرداخت قبوض بانک، باید اطلاعات موردنظر شامل شناسه قبض، شناسه پرداخت، شماره کارت و… را وارد کنید.

** معمولاً پس از واردکردن «شناسه قبض» و «شناسه پرداخت»، اطلاعات قبض شامل مبلغ قبض و نوع خدمات (برق، گاز و…) نمایان می‌شود.

3. برای تکمیل پرداخت، باید رمز دوم کارت را وارد کنید.

4. پس از پرداخت، تأییدیه قبض شامل کد رهگیری به شما نمایش داده می‌شود.

 

4. پرداخت قبوض با استفاده از اپلیکیشن‌های پرداخت یا همراه بانک‌ها

یکی از راحت‌ترین روش‌های پرداخت قبوض، استفاده از اپلیکیشن‌های پرداخت و همراه بانک‌ها است. با استفاده از این اپلیکیشن‌ها می‌توانید به دو صورت «اسکن بارکد قبض» و «واردکردن اطلاعات قبض به‌صورت دستی» قبض‌هایتان را پرداخت کنید. بعد از واردکردن اطلاعات یا اسکن بارکد قبض، با واردکردن شماره کارت و رمز دومتان، قبضتان پرداخت خواهد شد.

ببینید: دانلود و معرفی اپلیکیشن‌‌های پرداخت

ببینید: آموزش چگونگی استفاده و دانلود همراه بانک تمام بانک‌های کشور

 

5. پرداخت قبوض با تلفن‌بانک

شما می‌توانید از طریق تماس با شماره تلفن‌بانک بانک‌ها یا از طریق شماره‌های اختصاصی پرداخت تلفنی قبوض، قبض‌های خود را پرداخت کنید.

** توجه داشته باشید که برای پرداخت تلفنی قبوض، علاوه بر «شناسه پرداخت» و «شناسه قبض»، به «شماره کارت بانکی» و «رمز دوم کارت» نیاز دارید.

چنانچه قصد دارید قبض خود را با تلفن‌بانک یکی از بانک‌ها پرداخت کنید، می‌توانید شماره تلفن‌بانک بانک خود را از طریق «صفحه تلفن‌بانک راه پرداخت / لیست کامل شماره تلفن‌بانک همه بانک‌ها» پیدا کنید و چگونگی پرداخت آن را ببینید.

1 دیدگاه
  1. ناشناس می‌گوید

    چگونه ميتوانيم شناسه قبض وپرداخت را فهميد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.