راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ارزهای رمزنگاری‌شده و ماینینگ در قزاقستان ممنوع خواهد شد یا نه؟

ماه گذشته خبری از قزاقستان منتشر شد مبنی بر اینکه بانک مرکزی این کشور قصد دارد تا قانون مربوط به ممنوعیت خرید و فروش ارزهای رمزنگاری‌شده و همینطور استخراج این ارزها در قزاقستان را پیاده‌سازی کند و دلیل این کارشان هم به خاطر خطراتی بود که در این راستا مشاهده شده بود.

اما در ادامه خبرهای متضادی هم در این باره شنیده شد که این کشور چنین ممنوعیتی را اعمال نخواهد کرد و بانک مرکزی کشور هیچ اختیاری برای ممنوعیت چنین فعالیت‌هایی ندارد.

حالا برای اینکه بیشتر بدانیم در این کشور چه خبر است و بالاخره قزاقستان جزو کشورهایی می‌شود که می‌خواهد عملیات استخراج ارزهای رمزنگاری‌شده را ممنوع کند و یا صرفا بیانیه نامعتبری از جانب برخی مقامات است که شاید اصلا به کل نتوانسته‌اند این تکنولوژی را درک کنند.

دانیار آکیشو رئیس هیئت‌مدیره بانک مرکزی قزاقستان چندو قت پیش اعلام کرد: «این کشور قصد دارد تا تمام فعالیت‌های مربوط به خرید و فروش ارزهای رمزنگاری‌شده و همینطور استخراج این ارزها را ممنوع کند.»

دانیار آکیشو

درواقع به نقل از بانک مرکزی کشور اعلام شد: «بانک مرکزی قزاقستان در مورد مسئله ارزهای رمزنگاری‌شده بسیار محتاط و محافظه کار است به همین دلیل هم می‌خواهیم خرید و فروش ارزهای رمزنگاری‌شده با استفاده از پول ملی را در کشور ممنوع کنیم.»

دلیل چنین اقدامی هم، همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم به خاطر خطرات و مشکلاتی بود که این مقامات حول و حوش موضوع ارزهای رمزنگاری‌شده حس کرده بودند.

آکیشو درباره این اقدام توضیح داد: «هدف ما به حداقل رساندن خطرات این حوزه در ارتباط با بازار ملی است. امام مطمئنا هیچ یک از بانک‌های مرکزی قابلیت کنترل کامل این بازار در سطح بین‌المللی را ندارد و به همین دلیل حداقل کاری که می‌توانستیم انجام دهیم این بود جلوی خطرات رمزنگاری‌شده‌ها در عرصه پول ملی خودمان را بگیریم.»

مسلما استفاده از این ابزار برای انجام فعالیت‌های پول‌شویی و فرار از مالیات هم ازجمله خطراتی است که پس ذهن آکیشو برای خطرناک شمردن ارزهای رمزنگاری‌شده جاخوش کرده است.

اما موضوع جالب توجه این است که علاقه به ارزهای رمزنگاری‌شده در این کشور در مقایسه با سال گذشته، 15 برابر افزایش داشته است. شهروندان هم 10 برابر بیشتر از قبل به دنبال پیدا کردن مطالب مربوط به ارزهای رمزنگاری‌شده و استخراج این ارزها هستند.

.

چرا برخی به‌دنبال ممنوعیت رمزنگاری‌شده‌ها هستند؟

به مدت 80 سال، قزاقستان بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود که در آن فعالیت‌های کارآفرینی جرم محسوب می‌شد و خرید و فروش شخصی هر کالایی توسط افراد، مجازات‌های سنگینی به دنبال داشت.

اما در دنیای مدرن قزاقستان می‌تواند گفت که دیگر وضعیت به روال گذشته نیست و بسیاری از مدیران شرکت‌های بزرگ کشور تحصیلات خودشان را در کشورهای غربی گذرانده‌اند و بسیاری از آنها هم عضو آیوی لیگ بوده‌اند. افرادی که به لطف وجود آنها کشور رو به جلو حرکت می‌کند و پیش می‌رود.

اما گویا رئیس بانک ملی قزاقستان هیچ‌وقت سابقه فعالیت‌های کسب‌وکاری نداشته است. او فارغ‌التحصیل موسسه اقتصاد مالی کشور در دهه 90 است و گویا در همان حال و هوا مانده است و قصد دارد که کشور را به همان دوران بازگرداند.

.

نوآوری‌های قزاقستان

حجم زیادی از پول صرف دیجیتالی کردن قزاقستان می‌شود و 70 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور از فروش منابع معدنی مانند نفت و گاز و زغال سنگ حاصل می‌شود

در حال حاضر هم دولت به‌دنبال این است تا بتواند وابستگی کشور به این مواد معدنی را قبل از اینکه نفت کشور به اتمام برسد و یا قیمت کاهش پیدا کند، از بین ببرد تا بتوانند از هرگونه بحران‌های اقتصادی در این کشور جلوگیری شود.

با این وجود هستند کسانی که واکنششان نسبت به هر چیز جدیدی که درکش نمی‌کنند این است که فی‌الفور آن را ممنوع کنند.

در اکتبر سال 2017 بود که دانیار آکیشو گفت که واقعا نتوانسته ارزهای رمزنگاری‌شده را درک کند و باتوجه به بیانیه جدیدی هم که اعلام کرد متوجه می‌شویم که هنوز هم نتوانسته ماهیت ارزهای رمزنگاری‌شده را بفهمد.

ظاهرا ممنوعیت خرید و فروش و استخراج ارزهای رمزنگاری‌شده موضوعی است که توسط وزارت صنایع و معادن کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد و با این حال هنوز هیچ مقام رسمی از آن سازمان چنین اظهاراتی نکرده است البته باید گفت که موضع بانک مرکزی قزاقستان با سیاست‌های دولت و با هیچ‌کدام از دیگر بخش‌های دولتی سازگار نیست.

قبلا هم شاهد چنین اتفاقات مشابهی در کشورهایی مانند نیجریه و کره جنوبی بوده‌ایم؛ کشورهایی که باتوجه به درک اندک و ناچیزی که مفاهیم ارزهای رمزنگاری‌شده و زنجیره بلوک داشتند، سعی کردند تا فعالیت‌های مبتنی بر آنها را در کشورشان ممنوع کنند.

از آنجایی که ارزهای رمزنگاری‌شده و فناوری زنجیره بلوک دوقلوهای بهم چسبیده به حساب می‌آیند، می‌توان گفت که ممنوعیت فناوری زنجیره بلوک می‌تواند سیاست‌های اتخاذشده دولت از سال‌ها قبل را خدشه‌دار کند.

نورسلطان نظربایف

استفاده از فناوری زنجیره بلوک

قزاقستان جزو اولین کشورهایی بود که به سمت استفاده و به کارگیری از فناوری زنجیره بلوک پیش رفت و این خبر هم بارها توسط رئیس جمهور و نخست وزیر کشور اعلام شد.

برای مثال رئیس‌جمهور کشور، نورسلطان نظربایف پیشنهاد داده بود که می‌توان از فناوری زنجیره بلوک در سیستم پرداخت مالیات کشور و همینطور در بخش‌های بارگیری آنلاین و عملیات کمرگ استفاده کرد.

همچنین قرار است که بخش مالیات برارزش افزوده مبتنی بر زنجیره بلوک هم تا سال 2019 در کشور راه‌اندازی شود. اما همانطور که مشاهده می‌شود، بیانیه بانک مرکزی کشور کاملا با سیاست‌های توسعه‌ای کشور در تضاد است. پاییز امسال بود که رئیس جمهور کشور به بازار سرمایه بیت‌کوین و اتریوم اشاره کرد و در کل ارزهای رمزنگاری‌شده را «نوآوری تمام و کمال» توصیف کرد.

حالا با تمام این تفاسیر به نظر شما قزاقستان این آمادگی را دارد که به‌عنوان کشور پیشرو در پذیرش ارزهای رمزنگاری‌شده و فناوری زنجیره بلوک در آسیانه میانه فعالیت کند؟

منبع: Bitcoin.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.