راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سیف: پیگیری مؤسسات مالی غیرمجاز برایم هزینه ایجاد کرد

رئیس‌کل بانک مرکزی درباره آخرین وضعیت مؤسسات مالی غیرمجاز گفت: «دیگر موسسه مالی غیرمجازی در کشور وجود ندارد و تمام دغدغه من این است که مشکل بخشی از سپرده‌گذاران که مانده‌اند را حل کنم.»

ولی‌الله سیف درباره اینکه سخنگوی دولت بارها اعلام کرده است نخستین فردی که به وجود مؤسسات مالی غیرمجاز مطرح کرد رئیس بانک مرکزی بود، چگونه به وجود این مؤسسات پی بردید؟ گفت: «بانک مرکزی وظیفه دارد در بازار پول نظارت داشته باشد. ما کار خاص و اضافه‌ای انجام ندادیم بلکه وظیفه خود را انجام داده‌ایم. قطعاً اقدامی که مخل نظام پولی و بانکی باشد و اختلال ایجاد کند با آن برخورد می‌کنیم.»

به گزارش ایلنا، او ادامه داد: «مؤسسات در بازار پولی بانکی اختلال ایجاد کرده بودند که ما با شناسایی آنها دیگر اجازه فعالیت ندادیم و می‌توانم بگویم دیگر هیچ موسسه غیرمجاز مالی در کشور وجود ندارد.»

او در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که افکار عمومی مطالبه می‌کند تا سرشاخه‌های اصلی این مؤسسات معرفی شوند آیا چنین اتفاقی خواهد افتاد یا خیر؟ عنوان کرد: «این بخش از کار مانده است. پرونده تمامی این افراد در مراجع قضایی است و طبیعتاً با تحقیقاتی که قوه قضائیه در کنار همکاران ما انجام می‌دهند این اتفاق خواهد افتاد.»

رئیس‌کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد:‌ «همکاران ما با همکاری وزارت اطلاعات اقدام به شناسایی افراد می‌کنند، همچنین دارایی‌هایی که از محل سرمایه‌های مردم تهیه شده است و ممکن است به نام دیگران منتقل شده باشد را شناسایی کرده و بازمی‌گردانند.»

او تأکید کرد: «افراد متخلف، کلاهبردار و سودجو باید بدانند که قوه قضائیه حتماً با آنها برخورد می‌کند.»

سیف درباره این‌که گفته می‌شود این افراد به برخی از نهادها وابستگی دارند گفت: «وابستگی به نهادی را من تأیید نمی‌کنم و یا حداقل اطلاعاتی از این بابت ندارم ولی افرادی هستند که در کسوت‌های مختلف، مشاغل و رده‌هایی این اشخاص را حمایت می‌کنند که باید بررسی شود.»

او در پاسخ به این سؤال که آیا به هنگام رسیدگی به پرونده این مؤسسات مالی دچار تردید و یا هجمه‌ای شده‌اید گفت:‌ «پیگیری این موضوع هزینه‌هایی را برای من ایجاد کرد اما باعث نشد که دست از کار خود بکشم که الحمدلله دستاوردهایی حاصل شد.»

او ادامه داد: «در سال ۹۶ یک اتفاق بزرگ در کشور افتاد و آن توقف کامل مؤسسات غیرمجاز بود که در فضای پولی کشور اختلال ایجاد کردند. این مؤسسات سرمایه‌های مردم را در معرض نابودی قرار داده بودند.»

رئیس بانک مرکزی یادآور شد: «من بارها گفته‌ام این اقدامی که در سال گذشته انجام دادیم اگر چهار سال پیش انجام می‌شد دامنه هزینه‌ها و خسارت‌های آن بسیار پایین بود و بر عکس اگر چهار سال عقب می‌افتاد هزینه‌های بسیار بیشتر و بزرگ‌تری را تحمیل می‌کرد. امروز بسیار خوشحالم که این اتفاق افتاده است.»

او تأکید کرد: «همه دغدغه ذهنی‌ام رفع‌ورجوع مشکل بقیه سپرده‌گذاران است. ساختارهایی را ایجاد کرده‌ایم تا اموالی که تاکنون شناسایی نشده‌اند را شناسایی کنیم تا در سال آینده مشکل این بخش از سپرده‌گذاران حل شود.»

سیف در خصوص اولویت بانک مرکزی در سال ۹۷ نیز گفت:‌ «مهم‌ترین اقدام ما در سال جاری در بانک مرکزی اصلاح ساختار نظام بانکی است که یک بحث بسیار جدی برای ما است. ما قصد داریم شرایطمان را به وضعیتی تبدیل کنیم که مطابق با استانداردهای روز دنیا باشد.»

رئیس بانک مرکزی افزود: «در جهت ایجاد تعادل در مصارف ارزی کشور آن هم با توجه به اینکه کشور ما رو به رشد است و مصارف ارزی زیادی را می‌خواهد، تلاش خواهیم کرد. ما قطعاً اولویت‌گذاری خواهیم کرد تا بتوانیم رشد پولی، صادرات و اشتغال را داشته باشیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.