راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مهم‌ترین روندهای فین‌تک در سال ۲۰۱۷ کدام‌ها بودند؟ / مو قرمز

ماهنامه عصر تراکنش / اوایل سال ۲۰۱۷ روندهای یک‌ساله‌ فین‌تک توسط سایت‌های بسیاری منتشر شد. حال به نظر می‌رسد انداختن نیم‌نگاهی به آنها و بررسی روندهای سال ۲۰۱۸ می‌تواند در پیشبرد کارها نقش گسترده‌ای داشته باشد.

 

1. حذف وقفه از نقشه سفر مشتری و بهبود تجربه مشتری

به نظر می‌رسد این مورد بیشتر حدسی بود و نمی‌توان آن را به‌عنوان بزرگ‌ترین روند فین‌تک در سال ۲۰۱۷ معرفی کرد، اما می‌توان گفت پیشرفت‌هایی در این زمینه استارت خورد.

 

2. ظهور فناوری‌های صنعت بیمه

در سال جاری تعداد زیادی فناوری در حوزه بیمه همراه با استارت‌آپ‌های برجسته دیده شد. از جمله‌ این استارت‌آپ‌ها می‌توان به Backmeup، Brolly، Buzzmove، Cuvva، Inmybag، Luther و  Neos اشاره کرد.

 

3. ظهور رگ‌‌تک

در سال ۲۰۱۷ بیشتر از هر زمانی در مورد رگ‌تک؛ یعنی شکل‌گیری قوانین جدید در حوزه‌ فین‌تک صحبت شد. استارت‌آپ‌هایی که در حوزه‌ رگ‌تک شکل می‌گیرند، در تلاش هستند تا چالش‌هایی را که استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های خدمات مالی به آنها دچار می‌شوند، برطرف کنند.

 

4. PSD2؛ بانک‌ها و استارت‌آپ‌های فین‌تک را برای همکاری ترغیب کرد

استاندارد 2PSD، بانک‌ها و شرکت‌های فین‌تک را برای مشارکت با هم مجبور می‌کند و این روند در فهرست مهم‌ترین روندها در سال ۲۰۱۷ قرار داشت و اجرای آن در ژانویه ۲۰۱۸ به پایان خواهد رسید. اگرچه به نظر می‌رسد این روند به‌جای مشارکت بانک‌ها و فین‌تکی‌ها، بیشتر باعث جدا شدن آنها ‌شود. بیانیه‌ای که توسط ۶۵ نفر از بزرگ‌ترین فین‌تکی‌های اروپا در ماه مه ۲۰۱۷ منتشر شد، اظهار داشت که بانک‌ها استانداردهای 2PSD را مخالف اصول بانکداری آزاد می‌دانند. بانک‌هایی مانند BBVA شروع به راه‌اندازی بسترهای باز کرده‌اند، اما بسیاری از بانک‌ها هنوز کاملا به این موضوع تمایل ندارند. البته ممکن است در سال ۲۰۱۸ این روند تغییر پیدا کند و مشارکت بانک‌ها و فین‌تکی‌ها بهتر از آنچه بود، شود.

 

5. بسترهای نرم‌افزاری، API‌ها و بانکداری آزاد حیاتی بودند

APIها و بانکداری آزاد به‌طور مسلم یکی از مهم‌ترین موضوعات سال ۲۰۱۷ بودند و در سال ۲۰۱۸ بیشتر در مورد 2PSD و بانکداری باز یا آزاد که در ژانویه ۲۰۱۸ وارد بازی می‌شوند، صحبت خواهیم کرد.

 

6. فناوری بلاک‌چین و تبدیل آن به واقعیت

فناوری بلاک‌چین در سال ۲۰۱۷ از آزمایشگاه‌ها به دنیای واقعی حرکت کرد. فناوری بلاک‌چین گرچه هنوز به اندازه‌ کافی مورد استفاده قرار نگرفته است، اما پیش‌بینی می‌شود به‌زودی به‌عنوان انقلاب بزرگ فناوری معرفی شود.

 

7. تغییر هیات‌مدیره بانک‌ها

این اتفاق در سال ۲۰۱۷ رخ داد و با بیشتر شدن چالش‌های‌ تحولات دیجیتالی ‌همچنان ادامه خواهد داشت.

 

8. چت‌بات‌ها، یادگیری ماشین و هوش مصنوعی

به‌طور حتم سال ۲۰۱۷ سال هوش مصنوعی بود و پیشرفت‌های بسیاری در این زمینه شکل گرفت. یادگیری ماشین و چت‌بات‌ها نیز نمودار صعودی محبوبیت خود را آغاز کردند.

 

9. ادغام استارت‌آپ‌های فین‌تک با رسانه‌های اجتماعی

این روند بسیار کند پیش رفت و موفقیت‌های بسیاری در این زمینه شاهد نبودیم. اگر اشتباه می‌کنیم تصحیح کنید.

 

10. تمرکز روی چین و بازارهای نوظهور

بدون شک امسال یک سال بزرگ برای Ant Financial و Tencent، شرکت‌های هلدینگ اینترنتی چینی بوده است. بسیاری از کشورهایی آسیایی توانستند امسال به بازارهای جذاب فین‌تک تبدیل شوند.

 

11. امنیت سایبری به‌عنوان یک نگرانی بزرگ

همانند نقشه سفر مشتری و بهبود تجربه‌ مشتری، این مورد نیز بیشتر حدس و گمان بود.

اینها تمام روندهایی بود که پیش‌بینی می‌شد در سال ۲۰۱۷ با آنها مواجه شویم، اگرچه بسیاری از موارد کاملا صحیح بودند، اما پیش‌بینی‌های بهتری هم می‌توانست وجود داشته باشد. من خودم به این موارد از ۱۰ می‌توانم نمره‌ ۷ بدهم. به نظر می‌رسد در سال ۲۰۱۸ نیز با چالش چگونگی بهبود تجربه‌ مشتری و امنیت سایبری مواجه شویم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.