راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بلوغ پرداخت‌ کسب‌وکارهای کوچک با بلاک‌چین

اولین شاخصه‌ یک صنعت متمایل به برهم خوردن این است که از شرکت‌های و ارائه کننده‌های خرد بسیاری تشکیل شده است.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک، همیشه تصور اینکه چیزی بتواند صنعت را برهم بزند سخت است زیرا در هرحال اینطور به نظر می‌رسد که صنعت در سلامت کامل در حال فعالیت است. اما همیشه صنایعی هستند که مستعد برهم خوردن و تحول هستند و بعضی خصیصه‌های مشترک را با هم دارند.

اولین شاخصه‌ یک صنعت متمایل به برهم خوردن این است که از شرکت‌های و ارائه کننده‌های خرد بسیاری تشکیل شده است. مثالی از این نوع صنعت می‌تواند صنعت حمل و نقل باشد. این صنعت 16 میلیارد دلاری اساسا از شرکت‌های کوچکی با کارکنانی کمتر از 10 نفر تشکیل شده است. این شرکت‌ها بیشتر از 50 درصد بازار را در اختیار دارند.

صنعت ازدواج نمونه‌ دیگری از این مثال است. نزدیک 300 میلیارد دلار در سراسر دنیا در مراسم‌های عروسی هزینه می‌شود، اما هر ارائه کننده‌ خدمات عروسی در هر منطقه‌ای کاملا محلی فعالیت می‌کند. در حقیقت، صنایعی که خدمات محلی ارائه می‌کنند در بالای لیست ما در مستعد بودن برای برهم زدن قرار گرفته‌اند.

می‌توان صنعت دندانپزشکی را نیز از این گونه صنایع دانست. 79 درصد از بیماران برای دیدن دندانپزشک‌هایشان تقریبا کمتر یا بیشتر از 10 مایل مجبور به مسافرت هستند. به علاوه، موسسه دندانپزشکی آمریکا گزارش داده که بیشتر از 81 درصد از شرکت‌های حوزه دهان و دندان از کمتر از 10 نفر تشکیل شده‌اند. بیشتر از 40 درصد از این شرکت‌ها کمتر از 5 نفر دارند. این برای صنعتی که تنها در آمریکا از ارزشی بالغ بر 106 میلیارد دلار برخوردار است شگفت انگیز است.

این نوع صنایع به سادگی برهم می‌خوردند زیرا توسط یک بازیگر عمده کنترل نمی‌شوند. شرکت‌های کوچک برای محافظت از کسب‌وکار و سهم بازارشان با هم همکاری ندارند. این بدان معنی است که تغییری در شیوه‌ عملکرد صنعت از این فرصت برخوردار است که توسط شرکت‌های کوچک پذیرفته و بکار گرفته شود و از همانجا شایع شود.

البته، علت شایع شدن هر تغییری در کل صنعت می‌تواند بخاطر ساده شدن شیوه انجام دادن یک کسب‌وکار یا به دلیل کاهش هزینه و بالا بردن کیفیت باشد. مجله Inc این مقوله را به عنوان پیدا کردن یک مشکل در یک صنعت تشبیه می‌کند.

کاهش هزینه انجام پرداخت‌ها بطور بالقوه‌ می‌تواند کار پردازنده‌های بزرگی همچون آمکس، ویزا و مستر کارت، یعنی شرکت‌های بزرگی که برای هر تراکنش حدود 2 درصد کارمزد می گیرند، را برهم بزند؛ به همین خاطر یعنی هزینه‌های بالای کارمزد، هنوز بیش از 24 تریلیون دلار بصورت چک کاغذی در حال نقل و انتقال است. قراردادهای کوچک مبتنی بر زنجیره بلوکی از این پتانسیل برخوردارند که صنعت کارت اعتباری را کاملاً برهم بزنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.