راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

حواشی تبلیغ گسترده یک اپلیکیشن در رسانه ملی

اگر مخاطب برنامه‌های پرمخاطب رسانه ملی در نوروز امسال هستید، حتماً نام اپلیکیشن روبیکا را شنیده‌اید که جوایز گسترده‌ای هم برای کاربرانی که از آن استفاده می‌کنند در نظر گرفته است. دانلود این اپلیکیشن از طریق کد دستوری ستاره هفت هشتاد مربع است و همین موضوع گمانه‌زنی‌های مبنی بر اینکه ارتباطی بین عوامل این برنامه و شرکت پرداخت نوین وجود داشته باشد را تقویت می‌کند.

آن‌طور که در قسمت درباره ما وب‌سایت این اپلیکیشن آمده: «روبیکا یک اپلیکیشن جامع (سوپر اپ) است که برای کاربران فارسی‌زبان دنیا سرویس‌های متعدد، متفاوت و جذابی را یکجا گرد هم آورده است تا بتوانند فقط از طریق این اپلیکیشن کاربرپسند، با کیفیت و هوشمند به تمامی آنچه در تلفن همراه خود متصور هستند، دسترسی داشته باشند. این اپلیکیشن با حمایت «توسعه و کسب کار ایرانی» به عموم معرفی و با بهره‌مندی از تیم خبره استارتاپی و کارشناسان متخصص و متعهد درصدد است بهترین و متنوع‌ترین خدمات را برای کاربران فراهم آورد.»

به‌رغم تبلیغات گسترده اما حواشی متعددی در همین چند روز برای این اپلیکیشن به وجود آمده است. دسترسی به اطلاعات تلگرام کاربران یکی از این حواشی است که به‌اندازه‌ای پررنگ شده که وزیر ارتباطات را مجبور به پاسخگویی کرده است. آذری جهرمی که در توییتر فعالیت زیادی دارد در پاسخ به سؤالات متعدد کاربران این شبکه اجتماعی توضیحاتی ارائه داد.

«در خصوص نرم‌افزار «روبیکا» که این روزها از صداوسیما تبلیغ می‌شود پیگیری شد و پاسخی از سوی تولیدکنندگان این اپلیکیشن ارائه شده است. وی با بیان اینکه گزارش مردمی و نیز پاسخ فنی واصل شده از سوی روبیکا را به یکی از مراکز آپا برای بررسی دقیق فنی ارسال کرده است، گفت: نتایج این بررسی را مرکز ماهر اعلام خواهد کرد.

وزیر ارتباطات همچنین توضیحات مربوط به تولیدکنندگان اپلیکیشن روبیکا را منتشر کرد. در این توضیح آمده است: «استفاده از کدهای اپن سورس مرسوم است. تلگرام نیز اپن سورس است و ما در روبیکا بخشی از کد تلگرام را برای مدیریت بهتر صفحات برنامه استفاده کردیم (base fragment) تا روبیکا هم مثل تلگرام در گوشی‌های قدیمی روان اجرا شود. به دلیل کمبود وقت فرصت حذف قسمت‌های اضافی کد تلگرام که نیازی نبود را نداشتیم که در ورژن بعدی حذف خواهند شد. از لحاظ فنی هم هیچ اپلیکیشنی امکان دسترسی به هیچ قسمت تلگرام کاربر را ندارد و تنها در صورتی که دسترسی به حافظه داشته باشد به فایل‌های دانلود شده تلگرام می‌تواند دسترسی داشته باشد. روبیکا هم در هنگام نصب هیچ دسترسی حساسی از شما نمی‌خواهد و تنها دسترسی به حافظه گوشی را برای آپلود عکس پروفایل آن‌هم در هنگام اجرا درخواست می‌کند و در صورتی که اجازه دسترسی ندهید این اپلیکیشن امکان دسترسی به حافظه شما هم ندارد. پس اینکه قسمتی از کد تلگرام در برنامه استفاده شود هیچ ارتباطی به جاسوسی از تلگرام ندارد.»

علاوه بر این اخیراً ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود که امنیت این اپلیکیشن را زیر سؤال برده است. در این ویدیو یکی از کاربران توییتر با نصب این اپلیکیشن روی گوشی خود و با روشی ساده باگ‌های (اشکالات نرم‌افزاری) این اپلیکیشن را نشان داده و با شماره تلفن دیگری که متعلق به خودش نبوده، در چند ثانیه این اپلیکیشن را با شماره وارد شده هک کرده است.

با توجه به این حواشی باید منتظر پاسخ مرکز ماهر که وزیر ارتباطات وعده آن را داده است بود، همچنین در خصوص امنیت این اپلیکیشن نیز تا کنون پاسخی داده نشده و لذا این موضوع مهم نیز همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.