راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اجلاس سران G20 درباره بیت‌کوین / ارزهای رمزنگاری‌شده دارایی هستند یا واحد پولی؟

۱۹ مارچ در بوینس آیرس اولین روز گردهمایی سالانه سران کشورهای G20 با حضور سران بانک‌های مرکزی و همچنین وزرای اقتصادی این کشورها برگزار شد. در حالی که افزایش فرارهای مالیاتی‌ای که به وسیله ارزهای رمزنگاری‌شده انجام شده است بسیار افزایش داشته است و این یکی از مباحثی است که وزیران اقتصادی شرکت‌کننده بر روی آن تمرکز کرده‌اند.

در سراسر دنیا تعداد کشورهایی که ارزهای رمزنگاری‌شده را به‌عنوان نوعی سرمایه یا دارایی به رسمیت شناخته شده‌اند در حال افزایش است. با به رسمیت شناختن ارزهای رمزنگاری‌شده به‌عنوان نوعی سرمایه، کشورها می‌توانند مالیات بر سود حاصل از سرمایه‌گذاری کسب کنند و این مسئله برایشان جذابیت دارد.

بسیاری از شرکت‌کنندگان در این گردهمایی در حال حرکت به سمت اجماعی در دیدگاهشان به ارزهای رمزنگاری‌شده به‌عنوان نوعی سرمایه و نه نوعی پول هستند. با این حال اگر به‌عنوان واحد پولی قانون‌گذاری شوند آنگاه معاملات ارزهای رمزنگاری‌شده مشمول قوانین مالیات بر سود سرمایه می‌شود.

در پیش‌نویس متن بیانیه G20 اشاره شده است که رمز ارزها ویژگی‌های پول‌های کشورها را ندارند و برای گفتگو و تبادل نظر در روز دوم این اجلاس به آن پرداخته می‌شود.

 

 چهارچوبی برای قانون‌گذاری ارزهای رمزنگاری‌شده به‌عنوان دارایی

مدیریت بانک مرکزی هلند “DNB” آقای کلاس نات “Klaas Knot” و همچنین عضو Financial Stability Board نظر خود را این‌گونه ابراز کرد: «چه دارایی رمزنگاری‌شده صدایش کنید و چه ژتون‌های رمزنگاری‌شده، اجازه دهید تا پیغامم را شفاف ابراز کنم. تا جایی که به بنده مربوط می‌شود، فکر نمی‌کنم هیچ‌کدام از این کریپتوها بتوانند ۳ نقش اصلی که پول در اقتصاد بازی می‌کند را به دوش بکشند.»

آمریکا، روسیه و چین به ارزهای رمزنگاری‌شده به عنوان سرمایه و دارایی نگاه می‌کنند. به‌تازگی سیستم مالیاتی آمریکا “IRS” در گزارشی به این موضوع پرداخته است که تنها چند صد نفر از ۲۵۰,۰۰۰ فردی که انتظار می‌رفت در گزارشات مالیاتی خود دارایی‌های رمزارزشان را ابراز کرده باشند، این کار را کرده‌اند.

تا همین چند ماه گذشته، رمز ارزها هیچ‌گاه مبحث مهم و داغی برای اجلاس سران این کشورها نبود، اما با افزایش سریع محبوبیت ارزهای رمزنگاری‌شده و سرمایه‌گذاری‌های عظیمی که رشد سریع این بازار را به همراه داشته است و به دنبال این موضوع، این روزها به دزدی‌های اینترنتی و پول‌شویی و مباحث دیگری از این نوع هم بسیار پرداخته شده است و باعث شده بحث داغ روز دولت‌ها و قانون‌گذاران در بسیاری از نقاط دنیا، ارزهای رمزنگاری‌شده و قانون‌گذاری بر آنها باشد.

در حالی که صنعت ارزهای رمزنگاری‌شده مراحل اولیه‌اش را طی می‌کند، کشورها مشتاق‌اند تا چهارچوب‌های قانون‌گذاری‌ای برای ارزهای رمزنگاری‌شده ایجاد کنند که نه تنها از سود مشتری محافظت کند بلکه به آنها فرصت گرفتن مالیات از ارزهای رمزنگاری‌شده را به دنبال داشته باشد و با شناخت ارزهای رمزنگاری‌شده به‌عنوان نوعی سرمایه دولت‌ها می‌توانند بازار ارزهای رمزنگاری‌شده را از طریق قانون‌گذاری، به‌دقت رصد کنند.

منبع: کوینیت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.