راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا بیت‌کوین با دیگر ارزهای رمزنگاری‌شده تفاوت دارد؟

در سال‌های اخیر و با رشد فناوری Blockchain و ارزهای رمزنگاری‌شده، شاهد معرفی انواع جدیدی از این ارزهای دیجیتال و البته افزایش قیمت گاه کاذب بسیاری از آنها هم بوده‌ایم. برخی از این ارزها با ارائه روش‌های متفاوت پردازش و برداشتن سقف سکه‌ها سعی دارند رویکرد متفاوتی از این ارز مبدا در پیش بگیرند. درواقع بیشتر این ارزها با همین روش سعی در جذب کاربران جدید، افزایش جامعه کاربری و ارزش خود دارند.

منطق بیشتر خریداران این ارزها هم این است که علاوه بر قابلیت‌های بیت‌کوین، صاحب ویژگی‌های دیگری هم شده‌اند. البته این حرف خیلی هم خطا نیست، چراکه درصورت وجود مشابهت‌های فنی فراوان ممکن است درصورت بروز یک خلا، ارزهای جایگزین قادر به گرفتن جایگاه بیت‌کوین باشند. اما در واقعیت چنین نیست و افزایش جهشی ارزش بیت‌کوین تمامی ارزهای جایگزین را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

همچنین بهترین ویژگی‌های ارزهای مشابه به خود بیت‌کوین هم افزوده می‌شوند و این به آن معنی است که بعید است شاهد عقب ماندن بیت‌کوین در دیگر زمینه‌های کاربردی احتمالی باشیم. درواقع می‌توان گفت تمام کسانی که می‌خواهند روی سکه‌های جایگزین سرمایه‌گذاری کنند، باید بدانند که ارزهای جایگزین نه تنها باید با خود بیت‌کوین (که از نظر ارزش دست‌کم 20 برابر نزدیک‌ترین رقیب خود، ارزش دارد) رقابت کنند، که باید با تمام کارآفرینان و صاحبان مشاغلی که تجارت خود را برمبنای بیت‌کوین بنا کرده‌اند هم، رقابت کنند.

مزایای اصلی بیت‌کوین، اعتبار تثبیت‌شده و تاثیر شبکه‌ای آن هستند که به عنوان خصوصیات ذاتی بیت‌کوین شناخته می‌شوند. ازرش افزوده نگهداری بیت‌کوین مسلما به اثبات رسیده است و سابقه هشت سال عملکرد بدون مشکل باعث سخت شدن رقابت برای دیگر ارزهای رمزنگاری‌شده جایگزین می‌شود. البته تمام این حرف‌ها به این معنی نیست که سرمایه‌گذاری روی ارزهای جدید ارزشی ندارد، اما باید به دقت حساب سود و زیان خود را در نظر بگیرید و با چشمان باز انتخاب کنید.

منبع: مجله دانستنی‌های همشهری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.