راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کریستین لاگارد از کشورهای گروه 20 خواست تا ارزهای رمزنگاری‌شده را قانونمند کنند

کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول می‌گوید که دولت‌ها و بانک‌های مرکزی باید برای ایجاد قوانین و مقررات مربوط به دارایی‌های رمزنگاری‌شده با یکدیگر همکاری کنند تا به این ترتیب مانع استفاده از این دارایی‌ها برای انجام فعالیت‌های پولشویی و تامین مالی تروریستی شد.

اجلاس 2018 گروه 20 در کشور آرژانتین در حال برگزاری است و لاگارد قبل از برگزاری این نشست، از کشورهای این گروه خواسته بود تا برای حفاظت از اقتصاد جهانی، ارزهای رمزنگاری‌شده را قانونمند کنند.

به گفته لاگارد، زنجیره بلوک، که همان فناوری پشت ارزهای رمزنگاری‌شده است، فرصت‌های پیشرفت‌ و توسعه‌های هیجان‌انگیزی ارائه می‌دهد که می‌توان از این فرصت‌ها برای تقویت توان مالی استفاده کرد و توضیح داد: «روش‌های جدید و ارزان قیمت پرداخت، می‌تواند باعث توانمندسازی میلیون‌ها نفر در کشورهای کم‌درآمد شود که اتفاقا از حساب‌های بانکی سنتی هم برخوردار نیستند.»

البته لاگارد ورود به حوزه ارزهای رمزنگاری‌شده را هم صددرصد بی‌خطر نمی‌داند و دراین باره می‌گوید: «با این حال و قبل از انجام هر اقدامی باید خطراتی را که همراه با این دارایی‌ها به وجود می‌آیند را هم درک کرد.»

رئیس صندوق بین‌المللی پول می‌گوید: «چنین پیشنهادات دیجیتالی معمولا به‌صورت غیرمتمرکز هستند و نیاز به وجود بانک مرکزی را از بین می‌برند. همین موضوع باعث می‌شود تا تراکنش‌های انجام‌شده از طریق این دارایی‌های دیجیتال، به‌عنوان یک عنصر ناشناخته، خطرات مربوط به افزایش پولشویی و همینطور تامین مالی تروریسم را افزایش دهند.»

لاگارد در ادامه صحبت‌هایش تاکید کرد که صندوق بین‌المللی پول تمرکزش را روی تشویق و ترغیب کشورها بر ایجاد سیاست‌هایی قرار داده است که اطمینان و امنیت مالی مصرف‌کنندگان را درباره موضوع ارزهای رمزنگاری‌شده تضمین می‌کنند.

لاگارد در صحبت‌هایش تشبیه جالبی کرد و گفت که فناوری پشت دارایی‌های رمزنگاری‌شده حکم ضدحمله‌ای را دارد که می‌توان از آن برای جلوگیری‌ از حملات احتمالی این رمزنگاری‌شده‌ها انجام داد.

به گفته لاگارد فناوری دفاتر کل توزیع‌شده می‌تواند سرعت انتقال و اشتراک‌گذاری داده‌ها میان بازارها و رگولاتوری‌ها را افزایش دهد و از همین موضوع می‌توان برای تایید اطلاعات مشتری و جلوگیری از فرار مالیاتی استفاده کرد.

نشست گروه 20 در بوئنوس آیرس آرژانتین در حال برگزاری است و قانون‌گذاری دارایی‌های رمزنگاری‌شده ازجمله محورهای کلیدی نشست این دوره خواهد بود که توسط وزرای داریی و بانک‌های مرکزی کشورهای عضو بررسی خواهد شد.

گروه ۲۰ (G-20) یا گروه بیست اقتصاد بزرگ، گروهی متشکل از وزرای اقتصاد و مسولان بانک‌های مرکزی بیست اقتصاد مطرح دنیا است. گروه ۲۰ متشکل از قدرتمندترین کشورهای جهان است که در مجموع ۸۵ درصد اقتصاد جهان را در اختیار دارند. نشست گروه 20 سال گذشته در کشور آلمان برگزار شد که تمرکز اصلی‌اش روی تغییرات آب‌وهوایی تجارت جهانی قرار داشت.

منبع: Reuters و The Balance

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.